SUZUKI M 800 INTRUDER

M 800 Intruder

05

06

INFO

Som inget annat fabrikat har Suzuki i Sverige kommit att förknippas med custom.
Det hela började egentligen redan 1980 då Honda lanserade den maskin som väl egentligen räknas som den första custom maskinen från fabrik, nämligen CX 500 C (HD må ursäkta). Detta hände sig på den gamla goda tiden (?) då uppdelningen mellan olika kategorier inte hade särskilt mycket gemensamt med 2000-talets alltmer specialiserade modeller.
Suzuki kom med en betydligt mer specialiserad modell 1986 som hade det idag gängse motorkonceptet, VS 750 Intruder (senare VS 800 Intruder), och samtidigt lanserade Yamaha XV 750 Virago. Det var oomtvistat VS 750 Intruder som gick segrande ur striden och den har skapat legenden runt just Custom ihop med Suzuki. Det skulle dröja ända till slutet av 90-talet innan Yamaha i Sverige lyckades bryta dominansen med hjälp av XVS 1100 Drag Star. Den har sedan under ett antal år runt år 2000 varit sveriges mest sålda custom-maskin.

Ju fler modeller som sett dagens ljus desto mer specialiserade har de blivit. Numer får vi dela in gruppen Custom i Intruder-stilen (alltså VS 750-stuket), Classic-stilen och det som ofta kallas High-tech-custom.

När Suzuki 2005 rensade upp i modellbeteckningarna och tog bort namnet Marauder som kom i och med VZ 800 Marauder 1997 och återigen kallade samtliga modeller för Intruder inträdde en viss förvirring då ingen riktigt förstod vad C respektive M i början av beteckningarna stod för. Dessutom hade Suzuki för första gången ingen Custom i den ursprungliga VS 750-stilen.

Sedan kom samarbetet med Kawasaki och den stora VZ 1600 Marauder, som bara kallades så 2004, med sin 1552 cc stora motor som var helt identisk med den i Kawasaki VN 1600 Classic. VZ 1600 Marauder blev redan 2005 M 1600 Intruder och Suzuki fick möjligheten att lansera "samma" modell som nyhet två år i rad. För att spä på togs denna ur produktion 2006 och ersattes med M 1800 R Intruder. Följaktligen kom en tredje ny modell-lansering men denna gång med mer substans.

Nog om andra modeller än den modell som den här texten ska handla om, nämligen den 2005 lanserade M 800 Intruder som egentligen är en Marauder.

SUZUKI M 800 INTRUDER -2005

NY MODELL

Motor: V 2:a (45 gr), vätskekyld, OHC, 805 cc, 4 vent/cyl, elektronisk bränsleinsprutning, Euro-2
Effekt: 52 Hk/6000 rpm
Vridmoment: 69 Nm/3500 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 242 Kg
Chassi: Rundrörsram, trad. stötdämpare bak, 41 mm inverterad gaffel, 130/90-16 fram, 170/80-15 bak
Bromsar: Enkel 300 mm skiva med tvåkolvsok fram, 180 mm trumma bak
Tankvolym: 15,5 liter
Röd, Blå, Svart, Stor bild, Detaljer

Suzuki Intruder M800 Röd -2005

Med detta menar vi att den tillhör gruppen High-tech custom. Det innebär att den t.ex har gjutna fälgar, upside-downgaffel och ett stuk som ger intryck av en betydligt sportigare karaktär än gängse custom.
Det finns ingen direkt jämförbar hightech-custom maskin. Kawasaki har i classic-serien VN 800 Classic och Honda har den betydligt motorsvagare VT 750. Annars är det större motorer som gäller. Kawasaki har VN 1600 Mean Streak, Yamaha XV 1700 Road Star Warrior och Honda VTX 1800. VTX 1300 har ekerhjul men är i övrigt utseendemässigt tämligen lik VTX 1800. Självklart finns även C 800 Intruder som alternativ och möjligen även XVS 1100 Drag Star ClassicXVS 1100 Drag Star utgått.

Tyvärr kan gruppen High-techcustom missförstås så att man tror att det är en Streetfighter-typ. Så är inte fallet. Med sin rundrörsram och typiska customkörställning inbjuder den knappast till race men duger till mer än många andra längre maskiner i Classic-gruppen. Vägegenskaperna får nog ändå sammanfattas med hyggliga men upsidedown-gaffeln får nog mer anses vara en gimmick än nödvändig. De svarta gjutna fälgarna ger inte heller det intryck som ekrade, kromade fälgar ger. Vilken typ av Custom man föredrar kommer alltid att vara en smakfråga och det är svårt att ge några allmänna råd om detta. Gillar man det ena eller andra ska man välja efter smak snarare än teknik när vi pratar Custom. Hightech i Custom innebär inte alltid sportigare köregenskaper. Men framför allt innebär det inte bättre vägegenskaper och att utrustningen, t.ex. bromsarna, är valda med utgångspunkt från det.

Ändå måste man tillstå att M 800 Intruder är roligare på kurvig väg än många andra Custom. I jämförelse med C 800 Intruder hänger M 800 Intruder mer med i svängarna när man får för sig att köra småvägar. Eftersom det är en Custom får man dock inte köra alltför avancerat för då får man elaka gnistsprut efter sig. Huvudintresset bör nog ändå ligga i att cruisa om man ska gilla sin M 800. Hjulbasen på 1.655 mm är annars identisk mellan C och M 800 medan fjädringen på M 800 är mer anpassad för sportig körning än chassit i övrigt. Varför det är så kan man verkligen fråga sig.

Körställningen är på sedvanligt Custom-manér ganska upprätt. Många skulle gärna komplettera med en vindskiva, även om den kanske passar bättre på en classic. Jämför man med den ursprungliga Maraudern tog Suzuki fram en "sportkåpa" och magspoiler för att göra maskinen busig. Körställningen kräver dock mer vindskydd i högre hastigheter än vad en liten kåpa kan erbjuda. Likaså vill nog passageraren ha en sissybar eftersom M 800 helt saknar något att hålla sig i utöver styret och föraren. Annars är dynan inte direkt obekväm för passageraren men man får nog sammantaget betrakta den som en solocykel om man inte kompletterar den. Och som solocykel har den sina poänger. Sadelhöjden på 700 mm gör att den knappast kan betraktas som hög medan passageraren sitter betydligt högre och har ovanligt bra utsikt.

Den 45-gradiga V-tvåan på 805 cc har fyra ventiler per cylinder och bränsleinsprutning. Effekten på 38 kW räcker till i kombination med vridet på 69 Nm som redan kommer vid 3.500 rpm. Borrning/slag är 83/74,4 mm vilket ger motorn en trevlig karaktär. Till skillnad från flera andra hightech-custom har den två ljuddämpare som ger ett trevligt ljud och motorn har allmänt sett både rimlig effekt i sin storleksklass och mycket jämn gång. Helt vibrationsfri är väl ingen V-twin och Suzukin utmärker sig inte speciellt, den är helt enkelt lagom i alla avseenden utan att vara könlös. En 800-kubikare ger tillräckligt med effekt utan att överraska och tillammans med ett lagom chassi är den utmärkt för den som inte ska elda genom Tyskland på tre timmar. Tillsammans med kardandrivningen och den lagom stegade femväxlade lådan är motorn en trevlig bekantskap. Suzuki har inte tappat känslan för motorkaraktären någon gång sedan 1986.
Det som är anmärkningsvärt är att motorn inte är anpassad för Euro-3 normen som träder i kraft 2007. Något måste alltså göras för att möta dessa krav så vi får väl se vad Suzuki har i bakfickan inför de nya kraven.

Det som är mest tveksamt är bromsarna. De flesta Hightech-custom har i varje fall dubbla skivor fram. Ofta också fyrkolvsok. M 800:an har ingetdera och man får ha kraftiga nypor för att få stopp på de minst 325 kilona som far fram. Med en torrvikt på 242 kg, bensin och förare med skyddsutrustning lär man som ett absolut minimum hamna där. Med packning och skjuts känns det som Suzuki har tänkt sig en hastighet som inte motsvaras av hightech-stilen i övrigt. Något bättre än den enkla 300 mm skivan med tvåkolvsok borde ha kunnat hittats i Suzukis museum.

Eftersom modellen lanserades 2005 har Suzuki bedömt det som mindre intressant att göra några uppdateringar till 2006, historien om M 1600 (eller vad den nu ska kallas) till trots. Med ett undantag, hastighetsmätaren har fått ny gradering och går nu upp till 200 i stället för 180. Dessutom har siffrorna fått nytt snitt.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!