HONDA CBX 750 F

ÅRETS MC

84

86

INFO

Som ingen annan fabrikant kom Honda i början av 1980-talet med nya modeller på löpande band. Just början av 1980-talet var dessutom en brytperiod i chassibyggande samtidigt som det kom en hel del tekniska nyheter på motorsidan.

Just CBX 750 F har dessutom en rolig historia runt sig.
Vid Kungens statsbesök i Japan 1984 skänkte Honda en röd CX 750 F till Hans Majestät Konungen Carl XVI Gustaf. Detta exemplar kunde av praktiska skäl (nåja) inte levereras utan HRC valde en maskin som redan fanns i lager hos Skoglunds Honda Center. Skogis var vid tidpunkten den ledande Honda-återförsäljaren i Stockholm och undertecknad fick i uppdrag tillsammans med Rolf Mählberg från Hondaimporten att leverera nämnda maskin till Hans Majestät. Då Honda uppenbarligen inte litade på sina produkter skickades en mekaniker från HRC till Stockholm för att förbereda leveransen.
Det fanns två varianter av CBX 750 F 1984. Den första hade enkellyse, saknade gaffelstabilisator och hade smärre mot senare varianten avvikande detaljer som blinkersinfästningarna fram och kamaxellagringarna. Den första versionen hade längre blinkersarmar vilka efterhand visade sig kunna vibrera sönder. Helt sonika tog HRC den senare versionen, kabbade av den och monterade på första versionens detaljer. Detta tog tre dagar. Batteriet preparerades noggrant, kanske för noggrant skulle det senare visa sig. Efter mycket om och men lastades maskinen upp på släpet för avfärd till Drottningholms slott. Då dyker Olle Palmqvist upp i hangten-tröja på sin Guldvinge. Han kan inte motstå frestelsen och vi far iväg.
Väl framme vid Drottningholm ska det alltså komma en bil med släp, en CBX 750 F och två personer. Dock var vi tre samt ytterligare en motorcykel. Vid denna tidpunkt hade inte terrorismen kopplat sitt grepp och utan direkta kontroller var vi så inne på slottsområdet. CBX:en lastades av, putsades en sista gång innan det stora ögonblicket skulle komma.
Innan Ögonblicket inträdde fick vi dock vänta en stund, en ganska lång stund dessutom. Vi väntade i för ändamålet avsett rum och bjöds på apelsinjuice och trevligt prat av tjänstepersonalen. Då vi besökte toaletten fann vi till vår häpnad en transparent toalettring med ingjuten taggtråd. Senare berättade HMK att han själv tillverkat denna vid något fabriksbesök. Så närmar sig då Ögonblicket och vi står stela som pinnar och förevisar. Kronprinsessan Victoria, Madeleine och Carl Philip var närvarande tillsammans med en ganska bister adjutant. Så ska då CBX:en startas och vi trycker stolta på startknappen för att i samma stund förstå att kapaciteten i batteriet försvunnit i alla tester.... HMK skrattar gott och säger att samma sak hände när HMKs nya BMW skulle förevisas. Det blev till att springa igång maskinen...... Samtidigt står kronprinsessan Victoria och leker med ett papperdragspel och adjutanten skickar Carl Philip att hämta en hjälm så att han kan åka med sin pappa. Carl Philip återvänder med en megastor hockeyhjälm som tydligen skulle kunna fungera.
Hur som så for HMK iväg över gräsmattorna i sin kostym. Inte alla normala delar av motorcykelutrustningen fanns på plats och jag ska kanske inte gå in närmare på detaljerna.
Olle hade ju sin guldvinge med sig och denna föll tydligen HMK i smaken. Så han provar även nämnda maskin och vi får då tillfälle att erbjuda HMK hedersmedlemsskap i Gold Wing Club of Sweden vilket HMK till vår förvåning omedelbart accepterar.
Några veckor senare ringer samme bistre adjutant och meddelar att HMK önska byta sin CBX 750 F till en mindre maskin med customlook. Det skulle vara en CM 400 T i mörkblått (Royal blue?) i stället vilken inte preparerades på samma sätt och inte fick samma startproblem.
Att HMK kunde köra motorcykel så pass vant blev en överraskning och det blev även en rolig anekdot för undertecknad att få leverera den.
Något senare blev det så dags att överlämna alla intensulier för medlemsskapet i Gold Wing Club, vilket innebar tröjor och medlemskort.

Tillbaks till ämnet som ju var CBX 750 F.
Som redan sagts fanns det två versioner av CBX 750 F 1984. Den första hade enkellyse som tydligaste yttre attribut. Att Honda valde en uppdatering under pågående produktion hör inte till vanligheterna men det innebär inte att den första versionen var någon veritabel flop.
CBX 750 F representerar en av de tidigaste modellerna med ett chassikoncept som vi idag kallar normal. Mindre hjuldimensioner mot tidigare modellserier, en betydligt mer påkostad och vridstyv ram och en bakfjädring med centralstötdämpare. Honda valde namnet Pro-Link (progressiv link). Den nya bakfjädringen lanserades 1981 på Honda CBX (1000) och kom sedan succesivt på allt fler modeller. Just CBX 750 F är en av de första volymmodellerna med denna fjädringstyp. Resultatet för oss hojåkare var häpnadsväckande och det är tveksamt om någon senare chassiteknisk åtgärd har lett till motsvarande skutt i vägegenskaperna. Plötsligt var alla äldre maskiner riktigt gamla och tungkörda.
Maskinerna började också att bli lättare och man sparade ca 30 kg i vikt mot jämförbara äldre maskiner.
En annan viktig sak som hände runt dessa år var mer påkostade framgafflar. Nyheten kallades anti-dive och hade stort genomslag i marknadsföringen. Visst var det en förändring men kanske inte så revolutionerande. Mer intressant var nog att gaffeldiametrarna ökade markant (1978 hade CBX 1000 35 mm gaffel) och detta gjorde att stabiliteten ökade markant. CBX 750 F rankades som en ganska vägrolig och modern maskin enligt 1984 års standard.

Motorn representerade också en ny era. Betydligt smalare, hjälpaggregaten placerades bakom cylinderpaketet, men i övrigt med för tidsepoken standardbetonade lösningar. Den fyrcylindriga radfyran var luftkyld, hade brytarlöst tändsystem och en effekt som rankades som bra utan ovationer. De dubbla överliggande kamaxlarna började bli standard på alltfler maskiner men betraktades ändå som en påtaglig teknisk utveckling. Den bara fem år tidigare CB 900 F var en av Hondas första maskiner med DOHC. De 91 hk var påtagligt fler än den tidigare CB 750 F som då hade 77 hk.
Kopplingen hade en ny finess, en typ av slirkoppling. Fördelen var att man skulle undvika bakhjulssläpp vid extrem motorbromsning. Detta var en revolutionerande nyhet som inte valdes på senare modeller.

Redan några år tidigare än CBX 750 F hade dubbla skivor fram blivit vanligare men absolut inte utan undantag. Detta förbättrade påtagligt bromseffekten. Som styrning till anti-dive användes den levande kraften i bromsoket. Därigenom stängdes en ventil som gjorde att hoptryckningen av gaffeln blev väsentligt trögare för att motverka nigningen vid inbromsning.

CBX 750 F togs inte in 1985 men väl 1986. Efterhand ökade konkurrensen och Honda satsade stort på sina V4:or, t.ex. VF 750 F.

Det hände oerhört mycket under slutet av 70-talet och början av 80-talet och man kan nog enklast sammanfatta detta med att 70-talet var motorernas årtionde medan 80-talet var chassits årtionde. Det skapade en helt ny dimension av motorcykelåkandet och senare skulle specialiseringen ta vid. 1984 hade inte supersport-maskiner sett dagens ljus. GSX-R 750 kom 1985 och konkurrensen var måttlig. Kawasaki lanserade sin kraftigt uppdaterade GPZ 750 1983, GPZ 900 R 1984 (vilken senare kom i 750), Yamaha hade XJ 750 och Suzuki hade GSX 750 ES/EF. Alla följde samma koncept men ingen höjde sig märkbart över mängden.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!