LÅSTIPS

TILLBEHÖR

LÅS

Det inta alla tänker på är vikten av att se lås och fastlåsningspunkt som en enhet. Titta gärna i ABUS ´rekomendationslista (www.abus.de) så får du för de flesta MC reda på vilka lås som går att använda. Men bara för att låset går att använda är det inte garanterat att det är det lämpligaste.
Har du t.ex. en bromsskiva med nitar och spindeln (navsidan) är av aluminium så är inte viktorylåsen en förstahandsrekomendation. Köp hellre hänglåstypen så att du kan låsa om själva bromsskivan. Grundregel 1 är att tänka på vad som är svårast för tjuven att knäcka, oavsett om det är låset eller det som låset satts fast i.

Hänglåset har ett uppdraget skydd som tillverkas i en speciell metall för att försvåra angrepp från aggresiva maskiner. Inte det minsta i skivbromsfamiljen men tillräckligt smidigt. Lås om skivan om du har nitad skiva mot navet, inte om spindeln som oftast är i mjuk metall. Tänk på att när du på latmansvis låser låset med nyckelhålet uppåt och kanske inte ens stänger låsskyddet får du ner massor med smuts och fukt i mekanismen. Därför finns det ett för ändamålet avsett smörjmedel som kan vara en bra investering.

Viktory granit, det som de flesta kallar handgranaten, är ett mycket smidigt alternativ. Lås genom slitsarna i bromsskivan om du har en bromsskiva som är gjord i ett stycke. Kräver hål med större diameter än 14 mm som är pinnens diameter. Om lämpligt hål i skivan ligger väldigt nära navet (som på flera Kawasaki och Yamaha) måste man välja varianten med en D formad låstallrik. Låstallriken "fäster" i låskroppen så att den inte trillar ur så lätt. Inte nödvändigt, men praktiskt.

Viktory granit extreme är ett bättre och kraftigare alternativ till viktory granit. För ca 100-lappen (2006) får du ett lås med roterande pinne inuti låstallrikens synliga yttre. Det gör det betydligt svårare att såga sig igenom. Obetydligt större än viktory granit och används på samma sätt. Kräver hål med större diameter än 16 mm som är pinnens diameter.

Det nyaste låset i familjen är victory 68 som sidomonteras i skivan. För vissa MC är det lite lättare att hantera låstallriken i linje med låsmekanismen, annars blir det om fråga om pengar kontra säkerhet. Kräver hål med större diameter än 14 mm som är pinnens diameter.
Representerar den nyaste generationen skivbromslås med flera nya lösningar för att försvåra uppbrytning. Låset är ganska runt med låsning i låstallrikens längdriktning jämfört med på tvären för de båda viktory granit. Genom en sinnrik konstruktion har man "delat" låset i tre koniska delar. Det yttre där nyckeln sätts i samt det inre på samma sida av skivan. Därefter kommer själva låstallriken du för genom skivan. Även denna roterar fritt mot de andra två delarna och har fått en ny konisk utformning samt andra tekniska lösningar för att stå emot åverkan ännu bättre. Koniska sidor är svåra att få grepp om med normala verktyg och sinsemellan roterande element försvårar också påtagligt arbetet för tjuven. Något tjockare och kortare (knubbigare) än viktorylåsen. Nyaste typen av låscylinder gör att nyckeln inte kan vridas utan att vara helt inskjuten.

Viktory granit kan kompletteras med en kedja. Då medföljer öven en längre låstallrik så att både kedjan och bromsskivan får plats. En smart lösning för dig som inte vill ha ett alltför tungt lås att släpa på och ändå möjlighet till extra säkerhet.

Det finns även ett viktorylås med en jäääättelång pinne på låstallriken. Den är så lång att du får den genom båda skivorna. Därigenom blir det svårare att rulla hojen (t.ex. bortskruvat bromsok). Modellen heter av någon anledning XXL trots att det är en jättesmidig lösning.

Hänglås och kedja är som princip säkrare än skivbromslåsen eftersom kedjelåsen då måste brytas på plats. Om ägaren nu förhoppningsvis följt rådet att låsa fast sin MC i någonting (träd, stolpe, räcke etc.) förstås. Vad man låser den mot i MC:n är ju inte heller helt ointressant. Bäst är naturligtvis om man kan dra låset runt ramen på något sätt. Har du ekrade hjul ska du inte dra låset genom några enstaka ekrar. De kan tjuven säkert köra utan.
Låsen finns i flera olika prisklasser och säkerhetsnivåer, de säkraste tyvärr också de tyngsta. Måste placeras i t.ex. någon väska under färd. Kanske är hänglås/kedja för permanent parkering och ett skivbromslås för färderna ett både praktiskt och säkerhetsmässigt utmärkt alternativ. Men säkerhet kommer inte heller gratis så bedömningen får kanske göras från risknivån. Det blir i varje fall både dyrare och struligare om hojen försvinner.
Det finns även bergsöglor med smarta säkerhetslösningar för att låsa fast kedjen i mot golvet. De starkaste (ABUS-klass 25) med den stora bergsöglan torde utgöra ett av marknadens säkraste alternativ.

Bygellåsen för numera en tynande tillvaro. Principen är naturligtvis att man ska låsa om framgaffeln. Man ska då tänka på att även ha en hjuleker med innanför bygeln och att bygeln ligger över båda gaffelbenen. Placera låset så att det blir så komplicerat som möjligt för tjuven att trä ur låset med löst framhjul.
De flesta väljer numer hänglås/kedja istället eftersom fastlåsningen ökar säkerheten markant och båda låstyperna är lika klumpiga att släpa på. Det finns dock smarta fästen för bygellåsen så att du inte behöver någon väska för låset medans du kör. Lås absolut inte om ett gaffelben (på diagonalen) eftersom det då blir förhållandevis lätt att forcera låset. Tänk på att du inte heller följer försäkringsbolagets krav (om de nu skulle kunna motbevisa dig), förutom att du underlättat för tjuven.
Bygellåsen sätts också ofta med nyckelsidan uppåt och kräver dätför lite smörja beroende av ägarens slarvfaktor.

Det värsta är ju (men kanske ändå det bästa) att hojen står kvar natt efter natt. Ganska onödigt med de dyra och bra låsen kan då tyckas. Hur det skulle gått med ett enklare lås har ingen av oss en aning om. Sannolikheten för att hojen ska få vara kvar i din besittning ökar dock, hur man än resonenar, med ett mer svårforcerat lås. Och ett sådant blir både dyrare och tyngre.
De dyraste låsen har dessutom en låsgaranti. Läs mer om låsgarantin separat men det kan ju kännas som en trygghetsfaktor att om tjuven nu ändå lyckas bryta det dyraste, nyaste och mest suveräna låset så betalar ABUS/Duells ut ända upp till 3.000:- kontant. (OBS! Se villkor). Vill du ha ett skivbromslås får du för ett par hundralappar högre säkerhet med ABUS nyaste lås. Och det kanske din dyra pärla är värd.
Därför vill vi, trots alla slantar låsen kostar, rekomendera dig en dyr låskombination med högt säkerhetsvärde.

Tycker du nu att det där med lås ändå inte är tillräckligt ska titta närmare på våra larm. Vi är naturligtvis auktoriserade så att vi kan erbjuda det larmintyg som är en förutsättning för de olika rabatter som bolagen tillämpar för dig som investerar i säkeret. Det kanske inte ens blir dyrare med ett larm och rabatt på försäkring gentemot ett olarmat fordon.

Lås din hoj som om tjuven kommer varje gång du parkerar. Då minskar du risken för att behöva vara utan din pärla i minst 30 dagar innan bolaget reglerar stölden. På sikt minskar du också allas stöldpremie.

Samtliga ABUS Lås. Tips om själva låsningen.


Importör Duells. Tillverkare ABUS. Tillverkningsland Tyskland.

ABUS Skivbromslås

MC-Poolen