KAWASAKI ZZ-R 1400

ÅRETS MC

06

INFO

Efter att ha blivit akterseglade som världens snabbaste fabrikat, åtminstone för ett tag, så slår nu Kawasaki på stora trumman för sin nya värsting, ZZ-R 1400. Den ska ha potential att vara världens snabbaste motorcykel och har onekligen laddats med en hel del för att kunna nå detta mål. Den ersätter närmast ZZ-R 1200 som lanserades 2002 som i sin tur ersatte den 1990 lanserade ZZ-R 1100. Så kubiktrenden är tydlig, ska man hänga med räcker inte bara den tekniska utvecklingen.

Den har försetts med en helt nykonstruerad vätskekyld radfyra på 1352 kubik. Självklart har den bränsleinsprutning och fyra ventiler per cylinder men klarar, enligt nuvarande uppgifter, faktiskt inte Euro-3 normen vilket innebär att det måste komma vissa modifieringar på 2007:an. Det trycksatta luftintaget kommer att öka effekten med stigande hastighet men detta är knappast något revolutionerande och inte få konkurerande modeller har motsvarande system. Nu menar ändå Kawasaki, som inte presenterat några riktiga tekniska data än, att det här ska vara Kawasakis hittills starkaste maskin. Ingen skulle bli förvånad om de uppgifter på mellan 190 och 200 hk som cirkulerar skulle visa sig sanna. Det skulle troligen innebära en hastighet på kanske drygt 300 och det torde nog räcka för de flesta. Det betyder att den garanterat hamnar i den dyyyyraste försäkringsklassen.

Ramen är också nykonstruerad för att få den lätthanterlighet som idag är ett måste även för en större sporttourer. Framgaffeln är en inverterad 43 mm historia och i bak har man placerat en gasstötdämpare för att ytterligare förbättra vägegenskaperna.

Att denna maskin ska kunna väljas även med ABS gör att man kan förledas att tro att det är en gigantisk sporttourer snarare än en supersport och frågan är vilken kundgrupp som kommer att attraheras mest. Med sin mycket välutrustade ljusanläggning, 6 strålkastare, torde den i varje fall kunna lysa upp det mörkaste mörker. Kåpan sägs vara mycket aerodynamisk och föraren ska inte utsättas för onödigt vindmotstånd. Kanske en god tanke om man ska kunna njuta av längre distanser i 300.

Ekipage med dessa fartresurser måste ju även kunna bromsas på ett effektivt sätt så Kawasaki har utrustat ZZ-R 1400 med dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok av radialtyp fram. Bak ska sitta en 250 mm skiva men än har vi inga uppgifter om vilken typ av ok.

Så nu återstår bara att se om alla rykten om effekt och hastighet kommer att hålla, vad vi publicerat om ZZ-R 1400 står i Kawasakis prospekt som delades ut på Parismässan så dessa få tekniska uppgifter torde i varje fall vara korrekta.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!