HONDA FT 500 Ascot

ÅRETS MC

82

INFO

Som en uppföljare till den alltmer populära SR 500 lanserade Honda 1982 FT 500 Ascot. Den baserades på den encylindriga off-road-motorn från XL 500 men sattes i ett mer landsvägsbaserat chassi. FT 500 betraktades som lite av en bushoj, mycket rolig att köra och väldigt lätthanterlig men den hamnade på nåt sätt mellan alla stolar. Den var inte tillräckligt nostalgisk för att på allvar utmana SR 500:an och ingen skulle komma på tanken att använda den som en off-road. På landsväg var den för liten och klen och packning med skjuts var inte att tänka på. Många frågade sig vad den skulle användas till (utöver att det var roligt att köra en bushoj) och den skulle bara komma att säljas i ett år. Först flera år senare slog stilen igenom när Honda släppte sin XL 600 V Transalp, men då utrustad med kåpa. Hade den kommit något senare hade den sannolikt blivit lanserad som en utmärkt stadshoj.

Motorn var en lätt modifierad XL 500 (S eller R hade samma grundkonstruktion) som lackerats svart och försetts med elstart. Utöver de flesta off-roadares konstruktionslösning med kamen lagrad direkt i toppen, vilket kan ge viss serviceproblem, har motorn inte skapat onödiga problem men inte heller höjt sig över mängden. Men den var inte omodern för sin tid med både fyrventilstopp och brytarlöst tändsystem.

Den 5-växlade lådan fungerade utan onödiga problem.

Chassit var ovanligt stabilt för en mindre maskin, men det inte förrän efter de här årgångarna som fabrikerna tog bort de vanliga stötdämparna bak och ersatte dessa med centralstötdämpare. Honda valde att sätta på gjutna hjul istället för den vanliga lösningen med Comstar-fälgar. FT 500 ansågs vara en lättkörd och stabil modell med goda vägegenskaper.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!