HONDA NT 700 V DEAUVILLE

NT 700 V Deauville

06

INFO

Som nygammal dyker nu Hondas mellantouring-maskin upp med några extra, väl behövliga, kubik i motorn.

Honda har länge dominerat touringsegmentet, inte minst genom den oomtvistat legendariska Gold Wing. Även den smidigare Pan European har fått ett snart legendariskt skimmer över sig. Men frågar man någon icke motorcyklist (jo, det finns faktiskt så förtappade själar) så vet ingen vad en Deauville är. Och det är kanske synd. Alla kör inte 5.000 mil per år och har nytta av att sitta i en transportabel stereoomgärdad Guldwingefåtölj. Deauville erbjuder rimlig effekt, ovanligt generösa packmöjligheter som förbättrats ytterligare (+ 10 liter) och en komfort utöver vad övriga mellanklassare kan erbjuda.

Det är svårt att hävda att det finns någon direkt jämförbar maskin från de andra fabrikanterna. I så fall får man börja att snickra på väskor och kåpkomfort själv eller välja något betydligt större som Yamaha FJR 1300. Att kalla just den jämförbar ter sig närmast löjligt.

Utveckling går i steg och ursprunget till Deauville är NTV 650 från 1990. Därefter kom NT 650 V Deauville som presenterades 1998. Då åren gått har det nu blivit dags för en mer omfattande uppdatering som innebär att egentligen allt är nytt utom konceptet. Det betyder att V-motorn är kärnan och att maskinen är en fullutrustad touring som kanske främst vänder sig till dig som inte kör extremt långt, skjutsar extremt ofta eller är inne i stan i onödan. Deauville är dock inte klumpig och för att förbättra förarmiljön ytterligare har kåpglaset blivit justerbart i två lägen som skiljer sig 17 cm. De numer hysteriskt många bokstavskombinationerna för att beskriva alla tekniska nödvändigheter länkar vi till ytterligare förklaringar så att du ska ha en möjlighet att förstå vad HECS-3, HMAS och VTEC står för. Och HISS betyder absolut inte hiss. Tvärsom har Honda justerat både kåpan så att den blivit smalare, sänkt sadeln och höjt styret för att förbättra hanterbarheten.
Deauville är en mycket mångsidig touringmaskin och som milslukare inom landets gränser är den ett utmärkt och komfortabelt transportmedel. Bränsleförbrukningen sägs också ha minskats med ca 8%, bland annat genom att VT 700 till skillnad från VT 650 fått bränsleinsprutning. Den klarar redan 2006 de 2007 kommande avgaskraven, Euro-3. Eftersom det är en touringmaskin är Deauville originalutrustad med packfickor som dessutom har en kanal mellan sig för att underlätta att ta med annat än mjuka paket. Det är både på gott och ont att väskorna inte går att ta loss men man kan ju alltid lasta i lösa innerväskor som dock inte är originalutrustning.

Ramen är det som genomgått den minsta översynen och kan i allt väsentligt jämföras med den på 650:an.

Som sammanfattning kan sägas att Deauville är en mycket traditionell modell, befriad från alla de attribut som blivit allt vanligare i och med streetfightergruppens framväxt.

Motor: V 2:a (52 gr), vätskekyld, OHC, 680,2 cc, 4 vent/cyl, bränsleinsprutning, HISS, PGM-FI, HECS3, HMAS, VTEC, Euro-3
Effekt: 48 kW / 8.000 rpm
Vridmoment: 66 Nm / 6.500 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kardan
Torrvikt: 235,5 Kg (ABS 238,5 kg)
Chassi: Deltaboxram, pro-link, ? mm gaffel, däck fram 120/70-17, bak 150/70-17
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med trekolvsok fram, 276 mm skiva med tvåkolvsok bak, CBS, ABS tillval
Tankvolym: 19,7 liter
Garanti: totalt 5 år, se villkor
Övrigt: Kåpa och väskor standard
Titan, Blå, Svart, Guld, Stor bild, Detaljer

 

Honda NT 700 V Deaville Titan -2006

Motorn är en vätskekyld V-twin med 52 graders vinkel mellan cylindrarna. Borrningen, som ökats med 2 mm sedan 650:an, är 81 mm med 66 mm slag. Cylindervolymen blir därmed 680,2 cc. Den lämnar 48 kW (65 hk) vid 8.000 varv och vridmomentsmax på 66 Nm fås vid 6.500 varv. Den har enkel överliggande kam och numer 4 ventiler per cylinder jämfört med de 3 som 650:an var utrustad med. Nyhet är också att Honda bytt ut förgasarna mot insprutning. Honda har valt det variabla ventilsystemet som på låga varv använder två ventiler men vid högre varv utnyttjar alla fyra. Systemet kallas VTEC. Trekammars katalysator, HECS3, ser till att motorn klarar Euro-3 normen. Totalt sett har motorns vikt minskats med ca 1,4 kg.

Den femväxlade lådan överför kraften till bakhjulet via kardan.

Bromsarna, som är utrustade med Hondas kombinerade bromssystem CBS, har dubbla 296 mm skivor med traditionellt monterade trekolvsok fram. Bak sitter en 276 mm skiva med tvåkolvsok. CBS innebär att fotbromsen påverkar ena skivan fram samt bakbromsen medan frambromshandtaget påverkar den andra främre skivan. ABS kan fås som tillval.

Chassit har deltaboxram och ett totalt axelavstånd på 1.476 mm. Tillsammans med traditionella lösningar även i övrigt ger det helt tillräckliga vägegenskaper som naturligtvis har inriktningen mot touring, d.v.s. neutrala köregenskaper. Det är ingen racer men genom det inte alltför långa axelavståndet får man en ganska lätthanterlig maskin som även kan köras på kurviga vägar på ett rimligt sätt utan att detta alltför påtagligt gått ut över högfartsegenskaperna. Sitthöjden anges till 805 mm och sadeln har en bekväm skålning för föraren och som nyhet även en mer markerad framkant för passagerarplatsen. Vikten på 235 torra kilon får anses acceptabel med hänsyn till både kåpa och väskor, vill man ha ABS blir det tre kilon till att släpa runt på.

 

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!