HONDA CB 650 F

ÖVERSIKT MC

79

80

81

82

HONDA

CB 650 lanserades som ett prisvärt alternativ till de större hojarna. Och man gjorde det till ett myket lågt pris, ca 15.000 i stället för ca 20.000 för de flesta bara något större maskinerna. Och man sålde mycket. Det här är en av de få modellerna som sålt ca 1000 ex på en säsong. Den betraktades som en rimlig brukshoj och hade inte något direkt dåligt rykte. Det man gjort avkall på var moderniteterna. Den hade en variant av den gamla enkelkamsmotorn (de andra hade dubbla), enklare chassi och klenare gaffel, den gamla instrumenteringen etc vilket naturligtvis gjorde den billig att tillverka.

Det kom att tillverkas ett par systermaskiner med samma motor, CB 650 Custom och CB 650 S.

Den har en 4 cylindrig luftkyld motor (av Hondas "första" motorserie) med 2 ventiler per cylinder. Motorn ger tillräckligt med effekt för all normal användning och vikts/effektförhållandet utan förare är samma som för den större CB 750 F. Att Honda använde den äldre motortekniken sågs inte som något problem eftersom den motorserien hade extremt gott rykte. Många fick ändå problem med ventilsätena vilka slits fort och gör att avgaserna bli oljeblåa. Annars skapade inte heller den här motorstorleken några problem och även om många kunde önska sig något mer i effekt var det bara att tanka och köra för de flesta.

Den fem-växlade lådan har inte haft några standardproblem och lådans stegning är klart rimlig.

Chassikonstruktionen följer tidstypisk standard, rundrörsram och vanliga stötdämpare som man kunde ändra fjäderförspänningen på. Honda har inte kostat på chassit i onödan, men hojen köptes inte heller av kunder som frågade efter sportegenskaper. Vägegenskaperna var väl inte direkt dåliga för sin tid men det innebär inte att den inte är något under av stabilitet. Det gjordes inga större förändringar av chassit.

Som vanligt ändrades lackering men förvånansvärt få detaljer byttes ut från år till annat. Modellen vann mångas sympati, just för att den var en billig, vanlig brukshoj. Modellen försvann 1982 eftersom försäkringarna ändrades då och man hade en kubikgräns på 600 cc och då passade naturligtvis den internationellt stora 650-klassen inte längre in på den svenska. Därför ser vi sällan 650:or efter 1981.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!