YAMAHA FZ1-S

FZ1-S

06

INFO

Yamaha lanserar 2006 det som närmast får betraktas som efterföljaren till FZS 1000 Fazer. Den ganska sportiga designen, halvkåpan och det allmänna användningsområdet apellerar mer till gruppen sport-tourer, än supersport, motorn till trots. I gruppen finns även Kawasaki Z 1000, Honda CBF 1000 och den betydligt mer touringbetonade Suzuki GSF 1200 S Bandit. Dessutom finns FZ1-S i kåplöst utförande och heter då FZ1-N.

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 998 cc, 5 vent/cyl, insprutning, EXUP, Euro-3.
Effekt: 110,3 kW (150 hk) / 10000 rpm
Vridmoment: 105,9 Nm / 8000 rpm
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 204 Kg
Chassi: Alu deltaboxram, monoshock, alusving, 43 mm inverterad gaffel, däck fram 120/70ZR17, bak 190/80ZR17
Bromsar: Dubbla 320 mm skivor med fyrkolvsok fram, 245 mm skiva med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 18 liter
Garanti: totalt 5 år, se villkor
Blå, Röd, Silver, Stor bild, Detaljer

Yamaha FZ-1S Blå -2006

 

Modellen följer en allmän trend att lansera maskiner med en supersportmotor (här R-1:ans) som modifierats för bättre vrid och momentkurva eftersom det inte är en supersportmaskin. Det gör karaktären betydligt mer anpassad för gatåkning vilket kan vara en god tanke med hänsyn till resterande konstruktionslösningar och användningsområde. Det som är nytt är att Yamaha flyttat kubikgränsen uppåt vad gäller parfordonen och skapat en ny typ av val mellan streetfighters och super-sport. De kåplösa kategoriseras i allmänhet som streetfighters.
Streetfighters med stora motorer, utan motsvarande kåpförsett syskon, har dock funnits ett tag, t.ex. Yamaha MT-01 eller möjligen Honda CB 900 Hornet. En av de tidigare i denna grupp som är lätt att glömma är Honda X-11 men den har redan försvunnit ur Hondas modellprogram. Men originalet får nog anses vara Yamaha VMX 1200, mera känd som V-Max.
Det måste framhållas att det här är mycket potenta maskiner som håller sig väl framme effektmässigt och oftast chassimässigt.
De modelldubletter som finns är hittills oftast kubikmindre maskiner. T.ex. finns Yamaha FZ-6N/FZ-6S, Kawasaki ER-6n/ER-6f, Honda CBF 600/CBF 600S och Kawasaki Z 750/Z 750 S. Detta för att ta några exempel i den gruppen som ligger under 1000 cc. Visst kan man gå bakåt i tiden med t.ex. XJ 600 N Diversion/XJ 600 S Diversion men då börjar jämförelsen halta rejält. Att kalla XJ 600 Diversion för motsvarande par, nänä. I så fall kan man lika gärna dra till med CBX 550 F/CBX 550 F2 från 1982. Det här är något nytt som vi kanske framåt 2010 ser som ett trendbrott.

Möjligen kan man uttrycka det som att Yamaha har backat ett par steg och återskapat en supersportmaskin som den var för ett antal år sedan men med modern design och moderniserad teknologi, men framför allt inte så utpräglat sportig som t.ex. R-1:an hunnit bli tillsammans med ZX-10 Ninja, CBR 1000 RR Fireblade och GSX-R 1000. Kolla gärna vår story om Firebladen så ser du tydligt hur snabb utvecklingen varit.

Motorn har fått ytterligare några hästkrafter jämfört med FZS 1000 men framför allt har FZ1 fått en ny ram.

Lägg märke till att bland annat kåpan och packfickorna på den silverfärgade är extrautrustning. Och med kåpan, väskor och en del annat är man långt ifrån systermaskinen FZ-1N.

En annan detalj att lägga märke till är att den rödlackerade har svart motor medan den blå och silverlackade har silverfärgad motor. Även Yamahas hemsida visar vid årsskiftet 2005/2006 samma förhållande och om detta kommer att finnas i produktion eller har med förserie-exemplar att göra framgår ingenstans i samband med modellpresentationen.

Yamaha FZ-1S -2006

Yamaha FZ-1S -2006

 

Motorn är en bränsleinsprutad vätskekyld våtsumps radfyra med 5 ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Motorvolymen är 998 cc och borrning och slag anges till 77 resp. 53,6 mm. Kompressionen ligger på 11,5:1 och effekten anges till 110,3 kW (150 hk) vid 11.000 rpm med ett max vrid på 106 Nm (10,8 kg-m) vid 8000 rpm. Den 6-växlade lådan med våtlamellkoppling överför kraften till bakhjulet via en kedja. Oljevolymen i motorn är 3,8 liter. EXUP-ventil i avgassystemet.
Motorn är följaktligen en för FZ1-N/S anpassad R-1-motor. Den största skillnaden är ett bättre mellanregister med hänsyn till de olika modellernas karaktär. Detta har lösts genom att svänghjulsmassan är 40% större än på R-1 motorn.

Den gigantiska luddämparen krävs sannolikt för att härbergera trekammarskatalaysatorn vilket närmast är ett måste för att uppfylla avgaskraven enligt Euro-3.

Ramen av aluminium är av deltaboxtyp med Yamahas beteckning Aluminium die-cast diamond shaped. Det är en sandformsgjuten kraftig ram. Framgaffeln är av upside-down typ (inverterad) med en slaglängd på 130 mm. Bakfjädringen är av centralstötdämpartyp med progressiv utväxling och en slaglängd på 130 mm. I fram sitter ett 120/70 ZR 17 och i bak ett 190/50 ZR 17. Den totala längden är 2.140 mm, bredden 770 mm, höjden 1.205 mm och hjulbasen är 1.460 mm. Sitthöjden anges till 815 mm och minsta markfrigång är 135 mm. Tanken rymmer 18 liter och av dessa utgör 3,4 liter det som betraktas som reserv. Allt som allt blir det 204 torra kilon att förflytta.
Jämfört med FZS 1000 så har ramen gjorts lättare, enligt Yamaha hela 52%. Ramen är ca 9 cm kortare medan svingen är 45 mm längre och gaffelvinkeln har gjorts brantare.

De dubbla bromsskivorna fram har en diameter på 320 mm och bromsas med fyrkolvsok av radialtyp. Bak sitter en 245 mm skiva med tvåkolvsok.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!