HONDA CB 900 F

ÖVERSIKT MC

79

80

81

82

83

HONDA

1979 lanserades CB 900 F.
CB 900 F:en betraktades 1979 som en halvsportig motorcykel, av en del t.o.m. som en sportig hoj och var en av de kubikstörsta maskinerna som fanns att köpa. Det fanns i och för sig större maskiner men de såldes inte i särskilt stort antal och större motorer innebar absolut inte stabilare chassin. Honda hade sin CBX på 1047 kubik och sexcylindrig motor (kom -78) och det enda den hade var Motorn. CBX:en hade en 35 mm gaffel vilket måste säga det mesta men chassit i övrigt verkade mer avsett för sisådär 500 1970-talskubik. På tvåtusentalet har t.o.m. mopederna fått stabilare chassin än CBX.
CB 900:an startade på sitt sätt intresset för stora maskiner på mer än 750 cc och fram t.o.m. -78 var enkelkams 750:an Hondas top-of-the-line. Inte heller konkurrenterna hade anlagt någon kraftfull moteld. De kritiska kallade CB 900:an för runesläde eftersom den blev så vanlig men kanske också för de från början mycket mediokra vägegenskaperna. Modellen fick ganska häftig kritik för de dåliga vägegenskaperna och Honda rättade snabbt till wobblet genom chassimodifieringar på 80:an. I samma period började fabrikanterna skissa på den generation som såg dagens ljus de närmaste få åren vilka skulle göra CB 900 generationen hopplöst omodern redan 1984.
CB 900 F räckte helt enkelt inte riktigt till för att hålla stånd mot konkurensen från den nya generationens ramar, även efter modifieringarna med ytterligare kraftigare gaffel 1982. I övrigt lanserade Honda 1981 CBX med en helt ny ram och centralstötdämpare bak (dock även den ruskigt tung enligt dagens syn), även CX 500 Turbo diskuterades kraftigt då den premiärvisades på stockholmsmässan januari 1981 men CX 500 Turbon började säljas året efter som årsmodell 1982.

1981 släppte Honda en av de första från fabrik kåpförsedda modellerna, CB 900 F2 (även den nya CBX:en med kåpa kom -81). Honda använde oftast beteckningen F för kåplös maskin och F2 för samma hoj med kåpa. Kåpan ansågs modern för sin tid och såg i princip likadan ut på alla modeller.

Motortekniskt hände inget spännande under CB 900:ans historia. Honda tillverkade flera motorstorlekar i samma motorserie, det fanns en "likadan" 750 och 1100 som satt i flera olika chassin. Det tillverkades även en custom med kardan och en 1000 kubikare för USA-marknaden men ingen av dessa kom till Sverige. Även den legendariska CB 1100 R hade samma motor som bas men placerad i ett chassi som överglänste det mesta när den lanserades 1981 (började säljas mer allmänt 1982).
Vid slutet av 70-talet var dubbla överliggande kamaxlar sportigt nog och inga R-maskiner eller custom hade sett dagens ljus.

För tidsepoken får man nog ändå säga att det var en av de mer intressanta modellerna. Det var långa väntetider på nyköp av hojar på den tiden och många väntade tålmodigt på sina ex, så även när båten mellan Japan och Europa sjönk med ett ansenligt antal nya 900:or ombord. 900:an efterträdde den redan då legendariska Honda CB 750 K, den hoj som startade eran med fyrcylindriga motorcykelmotorer. Den hade tillverkats mellan -68 och -78 och hade enkel överliggande kam. Chassit på CB 900 F innebar trots allt en väsentlig förbättring jämfört med tidigare mass-sålda hojar. Det kom inte särskilt många nya konstruktioner i början på 70-talet utan det här var startpunkten för kubik- och modellkriget och det får nog ändå betraktas som en "värsting" för sin tid. Det hände mycket på chassit redan 80 men "bra" blev den först i sin tredje generation.

CB 900 F2, som kom 81, var orginalutrustad med kåpa som hade klocka och löstagbara förvaringsfack. Kåpan var rejält monterad och Honda lanserade den som en del av sitt säkerhetstänkande. Tanken var att man vid en eventuell olycka som kastade föraren framåt skulle tvinga föraren att resa sig och flyga över kåpan. Skulle föraren ändå träffa kåpan var den delad så att kåpglaset lättare skulle brytas loss. Därför är kåpans nederdel dragen så att den sitter omedelbart framför smalbenen. Modellen blev aldrig någon riktig trendskapare även om designen från CB 900 F2 går igen i många senare konstruktioner.

Den har en vanlig 4 cylindrig luftkyld motor med 4 ventiler per cylinder. Dubbla överliggande kamaxlar med shims-justerade ventiler. Oljekylare var standard. Det ansågs 79 att mer än två ventiler var lite mer än vad som krävdes (den ersatte ju enkelkamsmotorn) och motorn har en effekt som får liknas vid dagens touringmaskiner. Motorn har, som de flesta Honda-motorer, gjort sig känd som en riktig slitvarg och skapar sällan problem för ägarna. Eftersom registerkåporna sticker ut en hel del blir motorn med dagens mått mätt väldigt bred. Faktiskt skiljer det bara en centimeter mot den sexcylindriga CBX. Motorn har gjort sig känd som en av de mer bränslekrävande och det är svårt att komma ner i samma förbrukning som jämförbart stora maskiner. Över ca 130 är den hutlös och vill ha en liter per mil.

Honda har tyvärr missat vid placering och val av tändspolar vilket gör att dessa ofta får sprickbildningar och ger tändproblem.

Den fem-växlade lådan har haft problem med treans drev, kanske framför allt från de ägare som trodde att den kunde köras på ett sätt som man borde ha väntat med till R-maskinerna kom. Annars är lådans funktion och stegning klart rimlig.

Chassikonstruktionen följer tidstypisk standard, rundrörsram och vanliga stötdämpare som man kunde ändra fjäderförspänningen på. Honda använde sina då nya bakre stötdämpare av FVQ typ med bättre returdämpning och inställningsmöjligheter. Vägegenskaperna var väl inte direkt dåliga för sin tid och det innebär att den inte är något under av stabilitet, men det skiljer mycket mellan den första och den tredje generationen. 79:an med sin klena framgaffel (35 mm) och nylonlagrade sving får väl sägas vara på gränsen till oacceptabel mot motoreffekten. 1980 kom 37 mm gaffel, nållagrad sving, nya fälgar och hjuldimensioner och så naturligtvis lackförändringar. 82 var det dags igen och då kom ytterligare chassiförstärkningar med 39 mm gaffel, bredare fälgar, förstärkt ram och gummiupphängd motor och naturligtvis nya lackförändringar. Under modellens femåriga historia förnyades hjuldimensioner och fälgar varje år utom det sista!

Alternativa maskiner under perioden kan vara Kawasaki Z 1000 J, Yamaha XJ 900 och Suzuki GS 1000 G

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!