YAMAHA XJ 900

ÖVERSIKT MC

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

INFO

Yamaha lanserade XJ 900 1983. Redan när den kom hade den en gammal chassiteknik. När konkurrenterna, och för den delen även Yamaha med andra modeller, släppte den ena modellen efter den andra med den nya centralstötdämpningen i bak gör Yamaha en "gammal" hoj som kommer att bli lovordad.

XJ 900 ansågs som en touringinriktad hoj med t.ex. kardan men med en styrmonterad kåpa som var så illa genomtänkt att man fick byta ut dessa till halvkåpor 1983. Jämför man med t.ex. Honda CB 900 F2 (81-83), som dock hade kedja och en hiskelig bränsleförbrukning, hade Hondan en betydligt bättre kåpa som även täckte benen även om Hondan ansågs sportigare. Den styrmonterade kåpan på XJ 900 återkom inte på någon senare årsmodell.

Yamaha höll kvar vid den ursprungliga konstruktionen och ersatte den inte förrän 1995 då XJ 900 S Diversion kom. 1985 hade man som alternativ samma hoj utan kåpa (XJ 900 N). Det skedde ingenting väsentligt rent tekniskt utom att man 1990 tog in XJ 900 med lägre motoreffekt för att matcha försäkringsbolagens nya premieindelningar och blev nu klassad från 6 till 5.

Det märkliga är att man kunna lansera en "gammal" konstruktion, misslyckas med första årsmodellen (kåpan) och ändå få så många hojar sålda under så lång tid. Kanske ligger framgången i att XJ 900 inte är bäst på någonting, utan på att den är tillräckligt bra på det mesta. Den duger för att ha lite skoj på en kurvig väg, den duger att åka riktigt långt på, motorns vrid räcker till och den har ganska neutrala köregenskaper. I och med att Diversion lanserades gjordes rejäla uppdateringar och den har fått ärva XJ 900:ans goda rykte.

Chassit har en rundrörsram med traditionella stötdämpare bak. Vägegenskaperna håller rimlig klass även om de modellerna som har centralstötdämparfjädring blir stabilare. Men framför allt kanske man vill påpeka att den senare konstruktionstekniken också gav betydligt mer lättkörda hojar som Suzuki GSX 750 EF.

Motorn är en luftkyld 900 kubiks radfyra med tvåventilstopp och har inte haft några standardmässiga problem. Motorn har fått gott rykte vad gäller smidighet och avvägning mellan effekt och vrid.

Den femväxlade lådan arbetar smidigt och har bra stegning och kraften överförs via kardan.

XJ 900 har, som de flesta konkurrenterna, dubbla bromsskivor fram och skiva bak. Bromseffekten anses tillräcklig även om den inte kommer upp till senare konstruktioners funktion.

XJ 900:an har ovanligt ofta problem med rost (!), ljuddämparna rostar ovanligt fort och bensintankens högra sida (den utan bensinkranen) har en ficka där det samlas vatten och där är det vanligt med genomrostning och följaktligen läckage.

XJ 900:an har fått mycket positiv kritik och vid flera tillfällen blivit utsedd till "bästa begagnat köp". Det är en lagommaskin som passar den lite varierande körning de flesta av oss har.

MC-Poolen