HONDA CB 750 K

ÖVERSIKT MC

79

80

81

82

83

HONDA

Det här är en i raden utav Hondas modeller ur den nya motorserien med dubbla överliggande kamaxlar. 750-motorn är lika stor som föregångaren, den legendariska CB 750 K, men med tilläggsbeteckningarna 1-7, som tillverkades mellan 69 och 78. Den nya fick ofta tilläggsbeteckningen Z (CB 750 KZ) men Z är en årsmodellsbeteckning enligt ISO-standarden för chassinummer och Z betyder inget annat än "79". 80 års modell ska egentligen heter CB 750 KA. Man var ju tvungen att hitta på något för att skilja modellerna åt och KZ-syndromet hängde med ända till 83.
Modellen rönte väl ingen uppståndelse men den uppfyllde väl de krav man kunde ställa på en långfärdsmaskin som inte skulle vara en Guldvinge. Med sin något bredare dyna och mer upprätta körställning blev den allt mindre efterfrågad jämfört med systermaskinen CB 750 F som kom -81. Dessutom kom det ytterligare en touring-modell på programmet 1982, VF 750 S, och den var kort sagt modernare i alla avseenden. Men när CB 750 K lanserades hade den inga direkta konkurenter.

Den nya motorserien var Hondas andra serie med fyrcylindriga luftkylda radmotorer. De var betydligt modernare än sina föregångare och som största nyhet hade den dubbla överliggande kamaxlar. Hela 70-talet hade man justerat brytarspetsar men nu började brytarlösa elektroniska system att bli riktigt vanliga, och CB 750 K fick denna modernitet. Allmänt hade Hondas motorer mycket gott rykte och många menar att de höjer sig över mängden. Det är sällsynt med tekniska problem även om de kan rassla och skramla något. Fyrventilstoppen har inte heller haft några speciella problem.

750-serien har inte heller haft de problem med växellådan som 900:an (i samma motorserie) hade.

Chassit är väl ingen höjdare med senare mått mätt men 1979 efterträdde CB 750 K den konstruktionsmässigt betydligt äldre föregångaren. Och det märktes att man lärt sig mycket på 10 år. CB 750 K var betydligt mer lättkörd och stabil även om den inte hade mer än traditionell rundrörsram och traditionella stötdämpare bak, precis som de flesta konkurenter. Eftersom den hamnade i skarven till den nya fjädringstekniken med Pro-link (centralstötdämpare bak) kom den snabbt att bli omkörd chassimässigt och man kan jämföra det med att 900:an som kom -79 uppdaterades 3 gånger på fem år. Hjuldimensionerna och gaffelkonstruktionen följe dåtida standardoch det var innan anti-divens tid.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!