HONDA CB 400 N

ÖVERSIKT MC

82

83

HONDA

1982 började Honda sälja CB 400 N i Sverige. Att det inte sålts 400 maskiner tidigare berodde på försäkringsreglerna men ska man vara ärlig fanns det några enstaka 81:or till salu. Fram till och med 1981 fanns en försäkringsgräns på 300 cc och då passade naturligtvis 250:orna bättre som bruksmaskiner till låg driftskostnad. När gränsen ändrades till 400 cc försvann 250-klassen från ett år till nästa och 450:orna blev omöjliga att sälja. Att det ändå såldes några 400:or 1981 berodde på att beskeden om förändringen kom tidigt. Modellen är i princip identisk med den sen då lång tid sålda CB 250 N som hade mycket gott rykte. CB 400 N skulle komma att bli en av de populäraste 400:orna och sålde ca 1000 ex per årsmodell (vilket innebar att vara 20:e såld hoj 1982 var en CB 400 N), vilket få maskiner lyckats med. Dessutom fanns en Custom-variant, CM 400 T, med "samma" motor och den sålde ungefär 500 maskiner per år. Det här är alltså en av de vanligaste, om inte de vanligaste, motorerna i 400 klassen.

Modellen konkurrerar främst med Suzuki GSX 400 E och Kawasaki Z 400 R.

Chassikonstruktionen följer tidstypisk standard, rundrörsram och vanliga stötdämpare som man kunde ändra fjäderförspänningen på. Vägegenskaperna var väl inte direkt dåliga för sin tid men den är väl inget under av stabilitet. Den här maskinen har heller aldrig marknadsförts som en racer och jag tror det är få av ägarna som kör den så att det skulle behövas mer. 400:an utrustades med dubbla skivor i fram och det var den ensam om bland de tvåcylindriga 400:orna och de flesta tester gav den högsta betyg i det avseendet. Det hände inget speciellt i chassihänseende mellan årsmodellerna. Bakhjulet har med åren visat sig vara en svag punkt och ibland kan man se baknav som är ruskigt slitna. Det finns flera 400:or med betydligt mer påkostade chassin, t.ex. CBX 400 F, men det fanns knappast något behov av detta eftersom de flesta då valde en kubikstörre maskin.

Motorn är en vanlig 2 cylindrig luftkyld motor med 3 ventiler per cylinder. Det började komma motorer i den mindre klassen med fler än två ventiler och Honda nöjde sig med tre medan Suzuki GSX 400 E valde 4. Motorn har gjort sig känd som en riktig slitvarg och skapar sällan problem för ägarna, en tidning skrev att de tyckte det var motorcyklarnas Volvo Amazon, ingen tillkrånglad konstruktion och mycket pålitlig. Servicemässigt glömmer många att justera balansaxelkedjan, vilket naturligtvis inte är bra, men annars är det bara att tanka och köra. Service-intervallen är 500 mil.

Modellen hade 6 växlad låda mot custommaskinens (CM 400 T) 5 växlade. Växellådan jobbar smidigt och skapar sällan problem.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!