HONDA CBX 600 E

ÖVERSIKT MC

83

HONDA

Det här är evighetsmaskinen som inte finns. Honda tillverkade en specialversion för svenska marknaden på 600 cc istället för den på kontinenten gångbara 650:an. (de såldes inte i Sverige av försäkringsskäl) Honda marknadsförde den som evighetsmaskinen. Med sin moderna motorkonstruktion, kardan och allmänna stil avvek den lagom mycket från snittet. Honda tog i och beställde 1000 maskiner (att sälja 1000 maskiner på en säsong skulle innebära att var 20:e såld hoj var en CBX 600 E) Det blev en populär maskin men den sålde inte riktigt som man tänkt. Att marknadsföra den som evighetsmaskinen med tanke på de hydrauliska ventillyftarna var inte fel, den rullar normalt på utan problem, oavsett detaljlösningar. Modellen kom bara att säljas som en årsmodell, men det dröjde -84 ut innan alla 1000 maskiner var sålda. I mitten på 80-talet ersattes i princip alla hojar med traditionella stötdämpare av den nya generationen med centralstötdämpare, custom-cyklar med vanliga stötdämpare (t.ex. VS 750 Intruder och XV 1000 Virago) dök inte upp förrän 1986.

Motorn hade förvisso samma kubik och effekt som den parallellt sålda CBX 550 men de var inte alls lika. 600:an var mer anpassad för touring, utrustad med kardan och med tonvikten lagd på underhållsfritt. Med sin fyrventilstopp med hydrauliska ventillyftare gjorde det motorkaraktären följsam utan direkta effekt-toppar. Vridet är bra för klassen. Att Honda kallade den sportmaskin ändrade inte verkligheten. Den här motortypen kom även att sitta i CBX 750 som lanserades 1984.

Chassit konstruerades ovanligt nog med traditionella stötdämpare bak, rundrör var däremot inte ovanligt. Men Honda började komma med gjutna hjul istället för comstar-fälgarna och 600:an fick av någon anledning de gjutna hjulen. De har bättre vridstyvhet och de flesta andra fabrikat hade gjutna hjul. Chassit var inte särskilt innovativt när det lanserades och den kom dessutom i custom-erans barndom, vilket innebar att efterfrågan på moderna hojar med retro-stuk inte fanns och den kom att bli mycket efterfrågad som begagnad eftersom den kom att passa bättre mot efterfrågan ju längre tiden led.

Bromsarna var medelmåttiga med sina dubbla skivor fram och trumma bak.

Modellen har inte haft några direkta barnsjukdomar.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!