YAMAHA XV 1900 Midnight Star

ÅRETS MC

06

INFO

Lagom till Yamahas 50 års-jubileum 2006 introducerar Yamaha en helt ny megaglidare på knappa 1900 cc.

Motor: V2-motor (48 gr), luftkyld, OHC, 1854 cc, 2 vent/cyl, EXUP, Euro-2
Effekt: 73,6 kW (100 Hk) / 4250 rpm
Vridmoment: 167,8 Nm / 2500 rpm
Kraftöverföring: 5 växlad, rem
Torrvikt: 320 Kg
Chassi: ? mm teleskopgaffel, vaggram i aluminium, centralstötdämp bak, aluminiumsving, däck fram 130/70R1, bak 190/60R17
Bromsar: Dubbla 298 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 320 mm skiva medenkelkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter
Garanti: totalt 5 år, se villkor
Svart, Röd, Stor bild, Detaljer

Yamaha XV 1900 Midnight Star Svart -2006

 

Midnight Star är utrustad med en luftkyld 4-takts V-twin (48 gr) på 1.854 cc. Överliggande kamaxlar styr de två ventilerna per cylinder. Slaglängden är på 118 mm och borrningen är 100 mm jämt och motorn har ett kompressionsförhållande på 9,5:1. Motorn är försedd med insprutning och har dubbla tändstift per cylinder. Smörjningen är av torrsumpstyp med en volym på 5,2 liter. Kopplingen ligger i olja och växellådan har 5 lägen. Till bakhjulet överförs kraften med tandad bältrem. Motorn utvecklar 73,6 kW (100 hk) vid 4.250 rpm med ett max vrid på 167,8 (17,1 kg/m) vid måttliga 2.500 rpm. Luftrenarvolymen är 3,5 liter. Tändningen är digital TCI. Avgassystemet är utrustat med EXUP-ventil samt trekammars katalysator med syresensor.
Motorns balansaxlar är omkonstruerade mot XV 1700 Warrior.
Motorn följer alltså den trend mot större volym som började med Honda´s VTX 1800 2001 och sedan dess har motorvolymerna sakta men säkert krupit uppåt från 1500 cc. Yamaha har dock valt luftkylning mot VTX:ens vätskekylning. Kawasaki VN 2000 slår Midnight Star vad gäller vrid (dock vid högre varv) men representerar ändå en något annorlunda typ av custom. Den stora vitsen är naturligtvis det enorma vridmoment som dessa stora motorer utvecklar och Midnight Star är inget undantag. De flesta utvecklar också vridet vid ganska låga varv och 2.500 rpm är inte revolutionerande lågt (VTX vid 3.000 rpm) men ger ett suveränt bottendrag som inte matchas av särskilt många andra modeller. Utvecklingen från Wild Star ligger främst på motorvolymen även om naturligtvis allt annat ändå skiljer. Förutom motorvolym säljs ju en Custom på utseende och där har naturligtvis var och en av oss olika uppfattning om vad som är snyggast.

Ramen kallar Yamaha för Aluminium double cradle och är det är en sandformsgjuten ram. Framgaffeln är av traditionell teleskopmodell med en slaglängd på 135 mm. Svingen är i aluminium. Bakfjädringen har en centralt placerad stötdämpare med en slaglängd på 110 mm. Framhjulsdimensionen är 130/70HR-18 och bak sitter ett 190/60HR-17. Det innebär att man satt på radialdäck till skillnad mot Wild Star som hade diagonal. Den totala längden är 2.580 mm, bredden 935 mm och höjden är 1.100 mm. Sitthöjden anges till 735 mm, hjulbasen 1.715 mm och lägsta markfrigång 155 mm. Hela ekipaget väger 320 kg innan det tankats med vare sig olja eller bensin.

Fram sitter dubbla 298 mm skivor med fyrkolvsok och bak sitter en 320 mm skiva med enkolvsok.

Karossen är "long, low and fat" men utan ekerhjul och en del andra classic-attribut. Designen skiljer också märkbart från Suzukis nya M 1800 R Intruder som representerar high-tech glidare med bland annat upside-down gaffel. Kanske kan det vara intressant att jämföra med MT-01 där man använt samma motortyp men med ett helt annat koncept vad gäller chassi och utseende. Tanken rymmer 17 liter och har inte den just nu trendiga droppformade designen som alltmer utmärker classic-modellerna. Överlag kan nog de flesta hålla med om att utseendet sticker ut genom att Yamaha i extrem utsträckning har genomdesignat Midnight Star. Allt från binkers och lysen, svingavslut, handtag har en avsmalnande "spetsig" design. Har inte den spetsiga formen använts till blinkershuset (fram) har glaset i stället gjorts spetsigt (bak). En udda detalj är den i hastighetsmätaren infällda varvräknaren i minimalistisk storlek, dessutom lika stor som bränslemätaren bredvid. Även strålkastaren är värd att nämnas då den i stor utsträckning liknar den på Kawasaki VN 2000 (men ändå är den helt annorlunda). Den här maskinen måste ses för att man ska förstå konceptet men likna den inte vid en ny variant på Wild Star utan Yamaha har gjort något ganska eget som nog inte kommer att gillas av Streetfighter-folket.

Titta gärna vidare på detaljbilderna.

Vårt aktuella sortiment och pris hittar du i prislistan.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!