HONDA CB 650 S

CB 650 S

82

HONDA

Honda CB 650 S Nighthawk -82 blå

Det här är en modell som många inte känner till och Honda har valt en modellbeteckning som är minst sagt luddig. Modellen heter CB 650 S, även om det är vanligast att beteckningen CB 650 SC används. Dessutom förekommer Night Hawk eftersom den kallades så i USA och en del kallar den därför USA-modellen. Nighthawk är däremot en allmän Honda-beteckning för vissa Custom-modeller i USA.
När man årsmodellbestämmer en 82:a så heter den årsmodellen enligt ISO-standard "C" vilket förklarar det andra bokstaven "SC". Det fanns dessutom en parallell modell som hette CB 650 C och som hade samma motor men helt olika utseende och detaljlösningar. För CB 650 C står "C" för custom (det motsvarar "S" i CB 650 SC) och 82:ans CB 650 C hette egentligen med samma sätt att uttrycka sig CB 650 CC, men det är det ingen som säger.

Vi vill passa på att tacka Erling Knutsson som skickat oss bilden på den mycket ovanliga grå färgsättningen.

Modellen baserar sig på en av Sveriges mest sålda motorcyklar, CB 650 F. Den lanserades 1980 som en prisvärd pendlarhoj och återanvände många delar från de nyligen nedlagda modellerna CB 500 F och CB 750 F vilka båda hade enkelkamsmotorn. I takt med att det började komma fabriksfärdiga Custommaskiner från fabrikerna så kom även CB 650 i Customutförande (1980 lanserade Honda som första fabrikant en Custom baserad på den 1978 lanserade CX 500 vilken kallades CX 500 Custom). 1981 kom CB 650 C och 1982 den här beskrivna CB 650 S. Genom att Honda använde en så stor andel äldre delar kunde man hålla priset på en mycket attraktiv nivå och vid introduktionen kostade en CB 650 F inte mer än 14.950:- vilket även då ansågs väldigt billigt. Då Hondas enkelkamsmotor hade ett mycket gott rykte ansågs maskinen inte bara vara billig utan också prisvärd och därför tillhör CB 650 F den exklusiva skara modeller som sålts i mer än 1.000 exemplar på en årsmodell. CB 650 C sålde inte fullt så mycket men de ca 500 exemplar som såldes 1981 får anses vara extremt mycket ändå.

CB 650 S-modellen kom i alldeles fel tid för den svenska marknaden. Under vintern hade försäkringsbolagen ändrat kubikgränserna för indelningen av hojar och man hade tokigt nog valt en gräns som inte stämde med verkligheten. (Känns det möjligen igen ifrån senare ändringar?) Eftersom den lilla mellanklassen i Europa stegvis hade gått från 500 cc upp till 650 uteslöt det en rad intressanta modeller för de svenska motorcyklisterna eftersom gränsen som bolagen valde var 600 cc. Därmed fanns det ingen efterfrågan på 650:or och klassen försvann, så den här modellen sågs nog mest i prospekten. Ryktena säger att det bara sålts ett tiotal i landet totalt. I Stockholm såldes mig veterligen inte en enda hos den största återförsäljaren (som inte är samma som idag). Den blev ändå mycket uppskattad för sitt utseende trots att den var utrustad med en fyrcylindrig radmotor. Honda gjorde motorn svart och man kostade på den en del chassimässigt med luftassisterad framgaffel och andra bromsar fram (dubbelkolvsok) men i huvudsak är den tekniskt identisk med CB 650 C.

Modellen är enligt mångas tycke en av Hondas mest lyckade, och den har dessutom motstått tidens tand och passar en bra bit in i 2000-talets val av hojar med undantag av att den inte har V-motor. Med sina svepande linjer, mörkblå lack med "kromad" rand ända ifrån tanken till ankstjärten ger den ett sobert intryck. Den svarta motorn och de svarta fälgarna av Comstar-typ underströk karossdesignen. De dubbla piporna av megafontyp på båda sidorna skilde ytterligare ut den. Custom-stilen hade precis börjat slå igenom och först fyra år senare skulle intrudern komma. Jämfört med vad som helst var det här en skönhet. Men eftersom den kom vid fel tidpunkt blev den en försäljningsflopp, annars hade den kunnat bli en succé. Det som i övrigt fanns att välja på 1982 var Honda CB 750 C, Suzuki GS 750 L och Kawasaki Z 750 LTD, alla med radmotorer. Den inte helt custominspirerade XV 750 med V-motor (föregångaren till XV 750 Virago) fanns också samt Kawasaki Z 750 LTD Twin. Bland de mindre maskinerna kunde man välja bland Honda CB 400 T, Kawasaki Z 400 LTD, Suzuki GSX 400 T och den tidigare mämda CX 500 C. Customutbudet var som märks ganska begränsat.

De två systermaskinerna med samma motor heter CB 650 Custom och CB 650 F.

CB 650 S har en 4 cylindrig luftkyld motor (av Hondas "första" motorserie) med 2 ventiler per cylinder. Motorn ger tillräckligt med effekt för all normal användning och vikts/effektförhållandet utan förare är samma som för den större CB 750 F. Att Honda använde den äldre motortekniken sågs inte som något problem eftersom den motorserien hade extremt gott rykte. Många fick ändå problem med ventilsätena vilka slits fort och gör att avgaserna bli oljeblåa. Annars skapade inte heller den här motorstorleken några problem och även om många kunde önska sig något mer i effekt var det bara att tanka och köra för de flesta. Det som skiljer den från de andra varianterna är faktiskt mest färgen på motorn. Det började bli populärt med svarta motorer och den här var en av de första från Honda.

Den fem-växlade lådan har inte haft några standardproblem och lådans stegning är klart rimlig.

Chassikonstruktionen följer tidstypisk standard, rundrörsram och vanliga stötdämpare bak som man kunde ändra fjäderförspänningen på. Honda har inte kostat på chassit i onödan, men hojen köptes inte heller av kunder som frågade efter sportegenskaper. Vägegenskaperna var väl inte direkt dåliga för sin tid men det innebär inte att den inte är något under av stabilitet. Designen följde CBX:ens linjer och känns även igen i den senare lanserade CBX 600 E

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!