YAMAHA YCC-S

ÅRETS MC

Yamaha lanserar 2006 en ny typ av växlingsmekanism med förkortningen YCC-S, Yamaha Chip Controlled Shift. Syftet är att förenkla växlingen och optimera varvtalet vid växlingen. Systemet styrs av en ECU (Electronic Central Unit) samt ett flertal sensorer som bland annat känner av motorvarvtal, växellådans primäraxelvarv, hastighet, växelläge och trottelposition (TPS). Med hjälp av två servomotorer, en för kopplingen och en för växlingen, utförs växlingen automatiskt inom 0,2 sekunder efter förarens kommando. Vid uppväxling optimerar YCC-S tändläge och motorvarv för mjukast möjliga växling. Systemet medför även att kopplingshandtag saknas.

YCC-S är följaktligen ett halvautomatiskt system för att byta växel och växlingen sker alltid på förarens begäran.

Föraren kan välja att styra växlingen med vänster tumme eller via den "vanliga" växelspaken. Man måste i förväg välja om man vill ha systemet fot- eller handmanövrerat.

Det finns ingen mekaniska anslutning mellan växelpedalen (som har traditionell utformning) och växellådan utan hela växlingsprocessen styrs helt elektroniskt.

Hela YCC-S systemet väger totalt 4 kg och är en utveckling/omkonstruktion av de system som finns på bilsidan (Yamaha hänvisar till F1-race) och det påminner om bilsidans sekventiella växellådor.

Yamahas första modell med nämnda system är FJR 1300 AS.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!