KAWASAKI ZX-12R Ninja

00

01

02

03

04

05

06

INFO

Kawasaki spränger nu som första (?) serieproducerade maskin 200 miles/h gränsen med årsmodell 2000 av ZX-12R Ninja

Motortekniskt är det naturligtvis effektnivån och tekniken runt detta som imponerar. Med sitt tryckmatade insug höjs effekten succesivt från 182 till ca 200 vid toppfarten på 200 miles (322 km/t). Luften leds in via ett scoop under kåpan och leds vidare in i ramen där luftfiltret är placerat. Man skjuter in filtret i en kasett och luften kommer slutligen ut via insugningsgummin som är fästa direkt i ramen. Kawasaki kallar systemet ram air. Borrning x slag är 83 x 55,4 och motorn har bränsleinsprutning.
Tändningenär elektronisk och styrs av bland annat lufttemperatur och växelläge.
Avgassystemet är av titanium och det har man till och med graverat in med stora bokstäver. Den har större diameter än 9:ans ljuddämpare, som också är av titanium, medan 6:an får klara sig med enklare lösningar.

Chassitekniskt är det ramen som är den stora nyheten. Kawasaki marknadsför den som ett helt nytt koncept och att man gjort den fetare och dessutom använt den till att hysa luftburk och batteri som därigenom blir ovanligt lågt placerat. Detta har gjort den extremt stabil om man får tro de omömen som fällts av de som kört maskinen. Kawasaki säger blygsamt att inget annat i denna kategori hojar ens kommer i närheten ("Nothing else in its category even comes close") och vi får väl se hur den kommer att bedömas av kunderna när den väl kommer ut till försäljning och i de tester som står för dörren. Das Motorrad har ju redan provkört maskinen och de knappa omdömen som gavs där var positiva.
Fjädringssystem är av Kawasakis Uni-Trak variant. Svingen har inte de förstärkningar som kommit på flertalet andra sporthojar och den ser i varje fall klen ut i jämförelse med dessa. Orsaken till valet kanske kan ha att göra med att den ofjädrade vikten ansetts viktigare för man får väl utgå från att svingens stabilitet räcker till. Bakaxeln justeras med vanliga kedjejusterare, inte Kawasakis excentriska typ.
Orginaldäcket bak, Dunlop 200/50 x 17, är ett av de hittills fetaste på produktionsmodeller och slår Hayabusan som bara har 190 däck.

Utseendemässigt har Kawasaki gjort en ansiktslyftning av hela Ninjafamiljen (även ZX-6R Ninja och ZX-9R Ninja är nya för året) och gjort kåpans utseende tuffare än tidigare. I och för sig har man varit noga med att ange att det här är ett förserieexemplar så smärre ändringar kan kanske komma innan produktionsmaskinerna finns hos kunderna (mars 2000).
Kåpans färgsättning skiljer sig något från de övriga Ninjorna. 12:ans front är enfärgad och har inte de färgskiftningar som du kan se på 9:an. Den finns i rött, grönt och grått. Den röda hade även röda fälgar medan den gröna och silver hade svarta fälgar.
Backspeglarna har fått en extremt konformad design och på kåpans nederdel har man dessutom placerat små vingar för att hålla ner cykeln vid snabb körning. Projektorstrålkastarna är liggande till skillnad mot GSX 1300 R Hayabusans stående men aerodynamiken kräver tydligen inte Suzukis placering. Kawasaki har även satt på små blinkers redan från början.
Att det är en extrem maskin understryks av det stora scoopet som är placerat under kåpan och inte som Honda VTR 1000 SP1 mitt emellan strålkastarna (vilket inte gör att Hondan skulle vara mindre potent) . Scoopet sticker ut framför strålkastarna och det gör kåpan mycket egen. ZX-9R Samt ZX-6R har scoopet betydligt mer integrerat i kåpan.
Tanken har, till skillnad från 6:an och 9:an, ett intag i tanken för styret. Sadeln sittyta har två olika material. Kutsen är avtagbar och döljer en enkel passagerplats för den som är ointresserad av komfort.
De analoga mätarna har svarta mätartavlor och dessutom finns en digital panel för övriga funktioner.
Ramen är svart, till skillnad från lillebrödernas aluminiumfärgade, och motorn är guldeloxerad.
I Paris visades den röda färgen som huvudattraktionen medan man inte ens hade mer än det sönderskurna exemplaret i grönt bakom en plastskärm och den silverfärgade visades under några korta ögonblick i blinkande discoljus. Klart var att man ville skapa en speciell stämning runt Ninjorna som alla visades i ljusshowen och det drog i varje fall publik.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!