RAPPORT FRÅN GÖTEBORGSMÄSSAN
99.01.27

VAD HÄNDE 1999

ONSDAG

TORSDAG

FREDAG

LÖRDAG

SÖNDAG

FÖLJ MED OSS RUNT PÅ MÄSSAN I GÖTEBORG!

Här har du en kortfattad rapport om motorcyklar från de stora japsfabrikaten. Klicka på länken så kommer dutill respektive hoj i vårt hojregister, där det finns tekniska data och bild.

Den här sidan finns dessutom länkad under gruppen "info".

På motorcykelsidan är ju de flesta nyheterna redan välkända och har funnits på sajten sedan oktober så för dig som brukar surfa in på våran sajt är en del kanske inte helt nytt.
Bland sporthojarna kommer nog intresset att vara stort runt nya Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa. Med sin helt omgjorda design och helt uppdaterade teknik har den inte mycket gemensamt med gamla GSX-R 1100. Hayabusa betyder jaktfalk och ryktet säger att en jaktfalk ska kunna dyka i mer än 300 km/t och det ska ju Hayabusan klara av med råge, en del pratar om 340. Kåpan har drag av X2000 med ganska sluttande framparti och naturligtvis dubbla projektorstrålkastare bakom ett ganska ovalt glas, glaset för ovanlighetens skull placerat i höjdled. Bakpartiet följer Suzukis tradition från de senaste årsmodellerna av GSX-R serien med en mjukt rundad ankstjärt.
Chassit är uppdaterat med inverterad 43 mm gaffel och ny ram.
Motorn är mycket kompakt men följer i övrigt normalt koncept, d.v.s. en vätskekyld rad-4 med den imponerande effekten på 175 Hk. Digital insprutning och trycksatt luftburk ser till att förbränningen blir, enligt dagens möjligheter, optimal. Däremot är inte literhästarna lika imponerande som på Yamahas nya 600 YZF-R6 som har sprängt 200 hästarsgränser per liter motorvolym. Den är också helt uppdaterad, liksom Hondas CBR 600 F, som mest har namnet gemensamt med den tidigare modellen. Visserligen slår man inte YZF-R6 i literhästar men effekten är inte dålig på Hondan heller. Med sina 110 Hk borde den räcka till för de flesta. När testkörningarna börjaar komma ska det bli intressant att se vilken som är snabbast i praktiskt bruk. Det är ju mer än motoreffekten som ska vara bra för att det ska bli en trevlig hoj att köra. Yamaha fortsätter naturligtvis med sin YZF-R1 men man kommer dessutom med en 750, YZF-R7, som inte kommer att tillverkas i mer än 500 ex eftersom gränser för att få tävla med den ligger där. Fulleffektsvarianten ligger på 140 Hk medan landsvägsvarianten har 106. Priset lär dock avskräcka de flesta, runt 250.000:- prissänkta kronor! Kawasaki ligger lågt i år eftersom man gjorde kraftiga uppdateringar förra året på ZX-#R serien och de har ju placerat sig bra i olika tester men det återstår att se hur jämförelsen med nyheterna går.

På customsidan är väl de största nyheterna faktiskt priserna. Honda har t.ex. sänkt sin VT 1100 med 22.000:-!
Det kommer självklart nyheter även här men de är mest av kosmetisk karaktär. Kawasaki släpper en ny serie som man kallar Drifter. Den finns dels i 800 och dels i 1500. Med sina svepande djupa skärmar har den kraftiga drag ev Indian 30-40 tal. Det finns smärre skillnade designmässigt mellan de två, lättast ser man skillnaden på bakpartiet där 800:an har Uni-trak (centralstötdämpare) vilket ger ett utseende av stelben (soft-tail) medan 1500:an har traditionella stötdämpare. Annars är det mest motorstorleken som skiljer. 800:an har en uppdaterad motor men det är nog mest för prospektet. Jag kan knappast tänka mig att någon väljer Driftern i stället för Classic-modellen bara av det skälet. 1500:an har fått bränsleinsprutning på Driftern men vanliga förgasare på Classic och Classic Tourer.
Yamaha släpper två nyheter. Dels kommer XV 1600 Wild Star som är Yamahas hittills största serieproducerade maskin. Den lanserades något senare än övriga modeller och har inte varit testad än men förhandsintresset är stort. Den har motor med fyrventilstopp, stötstänger, torrsump och ett maxvrid på 134 Nm redan vid 2.250 rpm. Vad kan HD ha att säga om detta månne, även om även HD kommer med sin nya motor. Yamahans kraftöverföring sker med rem och bakpartiet är av soft-tail typ. Hjulbasen är jämförbar med de andra stora custom-maskinernas och även vikten är ungefär samma (15 kg mer än VL 1500 Intruder), men vem bryr sig om 15 kg när man gladeligen skruvar dit krom som väger betydligt mer. En hoj som det säkert kommer att snackas en hel del om.
Dessutom släpper man en 1300:a, XVZ 13 TF Royal Star Venture, som även den riktar in sig på HD:s domäner. Den här modellen kan närmast liknas vid Electra-serien och har stor mjukt rundad kåpa (inte vindskiva) och lackade slanted (rombiska) väskor i plast med hela 127 liters volym. Motorn i den här varianten ger ca 30% mer effekt än i övriga modeller i samma serie, 98 Hk vid 6000 rpm. Intercom, radio med fjärrkontroll och farthållare är kanske tänkt att hålla Guldvingefolket på avstånd men den blir nog mer en konkurrent på Customsidan än touringsidan. De andra japsen har ingen direkt motsvarighet, möjligen kan man ta upp Honda GL 1500 F6C Valqyrie (flat six custom) som näraliggande alternativ men den har varken väskor eller kåpa standard, även om en sådan modell finns att köpa i USA.
Blir man inte upphetsad av nya färger, avgaströrsdragningar och liknande kan man säga att i övrigt är det mesta sig likt utom för Kawasaki som släpper en helt ny modell kallad W 650 som är ytterligare en nostalgimodell men den här gången i engelsk stil. Den är närmasta att betrakta som en Triumph Bonneville med betydligt modernare teknik. Fyrventilstopp och enkel överliggande kam ska borga för att det verkligen blir de 50 Hk man utlovar, kanske dessutom under några fler mil än Triumph på sin tid klarade av. Att förväxla kopian som har kromade skärmar och traditionellt ekrade aluminiumfälgar (19" fram) med orginalet lär inte vara alltför svårt. För samma 70.000:- som en Marauder också kostar blir man lycklig ägare av en W 650.

På landsvägssidan kommer det alltfler V-motorer. Suzuki släpper sin nya SV 650 S med tvåcylindrig v-motor. Närmast kan den sägas vara en lillebror till TL 1000 S, men S:en fick inte den försäljningsrespons som man hoppades på. Återstår att se hur den hittills lovprisade lillebrodern kommer att slå.

På däckssidan kan det vara av intresse att Avon släpper ett värstingdäck med en sektionsbredd på 230 för feta custombyggen! Pirelli kommer med ett nytt sport/touring radialdäck som heter Dragon GTS som ersätter den gamla 04. Michelin kommer med Pilot i supersportklassen. Däremot är det svårt att hävda att det kommit några helt revolutionerande konstruktionsförbättringar utan vi pratar mest om mönsterutformningar och detaljförbättringar.

Bland tillbehören kan nämnas att det kommer alltmer customtillbehör i vettiga prisklasser. Givi kommer till fler modeller än tidigare, såväl för puttifrån-stag som pakethållare/sissybars. Eftersom Givis priser oftast är ca hälften av många andras innebär det att man kanske inte behöver langa upp 10.000:- bara för att få en sissybar med pakethållare och väskor/puttifrån. Vi utökar vårat sorttiment i butiken av dessa artiklar. Hela Auburns sortiment lagerförs av oss och har redan börjat komma in men vi har också våran egen väska (McPool) med innerväska i nylon för täthetens skull. Priserna på våra väskor ligger som högst på 2.300:- På sportsidan har det inte hänt så mycket men vi återkommer även om detta.

Nu ska vi vandra runt och njuta av läckerheterna och återkommer med utförligare rapport i morgon.

MC-Poolen