INFO HONDA Pan European

Texten inte klar. Har du ytterligare info maila fordon@mcpoolen.se.

1990 hade guldvingen vuxit på ett sånt sätt att det fanns plats för en inte alltför stor touringmaskin igen. Sedan guldvingen presenterades 1975 hade den hunnit växa till 1500 cc och även om den marknadsfördes som "The Ultimate Touring Bike" fanns det plats för en mer praktisk och mångsidig variant. För hur gärna Honda än vill så är det svårt att påstå att guldvingen är Hondas smidigaste touring-modell.
Gruppen runt Pan European har kommit att kallas sport-tourer. Tonvikten ligger självklart på touring, i synnerhet på Pan European, men med sportigare egenskaper än det vi då i allmänhet förknippade med touringmotorcyklar, i synnerhet guldvingens. Men ändå finns det likheter. Packfickorna blev såväl på guldvingen (när 1500:an kom) som nu på Pan European integrerade i övrig kaross. Allmänt kan sägas att tidsepoken för lanseringen av Pan European krävde inklädda cyklar.
När Pan European presenterades 1990 fanns ett begränsat antal konkurrenter. De man närmast tänker på är Yamaha FJ 1200 och Suzuki GSX 1100 F.
Det skulle dröja till 1998 innan Honda kompletterade sin touringfamilj med en liten maskin, NT 650 V Deauville, vilken i sin tur ersatte den kåplösa NTV 650 Revére.

HONDA ST 1100 Pan European -90

ÅRETS MC

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

INFO

Motor: V 4:a (90 gr), vattenkyld, DOHC, 1084 cc, 4 vent
Effekt: 100 Hk/7500 rpm
Vridmoment: 11,0 Kpm/6000 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 279 Kg
Chassi: Rundrörsram, pro-link, 41 mm gaffel
Bromsar: Dubbla skivor fram, skiva bak.
Tankvolym: 29 liter
Röd, Silver

-

Honda ST 1100 Pan European -90 röd

Pan European fick en längsmonterad V-4:a på 1.084 cc (finns även uppgifter på 1.085 cc). Den blev vattenkyld eftersom V-4:ans teknik redan låg Hondafolket varmt om hjärtat och man hade gedigen erfarenhet av motortypen. Den touringanpassade VF 750 S presenterades redan 1982, vilken kom i fler modellvarianter, VF 750 C och VF 750 F, och två motorversioner, och följdes 1986 upp av VFR 750 F. Men Pan European fick motorn monterad i andra riktningen och försågs naturligtvis med kardan.
Den 90 gradiga V-4:an fick gott rykte men levde ändå ett relativt anonymt liv vid sidan av guldvingen under ett par år. I takt med att tiden gick insåg allt fler modellens fördelar och den uppdaterades först 2003 då den fick sin nuvarande större motor.

Under 1990-talet lanserades ett antal nymodigheter som ABS-bromsar. 1996 kom Pan-European med detta som tillval.

HONDA ST 1100 Pan European ABS/CBS -96

ÅRETS MC

96

97

98

99

00

01

INFO

Motor: V 4:a (90 gr), vattenkyld, DOHC, 1085 cc, 4 vent
Effekt: 98 Hk/7500 rpm, (strypt 50 Hk/4500 rpm)
Vridmoment: 109 Nm/6000 rpm, (strypt ?/?)
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 297 Kg
Chassi: Rundrörsram, pro-link, 41 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med trekolvsok fram, 296 mm skiva med trekolvsok bak. CBS. ABS.
Tankvolym: 28 liter
Röd, Svart
159.000:- / Nypris 1996
Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Honda ST 1100 Pan European ABS -96

 

2002 var det dags för en ordentlig översyn. V-4:an behålls men får nu med borrning/slag 78x66 mm en cylindervolym på 1.261cc. Den förses med bränsleinsprutning och effekten når 93 kW vid 8.000 rpm. Maxvridet på 125 Nm kommer vid 6.000 rpm.

HONDA ST 1300 Pan European -2002

ÅRETS MC

02

03

04

05

06

INFO

Motor: V 4:a (90 gr), vätskekyld, DOHC, 1084 cc, 4 vent
Effekt: 100 Hk/7500 rpm
Vridmoment: 109 Nm/6000 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 297 Kg
Chassi: Rundrörsram, pro-link, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med trekolvsok fram, 296 mm skiva med enkolvsok bak. CBS. ABS. TCS.
Tankvolym: 28 liter
Grön, Silver, Röd, Stor bild, Detaljer

Honda ST 1300 Pan European ABS -2002

 

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!