HONDA CBX

ÖVERSIKT MC

78

79

80

81

82

HONDA

När CBX:en presenterades 1978 väckte den berättigad uppmärksamhet. Ingen hade väl tidigare ens kommit på tanken att tillverka en tvärmonterad sexcylindrig motor i en motorcykelram. Men Honda gjorde det och skapade därigenom en klassiker, även om en del kanske hävdar att Z 1300, som också kom 1978, har tillverkats under längre tid. Eftersom motortekniken kommit allt längre hade man möjlighet att göra motorn just så smal som cylindrarna krävde och den blev faktiskt inte mer än en centimeter bredare än CB 900 F:ens motor. Den var grym. Det fanns inget motsvarande och den var dessutom en mycket snabb hoj.

De enda övriga sexcylindriga maskiner som funnits på marknaden var Benelli 750 Sei (senare på 900 cc), Kawasaki Z 1300 och mycket senare Honda Gold Wing 1500.

När man pratar om CBX:en pratar man egentligen om två helt olika hojar. Den första generationen, 78-80, och den andra, 81-82.

Den första generationen var absolut inget inget underverk i något annat avseende än motorn. Den köptes för att den var värst, men knappast för att den kunde köras på det sättet. Med sin 35 mm gaffel, rundrörsram och traditionella stötdämpare kunde den knappast kallas sporthoj. Men det är den här modellen som är klassikern och den köps för känslans skull. För karisma har den i överflöd och de flesta har väl någon åsikt om den. Det mesta som hände var väl 1980 då man sänkte effekten till 100 Hk (samma år som importörerna slutade att importa hojar på mer än 100 Hk) och höjde vridet något. Denna effekt behölls resten av årsmodellerna.

Honda CBX -79

Den andra generationen var en dåtida fullfjädrad sport-tourer. Med sitt långa axelavstånd och ganska höga vikt gjorde den sig bäst som milslukare. Kåpan var väldigt bra och följde Hondas säkerhetskoncept och hade plats för klocka och voltmätare och hade ett låsbart och ett löstagbart förvaringsfack. Honda introducerade sitt nya fjädringssystem för landsvägsbruk, Pro-link, som gav en progressiv bakfjädring med en centralt placerad stötdämpare. Tyvärr hjälpte det inte upp den ganska höga tyngpunkten vilket gjorde maskinen tung att hantera. Det skulle krävas ytterligare några års utveckling innan eran med mer hanterbara sport-tourers slog igenom. Först 1984 presenterade Suzuki sin GSX 1100 EF-serie och Honda sin VF 1000 F, men helkåpsversionen VF 1000 F2 kom 1985. CBX:en blev nog aldrig den succé som fabriken räknat med.
Som originalutrustning erbjöd Honda packfickor i mycket gediget utförande men tyvärr avsedda för små krav. Ca 20 liter styck innebar att man fick lägga det mesta hemma och det fanns inte någon pakethållare bland originaltillbehören. Väskorna var i varje fall mycket välgjorda med aluminiumlister, infällbart handtag och låsbara med originalnyckel via ett mer sinnrikt än användarvänligt system. Tyvärr för små i praktiskt bruk, men snygga på hojen, det var de.

Honda CBX -82 vit

Motorn var naturligtvis i en klass för sig. När den presenterades rullade fortfarande många engelska MC på vägarna. Och deras motorer var garanterat inte vibrationsfria. Men det var CBX:ens motor. Vibrationsfri utan att vara könlös. Motorns turbinliknande gång slår allt annat, kanske t.o.m. den sexcylindriga guldvingens, men den måste också placeras in i sin tid. Med sina dubbla överliggande kamaxlar och 24 shimsade ventiler, brytarlösa tändsystem och annat dåtida godis var den en mycket avancerad motor. Vridmomentet kom redan ifrån låga varv utan att det gått ut över varv-villigheten. Från början hade CBX:en 105 Hk men 1980 fick den 100 Hk jämt men istället ökades vridet. Motorn var ovanligt smal eftersom man placerat alla hjälpaggregat bakom cylinderpaketet. Nackdelen var bensinförbrukningen. Det är inget ovanligt att höra talas om mer än en liter per mil. Snålkör man den kommer man kanske ner i 0,7. Servicekostnaderna skenade väl inte iväg astronomiskt men däremot kostar det den dag det ska renoveras. Men alla sådana invändningar till trots, den var extrem men ändå användbar och vem brydde sig om bensinkostnaderna då. Känslan av att köra en sexcylindrig motorcykel slår det mesta. Den var värst.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!