SUZUKI GSF 1200 Bandit

GSF 1200 N

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

GSF 1200 S

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

INFO

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1157 cc, 4 vent
Effekt: (98 Hk/8500 rpm)
Vridmoment: (90,7 Nm/4500 rpm)
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 214 Kg
Chassi: Rundrörsram, centralstötdämpare bak
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 240 mm med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 19 liter
Röd

100.000:- / Nypris 1996

Suzuki GSF 1200 S Bandit -96 röd

GSF 1200 lanserades 1996 som Suzukis stora sporttourer. Suzuki har som många andra fabrikanter valt att tillverka maskinen i två versioner, GSF 1200 S med kåpa samt GSF 1200 N som naket alternativ. GSF 1200 N kom dock inte förrän 1999. Den har fått allmänt god kritik under årens lopp och uppdaterats en gång tidigare, 2001. Eftersom det inte är någon supersportmaskin har tonvikten lagts på vrid och den stora 1200 kubikaren ger ett tillräckligt bra vrid även för den något mer kräsne. Det har också inneburit en lugnare modellutveckling jämfört med alla supersportmaskiner som verkar följa Moores lag om uppdateringar på datasidan. Smärre justeringar från år till annat har gjort att den även nu uppfattas som ett modernt alternativ trots att den passerat 10-årsdagen.

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1157 cc, 4 vent
Effekt: (98 Hk/8500 rpm)
Vridmoment: (90,7 Nm/4500 rpm)
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 214 Kg
Chassi: Rundrörsram, centralstötdämpare bak
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 240 mm med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 19 liter
Blå, Röd, Stor bild, Detaljer

94.900:- / Nypris -2001

Suzuki GSF 1200 S Bandit -2001

 

Den finns också i en lillebrorversion på 650 cc som inte har många beröringspunkter med 1200:an

Det som varit noterbart på just Banditen är de kraftiga prisvariationerna mellan olika årsmodeller. Det är helt uppenbart att konkurrensen inom motorcykelbranchen lett fram till en helt annan (men numer accepterad som någon form av normaltillstånd) och lägre prisnivå på nya motorcyklar. Uppenbarligen tjänade någon ganska mycket pengar på att sälja Banditer i slutet av 90-talet, till uppenbar nackdel för de som gillar att köra hoj.

Det är inte helt lätt att jämföra Banditen med någon annan kåpförsedd maskin. Nära nog är faktiskt den mindre Yamaha XJ 900 men med den väsentligt större motorn på Banditen haltar jämförelsen. 1996 skapade faktiskt Banditen en ny standard som ingen annan riktigt tagit upp. Vare sig CBR 1000 F, GPZ 1100, GSX 1100 eller XJR 1200 känns rätt i jämförelsen. Så frågan är om Suzuki är ensamma och om det kan betraktas som en ny standard, legendarisk kan man nog ändå säga att den blivit. Det är helt enkelt en mycket lagom maskin som inte är bäst på något utom just kombinationen av egenskaper. Och det är inget dåligt betyg, den kan användas till så varierande körning att få andra maskiner matchar den.

Som naken jämförelse kan man kanske ta Yamaha XJR 1300 (lanserad 1999) och Suzuki GSX 1400 (lanserad 2002). Visserligen är inga maskiner helt jämförbara men dessa ligger ändå inom rimligt avstånd. Att jämföra med Kawasaki Z 1000 känns inte rätt men det är nog ändå den Kawasaki som kommer närmast. Vare sig Honda har CB 1300, som knappt visat sig i Sverige, eller närmast vid sidan om den CB 900 Hornet, borde kunna känna sig hemma i sällskapet.

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1157 cc
Effekt: (98 Hk/8500 rpm)
Vridmoment: (90,7 Nm/4500 rpm)
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 234 Kg
Chassi: Rundrörsram
Bromsar: Dubbla skivor fram, enkel bak
Tankvolym: 19 liter
Svart, Brun, Maroon, Detaljer

Importerades ej av svensk generalagent 1999.

Suzuki GSF 1200 Bandit -99

 

Eftersom tonvikten ligger på milslukande har GSF 1200 fått nöja sig med en rörram, som visserligen räcker väldigt långt men inte skapar någon racer. Nu kanske inte heller de som vill ha en sådan sneglar på Bandit, men ändå. Likaså har den konventionella framgaffeln behållits genom alla år. De upp och nedvända gafflarna härstammar från tävlingsbanorna där varenda ofjädrat gram är av betydelse, vilket knappast kan anses vara ett förhållande som känns väsentligt på en Bandit. I stället har Suzuki satsat på en prisvärd sport-tourer i det övre kubiksegmentet och har skaffat sig ett mycket gott rykte. Den kanske inte har högsta imp-faktor men för den som vill köra motorcykel mer än att imponera vid kaféet har Banditen mycket att erbjuda. Hjuldimensionerna är traditionella, fram sitter 120/70 ZR 17 och bak 180/55 ZR 17. Med sin hjulbas på 1.480 mm ger detta ganska traditionella vägegenskaper.

Den luftkylda fyrcylindriga förgasarförsedda motorn har oljekylare och effekten anges till 72 KW vid 8.500 rpm med toppvridet 92 Nm kommer redan 2.000 rpm tidigare. Med en borrning/slag på 79/59 mm ger detta en cylindervolym på 1.157 cc. Den har dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder och klarar Euro-2 normen. Den överför kraften via en femväxlad låda och kedja till bakhjulet
Motorn går inte helt jämt, den har en tendens att rycka lite i jämn fart men detta skapar ytterst sällan irritation hos ägarna. Med sin förgasarmotor har den i stället fördelen med en enkel och robust konstruktion som mycket sällan skapar tekniska problem för ägaren. Då den är tänkt som en milslukare för långfärder är det nog en klok strategi från Suzuki. Vridmomentet är inte högst bland alla motsvarande hojar men det är ändå imponerande. De fyrcylindriga radmotorerna med höga kubiktal ger i allmänhet en motorkänsla som ingen mindre maskin kan erbjuda och Banditen är inget undantag. Noterbart är att Banditen trots uppdateringen 2006 inte klarar den nya avgasnormen Euro-3 som träder i kraft 2007. Kommer det då insprutning måhända? Med en tankvolym på 20 liter ger detta en aktionsradie vid en körning vid 0,65 liter på knappa 30 mil. Hur mycket bensin den drar är en fråga för högerhanden men vid lugn körning borde det inte vara omöjligt att hamna i den nämda räjongen.

Bromsarna har alltjämt fyrkolvsok med traditionell montering. Då Banditen är tänkt för långfärd då man kan tänka sig både passagerare och last kan det väl kanske kännas lite tveksamt men de flesta anser att bromsarna ändå är av hög klass. Mer specifikt är Banditen utrustad med dubbla 310 mm skivor fram. Oken är av traditionell typ med fyra kolvar. Bak sitter en 240 mm skiva med enkelkolvsok.

 

SUZUKI GSF 1200 S Bandit -2006

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1157 cc, 4 vent/cyl, Euro-2
Effekt: 72 kW (98 hk) / 8500 rpm
Vridmoment: 92 Nm / 6500 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: ? Kg, tjänstevikt ca 245 kg.
Chassi: Rundrörsram, centralstötdämpare bak, 43 mm gaffel, däck fram 120/70ZR17, bak 180/55ZR17
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 240 mm med enkolvsok bak
Tankvolym: 20 liter
Svart, Blå, Röd, Silver, Stor bild, Detaljer

Suzuki GSF 1200 S Bandit Svart -2006

 

Suzukis snart legendariska stora sporttourer får till 2006 en smärre ansiktslyftning. Det handlar till stor del om körställning och chassijusteringar. Den nu kraftigare svingen har blivit 45 mm längre och bakaxelns diameter har ökats från 20 till 28 mm. Även framaxeln har vuxit till sig, nu är den 25 mm i stället för tidigare 20 mm. Fälgarna har gjorts om så att ekrarna nu är vridna men fortfarande tre till antalet. Dessutom har man ökat gaffelbenens diameter på den fortfarande konventionella framgaffeln till 43 mm.

Genom att göra tanken kortare har man skapat en något mer upprätt körställning vilket är en fördel för de som inte är så långa. I samma veva har sadeln blivit smalare samt justerbar i höjdled. Sadelns framdel är numer justerbar i tre lägen för ökad möjlighet till individuell anpassning. Detta innebär att sadelhöjden kan varieras mellan 785 och 805 mm.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!