INFO HONDA VTX 1300

VTX 1300

03

04

05

06

INFO

2001 släppte Honda sin andra kung, VTX 1800, (den första måste ju vara Guldvingen som ju länge marknadsförts så), åtminstone påstår man så i reklamen på tyska och säger modest "Der King". På engelska brer man på lite till och skriver "Introducing the biggest, most powerful mass production V-twin cruiser there´s ever, ever been: The earth-shattering 2001 Honda VTX. This giant packs 1800 cc of pure power and truly staggering torque in the most radical running gear yet. Any questions?"

Däremot saknade Honda fram till 2003 en mindre custom som kunde ta upp konkurrensen med Yamaha XVS 1100 Drag Star som efterhand blev en allt större konkurrent till VT 1100. Och Honda gjorde i princip en kopia på VTX 1800. Motorn fick lite färre kubik men med samma koncept, förgasare ersatte insprutningen och fälgarna fick traditionella ekrar. Utseendet är förvillande likt även om instrumenteringen placerats på lite annat sätt.

Storleksmässigt har VTX 1300 inga direkta konkurrenter. Kawasaki har sin VN 900 Classic, lanserad 2006, och Yamaha har XVS 1100 Drag Star Classic, men i övrigt är allt jämförbart på minst 1600 cc. Där finns Kawasaki VN 1600 Classic, Suzuki M 1800 R Intruder , och XV 1900 Midnight Star. De flesta skulle nog placera Hondan i en egen nisch med sin fullt tillräckliga effekt som är påtagligt högre jämfört med båda VN 900 och XVS 1100.

Motor: V-2:a (52 gr), vätskekyld, SOHC, 1312 cc, katalysator, 3 vent/cyl, förgasare, 89,5 x 104,3 mm (b/s), 9,2:1, Euro-2
Effekt: 55 kW (75 Hk) / 5000 rpm
Vridmoment: 12,3 Kpm / 3000 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 300 Kg
Chassi: Rundrörsram, traditionella stötdämpare, 41 mm gaffel, däck fram 140/80x17, bak 170/80x15, hjulbas 1.669 mm
Bromsar: Dubbla 336 mm skivor med tvåkolvsok fram, 296 mm skiva med enkelkolvsok bak.
Tankvolym: 18 liter
Svart, Röd, Stor bild, Detaljer

Honda VTX 1300 Svart -2003

 

Framlyktan har liksom på VTX 1800 en mycket karaktäristisk skärm (keps) som är mjuk i sin linjeföring. Hastighetsmätaren sitter monterad på tanken. Fälgarna är ekrade. Baklyset är av "cykeltyp", slimmat mot skärmen. Dynan följer sedvanligt classic-stuk och lär behöva kompletteras med en sissybar.

Den medelstora vätskekylda V-2:an är utrustad med tre ventiler per cylinder och har borr/slag på 89,5 x 104,3 mm vilket ger 1312 cc. VTX 1300 har förgasare.

Växellådan har 5 växlar och kraften överförs via kardan.

Chassit håller traditionell stil med rundrörsram och vanliga stötdämpare i bak. VTX 1300 har en traditionell 41 mm framgaffel och däcksdimensioneerna är 170/80 x 15 bak samt 140/80 x 17 fram. Axelavståndet är 1.669 mm och hela maskinen ger ett mycket långt och lågt intryck. Med sina 300 torra kilon, ca 320 kg tjänstevikt, får man en låg tyngdpunkt.

Skivorna fram har en diameter på 336 mm och till dessa hör tvåkolvsok, bak 296 mm skiva med enkelkolvsok.

Några större förändringar har inte Honda behövt göra under modellens hittillsvarande historia.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!