INFO YAMAHA GTS 1000

GTS 1000

93

94

95

96

97

98

99

00

INFO

Det här är en maskin som inte många känner till. Vi har ändå valt att ta upp den under trendsättare trots att den inte fått någon efterföljare eller blivit allmänt känd. Vi menar att det ändå är en historisk motorcykel från Yamaha.

Yamaha GTS 1000 Röd 1993

Orsaken är att den representerar ett, för sin tid, helt nytt koncept. Och det som skiljer ut den är att den saknar framgaffel. Självklart har den ändå framfjädring och är möjlig att styra men med hjälp av s.k. navstyrning. Och det här är den enda maskin från de japanska fabrikanterna som utrustats med detta.

Man måste säga att det var modigt av Yamaha att presentera en så avvikande konstruktion. Frågan är om Yamaha hade räknat med att den skulle slå ut gällande konstruktionsteknik eller om den producerades för att visa att Yamaha kunde producera något som så radikalt avvek från det gällande modet.

Enklast uttryckt kan man säga att den har en felvänd sving i fram. Genom ett styrsystem, som närmast liknar det som finns på bilar, rör sig framhjulet mot främre svingen. Den tekniska fördelen är att den lösningen inte niger vid inbromsning som alla teleskopgafflar gör, åtminstone mer eller mindre.
Man skulle kunna påstå att det är en vidareutveckling av den tidigare teknik som representeras av Earls-gaffeln. Earlsgaffeln satt bland annat på BMW fram till 1970 men övergavs till förmån för teleskopgaffeln i och med lanseringen av BMW R /5-serien. Intressant att ta upp kan vara att BMW lär vara världens första fabrikant att börja använda teleskopgaffeln men BMW övergav denna då de inte fick tillräcklig stabilitet i konstruktionen. Därefter blev BMW en av de sista fabrikanterna att välja teleskopgaffeln på sina maskiner, så de var både först och sist. (snacka om rekord!)
Earlsgaffel och Yamahas konstruktion har det gemensamt att de reser sig vid inbromsning vilket inte reducerar markfrigången och nedläggningsförmågan i en kurva.

Ramen kallar Yamaha för Omega. Tittar du på maskinen så förstår du säkert varför. Då 80-talet var ramteknologins årtionde (även om GTS kom i tidigt 90-tal) höjde inte många särskilt mycket på ögonbrynen inför den här konstruktionen även om den avvek markant från gällande teknik. Men inte särskilt många köpte den heller. Det var något man tittade på, inte förstod och inte gärna ville ha, hur bra Yamaha än menade att den var. Och visst har konstruktionen sina poänger, men som sagt.

Yamaha GTS 1000 A -99

 

Motortekniken följer allmänt koncept och representerar inget revolutionerande.

Motor: Rad 4:a, vattenkyld, DOHC, 1003 cc, 5 vent
Effekt: 98 Hk/9000 rpm
Vridmoment: 101,8 Nm/6500 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 246 Kg
Chassi: Omegaram, navstyrning (inte vanlig framgaffel)
Bromsar: Enkel ventilerad skiva med sexkolvsok fram, skiva bak, ABS
Tankvolym: 20 liter
Övrigt: Katalysator
Röd, Stor bild

Yamaha GTS 1000 Röd 1993

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!