HONDA VF 750 S

VF 750 S

82

83

HONDA

Honda VF 750 S -83

I skiftet mellan 70 och 80 talen lanserades en hel rad nya modeller från alla fabriker och det dök upp intressanta konstruktioner varje år. VF serien hade presenterats 81 och de hade en fyrcylindrig vattenkyld motor med ovanligt kompakta mått och modellen kom så småningom i tre varianter, VF 750 Custom och VF 750 F. S:en följde designlinjen från CBX (kom 81).
Motorn fick dåligt rykte eftersom Honda fick härdfel på en serie kamaxlar som gav dyra motorskador. Honda förlängde garantin men skadan var ju redan skedd. Honda hade en rad motorstorlekar med samma grundkonstruktion, allt från 400 till 1100 cc. Det ansågs vara en modern hoj som fanns med den inriktning som man själv gillade bäst.

Den nya motorserien var Hondas första serie med fyrcylindriga vattenkylda v-motorer. De var ganska revolutionerande i sin allmänna konstruktion eftersom det inte fanns särskilt många vattenkylda v-motorer. Med fyrventilstopp och dubbla överliggande kamaxlar följde den i det avseendet normalt koncept. Eftersom kamaxlarna vållat åtskilliga ägare bekymmer ska man kanske se upp med dessa (orkeslös och gradvis ökande slammer) samt vipporna (som blir ett följdfel). De flesta defekta kamaxlar måste vara utbytta för länge sedan. Annars har motorn ett bra vrid och tonvikten ligger i mellanregistret vilket gör den ganska stark. Motorserien väckte mångas tvekan, inte minst för att Honda var förknippat med fyrcylindriga radmotorer men har blivit stilbildande för många senare konstruktioner, kanske inte minst VFR serien.

VF 750 S:ens växellåda har ansetts bra och inte skapat onödiga problem. Tillsammans med kardanen utgör paketet ett mycket driftsäkert fordon, kamaxlarna till trots.

Chassit är också det ganska revolutionerande. Det var ju bara året innan som Honda presenterade Pro-link på landsvägssidan (CBX) men 1982 kom flera maskiner med denna bakhjulsfjädring (CX 500 Turbo t.ex.) Det var ett klart lyft för vägegenskaperna. Man vann stabilitet och med sin flacka framgaffelvinkel blev den nästan för stabil för rolig kurvkörning. Dessutom var det här en av de första maskinerna med gjutna fälgar i stället för de på hondorna dominerande comstarfälgarna. Det var ett otroligt lyft på bara fem år (då CB 750 K7 som var konstruerad i slutet på sextiotalet var det modernaste). Trots alla dessa fördelar har den inte placerat sig i trendskaparnas skara men för att vara en touringhoj hör den till eliten bland dåtidens val.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!