INFO SUZUKI GSX-R 750

GSX-R 750

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

Vi kommer att uppdatera mer efterhand. Du får hålla tillgodo med detta så länge.

Suzuki GSX-R 750 Blå/vit 1985

När Suzuki presenterade GSX-R 750 på 1984 års Köln-mässa var begreppet supersport knappast etablerat. Att Suzukin kom rätt i tiden är väl idag inget att ifrågasätta, och det innebar att Suzukis GSX-R serie som ingen annan sporthoj har kommit att förknippas med begreppet supersport. 1985 var utbudet av supersportmaskiner begränsat och de närmaste konkurrenterna på svenska marknaden var Honda VF 1000 F2, Kawasaki GPZ 750 R och Yamaha FZ 750. Året innan kom Honda med VF 1000 R som dock inte såldes i speciellt stort antal. Det är synd att påstå att konkurrensen var mördande. 1986 kom Honda VFR 750 F och succesivt kom allt fler supersportmaskiner ut på marknaden. De första kunderna fick sina GSX-R maskiner i mars 1985.

Inte förrän i början av 80-talet kom de traditionella stötdämparna att ersättas med centralstötdämparfjädring. När detta fjädringssystem kom innebar det en revolution i vägegenskapshänseende för oss hojåkare. Visserligen hade centralstötdämpare funnits några år tidigare på crossmotorcyklar men för gatbruk var det förbehållet de mest påkostade versionerna. Fördelen var att systemet medgav progressiv utväxling vilket gjorde att stabiliteten och högfartsegenskaperna blev påtagligt bättre. Inte för att GSX-R 750 var först, men den var ändå tidigt ute med detta system som för Suzukis del kom i volym 1983 i och med lanseringen av GSX 750 ES/EF.

Ramarna var också i ett starkt utvecklingsskede under början av 80-talet. Som en av de första maskin på marknaden bjöd GSX-R 750 kundkretsen på en aluminiumram. Begreppet deltaboxram hade inte riktigt blivit etablerat och GSX-R 750:s ram var inte så kraftig som vi i allmänhet förknippar med begreppet. Trots allt hade GSX-R 750 en påtagligt bättre ram än de flesta övriga maskiner och den vägde bara 8,1 kg. (detta var ca hälften av övriga motsvarande ramar i stål) Tillsammans med den ganska branta gaffelvinkeln, som gjorde maskinen överstyrd i teknisk bemärkelse, samt den korta svingen blev maskinen extremt lätthanterlig, ibland beskriven som vinglig. Hjulbasen kunde hållas på korta 1.425 mm. Jämfört med t.ex. CB 900 F, som ändå var en mycket vanlig maskin så sent som 1982, var GSX-R av en helt annan generation. Man måste tillägga att CB 900 F inte ansågs vara en dålig maskin vid denna tidpunkt men utvecklingen gick rasande fort och konceptet rundrör/traditionella stötdämpare och stora hjul övergavs snabbt. Därutöver utvecklades däcken fort och det möjliggjorde i sin tur en mycket snabb utveckling av de kommande årsmodellernas chassin. Vid lanseringen hade dock även GSX-R 750 sett med senare tids mått mycket stora hjul, 18" både fram och bak.

Med en nedläggningsvinkel på 55 grader och 179 torra kilon är man benägen att säga att GSX-R 750 är en tävlingsmaskin som anpassats för gatbruk. Och den blev både bedömd och berömd som en sådan och därmed fick GSX-R 750 den genomslagskraft inom supersportsegmentet som levt vidare sen dess.

Den luftkylda motorn lämnade 106 hk vid 10.500 rpm med ett vrid på 72 Nm vid 8.000 rpm. Med en borrning/slag på 70/48,7 mm (749cc), kompressionsförhållande på 9,8:1 och 29 mm flatslideförgasare gav det motorn egenskaper som knappast tidigare setts på en gatmaskin. 4 ventiler per cylinder och brytarlöst tändsystem tar vi för givet vid vilken senare tidpunkt som helst men 1985 var det inte givet. Andra nymodigheter som Suzuki lanserade var en ny utformning av förbränningsrummet som Suzuki kallade TSCC (twin swirl combustion chamber) och dessutom hade GSX-R 750 DAIS, direct air intake system. Motorns var ovanligt smal vilket bidrog till den då extrema nedläggningsvinkeln. Dessutom har Suzuki ett kylsystem för kolvarna, SACS (Suzuki Advanced Cooling System). Detta system kyler kolvarna med olja från undersidan samt toppen via olje-insprutare. Sammantaget lyckades Suzuki reducera motorns vikt med ca 10% jämfört med vattenkylda motsvarande motorer.

Även växellådan var ovanligt modern med 6 växlar samt hydrauliskt styrd koppling.

Redan 1986 uppdaterades dock chassit. Svingen förlängdes med 25 mm och med detta ökade hjulbasen till 1.455 mm. Suzuki ville stabilisera högfartsegenskaperna något och chassiöversynen bidrog till att minska den nervösa känslan hos 85:an. Eftersom slanglösa däck av radialtyp började bli vanligare standardutrustades GSX-R 750 med dessa.
Även kåpan fick sig en smärre översyn och blev något lägre samt att strålkastarna fick nya 65/50 W lampor.
Motorns effekt sänktes till 100 hk medan vridmomentet ökades till 72 Nm. Detta gjorde att årsmodell 1986 kom att hamna i försäkringsklass 6 i stället för 85:ans mindre gynnsamma klass 7-placering.
Det är ändå svårt att tala om en uppdatering utan man får snarare se det som modifieringar.

1986 kom Honda VFR 750 F med ett delvis annorlunda (och snällare) koncept men som ändå får betraktas som en konkurrent till GSX-R 750. Suzuki lanserar nu även storebror GSX-R 1100 som ytterligare spär på Suzukis dominans i supersport-segmentet.

Till 1987 kom GSX-R med en ny 41 mm framgaffel med för tiden ovanligt låg vikt trots att den blivit stabilare. Den nervösa gången hanteras av en styrdämpare. NEAS, New Electric Activated Suspension, tillkom för att förbättra framgaffelns egenskaper. Detta är en typ av antidive som påverkades av bromshandtaget och dessutom förbättrades den positiva dämpningen som nu blev justerbar i fyra steg. Bromsskivorna diameter ökades till 310 mm och blev nu flytande. Större bensintank, nu 21 liter, är ytterligare en nyhet. Torrvikten har nu ökat något till 181 kg.

1988 kom en genomgripande uppdatering och man kan säga att GSX-R 750 är helt omkonstruerad.

Ramen fick en kraftigare profil och tillsammans med övriga chassiförstärkningar, t.ex. svingen, resulterade detta i 60 % högre vridstyvhet. Bakfjädringen förbättrades och försågs med nållager. Framgaffelns diameter ökades till 43 mm. Hjulbasen blev kortare, nu 1400 mm, och därmed blev GSX-R 750 gruppens kortaste. Hjuldimensionerna ändrades till 120/70 x 17 i fram, bak 170/60 x 17 och GSX-R 750 försågs med nya fälgar.
Motorn försågs med en uppdaterad version av SACS där oljeflödet ökades med 20%. Även oljekylarens kapacitet ökades vilket ökade kylkapaciteten med nästan 50%. Borrning/slag fick nu måtten 73/44,7 mm och förgasarna (Slingshot) fick ny utformning. Toppvarvet ökades till 13.000 rpm. Ytterligare en förkortning tillkom, SCAI (Suzuki Condensed Air Intake), vilket försörjde förgasarna med luft från intag på kåpan. Effekten ökade till 112 hk vid 11.000 rpm vilket var något högre varv än tidigare.
Avgassystemet typ ändrades till 4 till 2.
I och med uppdateringen kom GSX-R 750 att få ett mycket gott erkännande i olika tester och bedömdes allmänt som en av de bästa supersport-modellerna.

SUZUKI GSX-R 750 -88

ÅRETS MC

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent/cyl, förgasare
Effekt: 112Hk / 11000 rpm
Vridmoment: 70 Nm / 9800 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Tjänstevikt: 215 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, 43 mm framgaffel, hjulbas 1400 mm
Bromsar: Dubbla skivor fram, skiva bak
Hjuldimensioner: fram 120/70 x 17, bak 170/60 x 17
Tankvolym: 21 liter
Vit/röd, Vit/blå

Suzuki GSX-R 750 -88 vit/blå

 

1989 ökades återigen hjulbasen, nu till 1405 mm, återigen för att få bort en del av nervositeten vid högfartskörning. Den 1988 helt omgjorda motorn försågs med en ny stegning av växellådan och den svarta ljuddämparen försågs i stället med ett hölje i rostfritt stål. Det här var dock ändringar på marginalen.

1990 års stora förändring är att GSX-R 750 nu förses med en inverterad framgaffel på 41 mm. Motorn försågs med nya 38 mm förgasare, fortfarande Slingshot, och det nya avgassystemet av typen 4-2-1 görs i rostfritt stål. Oljekylaren fick ny utformning för större kapacitet. Bredden på bakfälgen ökades och bakhjulsdimensionen blev 170/60x17.

1991 blev återigen ett år i måttligt förändringstempo.
Den mest påtagliga förändringen är att kåpan fått nytt utseende. Det är första gången som den mer sluttande fronten ses på GSX-R 750 och med det förbättras luftmotståndet. Motorn utrustas med nya vippor, en per ventil, och shimsade ventiler.

Årsmodellerna från 1988 fram till 1991 kännetecknas ändå av måttliga förändringar från år till annat. Visserligen ser genom den nya kåpan maskinen modernare ut i slutet av perioden än i början men den inverterade gaffeln till trots är det ändå måttliga förändringar.

1992 är det dags för en rejäl uppdatering. Samtidigt lanserar Kawasaki ZXR 750 och Honda kommer med CBR 900 RR Fireblade (du kan även läsa motsvarande historik om den). Suzuki väljer att fortsätta med förgasare trots att insprutning funnits sedan länge på marknaden. Noterbart är att en så skild motorcykel som Honda Gold Wing hade insprutning på vissa modeller redan 1985 och Honda CX 500 Turbo redan 1982. Sporthojarna har dock fortfarande generellt förgasare, så även Firebladen.

Suzuki byter dock ut den luftkylda motorn mot en vätskekyld men konceptet med 4 ventiler per cylinder behålls. Vätskekylning blir nu allt vanligare då vätskekylda motorer får både effektivare kylning och jämnare temperatur (även Firebladen har vätskekylning). Vevaxeln fick en låg placering för att få en lägre tyngdpunkt. Likaså fortsätter Suzuki med förgasare då insprutning ännu inte blivit vanligt. Borrning/slag ändras till 70/48,7 mm med ett kompressionsförhållande på 10,9:1. Effekten ökar till 88 kW (118 hk) vid 11.500 rpm med ett vrid på 80 Nm vid 10.000 rpm.

Svingen byts ut, den nya ramen får sandgjuten styrhuvudssektion och hjulbasen ökar till 1.435 mm. Med denna chassirevision får GSX-R 750 påtagligt bättre vägegenskaper genom att fjädringen förbättrats radikalt.

SUZUKI GSX-R 750 -92

ÅRETS MC

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

UPPDATERAD

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent/cyl, förgasare.
Effekt: 88 kW (118 Hk) / 11500 rpm
Vridmoment: 80 Nm / 10 000 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Torrvikt: 208 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, hjulbas 1435, däck fram 120/60x17, bak 170/60x17.
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 280 mm skiva med enkolvsok bak
Tankvolym: 21 liter
Blå/vit, Vit/rosa, Stor bild, Detaljer

Suzuki GSX-R 750 Blå/vit 1992

1993 är det ett mellanår efter 1992 års kraftiga uppdatering.

Till 1994 års modell gör Suzuki återigen chassijusteringar. Svingen görs lättare och starkare och bakhjulsdimensionen ändras till 180/55x17. Den inverterade framgaffeln får tunnare gaffelrör med 43 mm diameter. GSX-R 750 blir 9 kg lättare.
Bromsarna fram förbättras genom de nya sexkolvsoken.
Motorn får nya 40 mm förgasare samtidigt som det nya 4-2-1 avgassystemet modifieras för bättre genomströmning. Motorn förses med kåpor i magnesium och vattenpumpen görs i aluminium. Växellådan får ny tätare stegning.

1994 kommer Kawasaki med ZX-9R Ninja.

1995 görs inga nämnvärda uppdateringar utan förändringarna rör mest kosmetiska detaljer som färger på kaross och gaffelben.

1996 gör en genomgripande förändring och vi pratar om en helt nykonstruerad motor samt helt nytt chassi.

Motorn konstrueras om och får nu kortare slag, nya mått är b/s 72/46 mm. Ytterligare en förkortning ser dagens ljus, SCEM. Det betyder Silicon Carbide Electro-Plate, en cylinderbeläggning för lägre friktion. SRAD, Suzuki Ram Air Direct, ser till att förbättra boost-effekten vid hög hastighet. De elektroniskt kontrollerade BDSR förgasarna på 39 mm är också nya. Kamkedjan får sidoplacering till höger och transmissionsaxlarna får triangulär placering vilket spar plats och bidrar till motorns kompakta mått.

Chassimässigt kom en ny kraftigare sandgjuten ram men hjulbasen på 1.400 mm behölls. Bakhjulsdimensionen ändrades till 190/50x17.

Karossen får en uppfräschning, speciellt sadel och baklyset, medan frontpartiet förblir i det närmaste oförändrat. Tanken och sidokåpaorna dras närmare varandra.

SUZUKI GSX-R 750 -96

ÅRETS MC

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

UPPDATERAD

Motor: Rad 4:a, vattenkyld, DOHC, 749 cc, 4 vent
Effekt: 131 Hk / 12000 rpm
Vridmoment: 80 Nm / 10000 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Torrvikt: 179 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, 43 mm inverterad gaffel, hjulbas 1400 mm. Däck fram 120/70 x 17, bak 190/50 x 17
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med sexkolvsok fram, 280 mm skiva med enkelkolvsok bak
Tankvolym: 18 liter
Blå/vit, Brun/gul, Stor bild, Detaljer

130.000:- / Nypris -1996

Suzuki GSX-R 750 -96 blå/vit

 

1997 är det ett mellanår efter 1996 års kraftiga uppdatering.

1998 kommer bränsleinsputningen. Det 46 mm stora trottelhuset med tvåstegs avkänning av luft och kylvätsketemperaturer, lufttryck i SRAD, trottelposition och motorvarv. CDI tändningen gjordes om och kamtiderna ändrades.
Chassit förbättrades genom att infästningen till stötdämparen förstärktes.

1999 blir ett väntans år inför millenieskiftet.

Millenieskiftet kommer med ett designskifte. Och inte nog med det, både motor och chassi blir uppgraderade.

Motorns kompression ökade till 12,0:1. Ventilkåpan görs i magnesium. Cylinderpaketets mått minskas med 7,5 mm och görs nu i ett stycke. Motorn blir 15 mm kortare 8 mm smalare och 5 kg lättare jämfört med den tidigare motorn.
Bränsleinsprutningen görs om vilket innebär både högre vrid och toppeffekt. Därutöver minskade utsläppen genom en effektivare förbränning.
Ramen blir lättare och svingen förlängs 20 mm medan hjulbasen behålls på 1 400 mm. Hjuldimensionerna behålls oförändrade. Då även kåpan blev lättare reducerades vikten till 166 torra kilon vilket gör versionen till den hittills lättaste av alla GSX-R 750.
Bromsskivorna i fram blir större, nu 320 mm, och har fortfarande sexkolvsok men med radialmontering.

SUZUKI GSX-R 750 -2000

ÅRETS MC

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

UPPDATERAD

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent
Effekt: 141 Hk/ 11.000 rpm
Vridmoment: Nm/ rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Torrvikt: 166 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, inverterad 43 mm gaffel, hjulbas 1400 mm. Däck fram 120/70 x 17, bak 190/50 x 17
Bromsar: Dubbla 320 mm skivor med radialmonterade sexkolvsok fram, 220 mm skiva med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 18 liter
Övrigt: Tvåstegs digital insprutning
Blå, Gul/svart, Svart/vit, Stor bild, Detaljer

127.990:- / Nypris -2000

Suzuki GSX-R 750 -2000

Till GSX-R 750:ens tjugoårsjubileum passade Suzuki på att göra en jubileumsmodell, GSX-R 750 X Anniversary Edition. Varje exemplar är numrerat och fordonet är försett med en plakett med detta nummer.

SUZUKI GSX-R 750 X Anniversary Edition -2005

 

Suzuki GSX-R 750  Gul/svart -2005 i standardutförande

Suzuki GSX-R 750 Blå/svart -2005 i standardutförande

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent, katalysator, PAIR-system, SDTV-bränsleinsprutning, b/s 72/46 mm, kom 12,3:1
Effekt: 114,3 kW (155 Hk) / 12.800 rpm
Vridmoment: 86,3 Nm / 10.800 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Torrvikt: 163 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, inverterad 43 mm gaffel, hjulbas 1400 mm, däck fram 120/70ZR17, bak 180/55ZR17
Bromsar: Dubbla 300 mm skivor med radialmonterade fyrkolvsok fram, 220 mm skiva med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter
Gul/svart, Blå/svart, Blå/vit, Stor bild, Detaljer

Suzuki GSX-R 750  X Blå/vit -2005 Anniversary Edition

Allmäntekniskt är den jämförbar med normalversionen men med vissa avvikande detaljer.
Bromsskivorna fram har fått en annorlunda design mot grundmodellens. I stället för de borrade hålen har GSX-R 750 X slitsade skivor. Avgassystemet är svart, kedjan har valts blåeloxerad och tändningsnyckeln är specialdesignad. Upplagan av denna blåvita jubileumsmodell var begränsad.

2006 är det dags för en genomgripande förändring.

SUZUKI GSX-R 750 -2006

ÅRETS MC

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

UPPDATERAD

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent/cyl, katalysator, PAIR-system, SDTV-bränsleinsprutning, Euro-2
Effekt: 109 kW (148 Hk) / 12.800 rpm (?)
Vridmoment: 86,3 Nm/ 10.800 rpm (?)
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Torrvikt: ? Kg
Chassi: Deltaboxram i aluminium, centralstötdämpare bak, inverterad 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 220 mm skiva med tvåkolvsok bak
Tankvolym: ? liter
Svart/mattsvart, Svart/röd, Blå/vit, Stor bild, Detaljer

Suzuki GSX-R 750 Svart/mattsvart -2006

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!