SUZUKI VL 800 LC Intruder Volusia

ÖVERSIKT MC

01

02

03

04

INFO

Suzuki befäste sin ställning i Customklassen redan i slutet av 80-talet med stilbildaren Intruder. 1986 kom 750:an (som 1990 blev på 800 cc) och 1987 var det dags för den klassiska 1400:an. 600:an blev en kortvarig historia som endast togs in till Sverige 1996 eftersom den klassen anses för svag. När sedan konkurrenterna började komma med feta modeller svarade Suzuki med Marauder. Modellen släpptes 1997 och blev en populär fet custom i 800 cc klassen, trots att Maraudern representerar en ganska egen stil med sitt high-tech stuk. Suzuki har dessutom en större modell på 1500 cc, VL 1500, som representerar en mer traditionell customstil men ändå inte med samma utseende som VL 800 Intruder. Namnen är lite tokigt valda av Suzuki eftersom Intruder hittills representerar en helt annan stil.

Nu släpper man efterföljaren till den stilrena Intrudern som vi hittills sett, VL 800 LC Intruder Volusia, som är lägre, fetare och mer custom. Den har stora likheter med Yamahas XVS serie (som finns i 650 och 1100 cc). Stilbrottet mot både VZ 800 Marauder och VS 800 Intruder är totalt. Man kan inte ens säga att den är snarlik storebror VL 1500 Intruder. Sen kan man väl också nämna att Suzukis val av namn är alldeles för långt för de flesta och ingen kallar maskinen för något annat än Volusia

Med sina feta skärmar, delade dyna, tvåfärgslack, ekerhjul och överlag lägre stuk ska den uppenbarligen konkurrera med Yamahas mindre Drag Star-modeller. Och de extra kubiken är kanske det som lyfter den i jämförelse med den väl svaga XVS 650 Drag Star även om VL 800 knappast kan konkurrera med XVS 1100 Drag Star Classic. Vridmomentet i en 800:a lär inte räcka för det. Har den samma kvalitét som tidigare Intruder och Marauder-serier lär inte tekniken skapa några problem och eftersom priset är rätt kan den komma att slå hårt mot både Hondas nya VT 750 DC Black Widow och Kawasakis motsvarande VN 800 Classic.

Det flesta sätter på vindskiva, sissybar och väskor på en fabrikscustom, men det dröjer säkert långt in på säsongen innan alla modellanpassade extradelar finns i handeln. På den svarta färgen år 2001 kan du se den kittad men det finns många olika varianter på temat. Kolla gärna vidare på de alternativ som finns via länkarna.

Chassit följer normal standard. En rundrörsram med utseendemässigt stel bakram, fjädrad med en centralstötdämpare, är också vad konkurrenterna erbjuder. Vägegenskaperna lär hålla rimlig klass då modellerna som har centralstötdämparfjädring blir något stabilare. Ingen av tillverkarna lägger någon större vikt vid detta eftersom modellerna väljs med ögat. Ingen custom är någon sportmaskin och körs sällan på det sättet heller.

Motorn är en vätskekyld 800 kubiks V tvåa med 45 graders lutning och fyrventilstopp och har hittills inte haft några tekniska problem. Konstruktionen följer standardkonceptet inom klassen även om det börjar dyka upp modeller med bränsleinsprutning. Effekten räcker för de flestas behov men kubikmindre hojar blir för de flesta för vridmomentssvagt. Det innebär samtidigt att många vill ha lite mer än det vrid som 800-klassen ger. Man kan säga att 800 kubiks V-motorer på nåt sätt motsvarar en två-litersbil, tillräckligt bra men inget extra.

Intrudern har, som de flesta konkurrenterna, en stor bromsskiva fram. Bromseffekten blir säkert jämförbar med Marauderns ganska bra värden genom valet av den ovanligt stora skivan. Skivbromslåset ABUS Granit Victory fungerar inte, det är hänglåset som gäller.

Volusian har klarat sig bra försäljningsmässigt i Sverige. Trenden går ändå mot något större motorer och vridmomentet i en 1100:a kommer faktiskt generellt redan vid ungefär halva varvtalet mot 800:orna. Utseendemässigt ligger den helt i linje med de trender som gällde under hela produktionsperioden.

Det har bildats en klubb för Marauder- och Intruderägare, MIG-Cruisers, som du kan maila här.

Volusian gick ur tiden 2004 tillsammans med alla andra Suzuki-custom och ersattes av en ny serie maskiner från Suzuki. Närmast är den att jämföra med Intruder M800 som lanserades 2005. Det kom även en annan modellserie som heter Intruder C800.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!