MONTERINGSTIPS PACKVÄSKOR

ÖVERSIKT TILLBEHÖR

ÖVERSIKT PACKUTRUSTNING

Valet av väskorna styrs till stor del av vilken kategori motorcykel du har.
För customåkaren är det vanligaste att man väljer en läder eller konstläderväska. Visserligen blir dessa aldrig helt vattentäta, närmare bestämt läcker de som såll men de har utseendet! Läder ger en patina efter ett tag som inte konstlädret klarar av men konstläder är lättare att sköta och så är de naturligtvis billigare.
För att väskorna ska sitta på rätt sätt bör du köpa en väskhållarbygel som håller ut väskan så att den inte kan fastna i bakhjulet eller göra fula märken på stötdämparna. Alla "häng över" väskor har en justerbar vidd så att de kan sättas på alla motorcyklar. Oftast lägger man överlappningen under dynan. Vissa väskor har blixtlås så att du inte behöver ta bort dynan för att lossa väskan. En del väljer de mer praktiska hårdplastväskorna som man i praktiken kan säga är vatten och dammtäta (dammtätheten är minst lika viktig som vattentätheten), åtminstone om locket ligger infasat i botten med en stor o-ring som tätning.

Touringåkaren väljer en hårdplastväska. Väljer du ett stort fabrikat kan du räkna med att hitta reservdelar som lås och övriga lösa detaljer och det är praktiskt att välja en väsktyp som inte är platsspecifik, d.v.s. där du kan använda väskan på både höger och vänster sida samt även som top-box. Systemen är oftast uppbyggda så att du väljer en hållare för väskorna, en monteringssats till din modell och väskor som passar plånbok och motorcykel. Sätt av ett par timmar för monteringen. Att senare ta bort och sätta dit hållaren går betydligt snabbare men eftersom många hållare har inbyggda blinkers (då tar du naturligtvis bort orginalen) låter de flesta hållaren sitta på hela tiden.

Till brukshojen väljer många en nylonväska av "häng över"-typ. De är mycket prisvärda med ett pris på runt 20-25% av hårdplastväskorna. Du måste tänka på att inte väskan kan komma i kontakt med hjulet. Någon typ av stag för att hålla ut väskan behövs.

När du packar ska du tänka på att tunga grejor ska ligga i botten på sidoväskorna när de är monterade på hojen. Har du lastat för högt upp och för långt bak kan du tyvärr få oönskade vägegenskaper. Glöm inte att dåliga stötdämpare inte är lämpligt när du packar extra mycket för semestern. Det finns flera fabrikat av stötdämpare till i stort sett alla motorcykar.

Eftersom du ändrar motorcykelns tyngdpunkt hjälper det mycket att ha en del av packningen i en tankväska. Idag säljer man nästan uteslutande magnettankväskor. Mycket praktiskt eftersom du inte behöver in under tanken och rota. Mycket säkert fästsystem och de flesta väskor har dessutom en säkerhetsrem med snabblåsning för styrhuvudet. Fästremmen kan du använda som axelrem när du bär omkring din inte alltför tungt lastade väska. De väskor som inte har sektioner (du kan ta av t.ex. överdelen) är bättre eftersom du då kan lägga ner t.ex. en hjälm i väskan. Den expanderbara väskan vi säljer är mycket praktisk eftersom den inte behöver vara större än packningen och då blir betydligt stabilare.

HÅRDA VÄSKOR:

GIVI:
Består av tre delar.
Själva hållaren till väskorna. Finns med eller utan pakethållarplatta. Mest praktiskt att välja med pakethållare. Alla väskor passar på alla positioner. (höger/vänster/top-box).
Monteringsjärnen som du använder för att skruva fast hållaren på din MC finns modellanpassade till de vanligaste motorcyklarna eller i universalutförande.
Väskorna finns i ett flertal varianter och färger. Väljer man naturligtvis efter tyck och smak men den populäraste storleken är ca 40 liter.

SHAD:
Själva hållaren till väskorna. Finns endast med pakethållare. Svartlackat stål.
Monteringsjärnen som du använder för att skruva fast hållaren på din MC finns modellanpassade till de vanligaste motorcyklarna eller i universalutförande.
Väskorna finns i ett flertal varianter och färger. Väljer man naturligtvis efter tyck och smak men den populäraste storleken är ca 40 liter.

MJUKA VÄSKOR:

VÄSKHÅLLARBYGEL:
Ett kromat U-format stag som monteras vid stötdämparfästet (eller motsvarande punkt om du har centralstötdämpare). Har till uppgift att se till att väskan inte kan vika sig inåt mot hjulet eller ligga och skava mot stötdämparen. Någon variant av den här typen av stag bör man använda för att inte väskan ska få nöthål på insidan. Går också bra med ett vanligt plattjärn som du bockar och målar tills du är nöjd.

MC-Poolen