HONDA CM 400 T

ÖVERSIKT MC

81

82

83

HONDA

Honda CM 400 T -82

1982 kunde man för första gången köpa CM 400 T i Sverige. Att det ändå finns 81:or berodde på att modellen snabbt sålde mycket bra och att den helt enkelt tog slut. Då importerade dåvarande generalagenten Auto-Hansa ett parti 81:or från Frankrike. Dessa har en ljusare lack än senare årsmodeller och hjulen och motorn är i vitmetall. I övrigt kan man säga att alla årsmodellerna tekniskt sett är lika. Sista årsmodellen är 1983. 82 och 83 såldes tillsammans ca 1000 ex.

16.968:- var det pris man fick betala för sin 82:a om handlaren följde prislistan från AutoHansa. Det är sällan som priser i den här nivån anges på detta sätt, varför just 968 spänn på slutet? Det får väl anses som en kuriositet som inte fått några efterföljare. Sannolikt kan man inte ens skylla på något dataprograms kalkyldel eftersom datorer var sällsynta i början av 80-talet, eller så hade Honda precis fått sitt nya program som befriade alla inblandade att tänka själva. Hur som helst var det många som höjde på ögonbrynen för prissättningen.

Samtidigt sålde Kawasaki Z 400 LTD och Suzuki GSX 400 T med i stort identiska tekniska lösningar. Samtliga hade enkel bromsskiva fram och trumbroms bak vilket inte gav bromsar i toppklass men fullt tillräckliga för användningsområdet samt fordonens topphastighet. Chassikonstruktionerna skilde sig inte heller märkbart och de fyllde sitt syfte på ett godtagbart sätt. Det som var mest noterbart var att Kawasaki valde remdrift på 83:an, däremot hade de tidigare årsmodellerna av Kawasakin kedja. De flesta valde med ögat eftersom de här modellerna var i gruppen Custom. V2-motorer ihop med custom blev inte allmänt förekommande innan Suzuki lanserade VS 750 Intruder och Yamaha XV 1000 Virago, båda 1986.

De allra första maskinerna som kan kallas fabrikscustom började säljas i början på 80-talet och det som vi räknar som den allra första är Honda CX 500 Custom. Ingen av dessa tidiga custom går att jämföra med senare års konstruktioner. Den huvudsakliga orsaken till detta är att fabrikerna helt enkelt tog en befintlig landsvägsmodell och försåg den med lite mer droppformad tank och ett fett bakhjul. Motorerna behölls däremot i stort som ursprungsmodellen. Därför hittar man även custom med fyrcylindriga motorer som i Honda CB 750 Custom, Suzuki GS 750 L, Kawasaki Z 750 LTD/4 (fanns även med tvåcylindrig motor) och Kawasaki Z 550 LTD.

Chassikonstruktionen på CM 400 T följer tidstypisk standard, rundrörsram och vanliga stötdämpare som man kunde ändra fjäderförspänningen på. Vägegenskaperna var väl inte direkt dåliga för sin tid men den är väl inget under av stabilitet. Den här maskinen har heller aldrig marknadsförts som en racer och jag tror det är få av ägarna som kör den så att det skulle behövas mer. Hjuldimensionerna följde allmänt koncept med 3.80x18 fram och 4.00 x 16 bak och däcken var av diagonaltyp. Möjligen kan man nämna att de små fälgdiametrarna bak kom just med customtrendens start. Bakhjulets nav visade sig senare kunna skapa problem genom att de börjar glappa.

Tekniskt har den en vanlig 2 cylindrig luftkyld motor på 395 cc med 3 ventiler per cylinder. Det ansågs 81 att mer än två ventiler var lite mer än vad som krävdes och motorn har av de flesta ansetts vara en av de piggaste i klassen. Effekten låg över såväl Suzukin som Kawasakin med 43 hk vid 9.500 rpm. Vridmomentet låg på 3,4 Kpm vid 8000 rpm. Kraftöverföringen skedde med kedja. Motorn har också gjort sig känd som en riktig slitvarg och skapade sällan problem för ägarna. Många glömde att justera balansaxelkedjan, vilket naturligtvis inte var bra, men annars var det bara att tanka och köra. Service-intervallen var sedvanliga 500 mil.

Custom-modellen hade 5 växlad låda mot landsvägsmaskinens (CB 400 N) 6 växlade. Växellådan jobbar smidigt och skapar sällan problem.

Det här ansågs som en trevlig modell för den som sökte en custom-maskin i den mindre klassen. Visserligen konstrueras i stort sett alla custom idag med V2-motor men i den mindre klassen är det inte alls säkert att V-motorn är till fördel. För få kubik blir då lätt väldigt effektsvagt i praktiken. Honda har gjort sig känd som ett fabrikat med hög detaljfinish och CM 400 T är inget undantag. Kawasakin hade en betydligt effektsvagare motor (36 Hk) som gav märkbart lägre effekt i praktiken men många gillade Kawasakins utseende. Hondan avgick med segern om man räknar i antalet sålda maskiner. Ett annat näraliggande alternativ var GSX 400 T, Suzukis custom 400. Den har en motor som karaktärsmässigt mer påminner om Hondans men Suzukin hade ekerhjul och tyvärr ganska ljusa lacknyanser.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!