INFO HONDA CBF 1000

CBF 1000

06

INFO

Honda lanserar nu storebror till den 2004 släppta CBF 600.

CBF 1000 följer den allmänna trend att göra mer standardbetonade maskiner av de allt mer extrema sportmaskinerna. I gruppen finns t.ex. Kawasaki Z 1000 och Yamaha FZ-1S. Möjligen också den 2006 uppdaterade Suzuki GSF 1200 S Bandit. Om man ska betrakta gruppen som sport-tourer eller ej är naturligtvis en definitionsfråga. Maskinerna är klart sportiga i sin karaktär men inte lika touringfrånvända som dess förlagor i motorhänseende, för Hondans del Firebladen. Hondan och Yamahan har rimligt stora halvkåpor som gör långfärdskörningen mer dragfri än de kåplösa modellerna men kåporna gör knappast anspråk på fullständig frihet från fartvinden. För Yamahas del finns dessutom systermaskinen FZ-1N som rankas i gruppen streetfighters. Och streetfighters är inte tänkta som långfärdsfordon utan som tuffa, sportiga men inte extrema café-racers.

Motorerna i dessa maskiner kommer i allmänhet från de riktiga supersportmaskinerna hos respektive fabrikant. För att de ska kunna användas i dessa modeller anpassas de med lägre toppeffekt och högre vrid, även om de fortfarande får räknas som riktigt sportiga. De kan absolut inte jämföras med andra sport-tourers där GSF 1200 S passar in bättre än här.

Motorn i Honda CBF 1000 härstammar från den senaste generationen av Fireblade. Då den motorn har en betydligt sportigare karaktär än vad som kan anses rimligt för CBF 1000, har den anpassats i karaktär genom att toppeffekten minskats och vridmomentet ökats. Firebladens insprutningsystem her ersatts av ett något enklare system med fyra insprutare.

 

HONDA CBF 1000 -2006

Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 998 cc, bränsleinsprutning, 4 vent/cyl, b/s 75/56,5 mm, Euro-3, HECS-3, PGM-FI, katalysator.
Effekt: 72 kW / 8.000 rpm
Vridmoment: 97 Nm / 6500 rpm
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 194 Kg
Chassi: Honda Mono Backbone, Centralstötdämpare, Stålsving, 41 mm gaffel, däck fram 120/70ZR17, bak 160/60ZR17, hjulbas 1.483 mm.
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med fyrkolvsok fram, 240 mm skiva med enkelkolvsok bak, CBS/ABS tillval
Tankvolym: 19 liter
Garanti: totalt 5 år, se villkor
Blå, Silver, Orange, Svart, Stor bild, Detalj

 

Honda CBF 1000 Blå -2006

Motorn är en vätskekyld radfyra med dubbla överliggande kamaxlar med en borrning på 75 mm och ett slag på 56,5 mm. Detta ger en cylindervolym på 998 cc och den utvecklar en max effekt vid 8.000 rpm på 72 kW (98 hk). Maxvridet kommer vid 6.500 rpm med 97 Nm. Den är försedd med dubbla överliggande kamaxlar och har 4 ventiler per cylinder. Motorn klarar Euro-3 normen och är försedd med katalysator. Bränsleinsprutningen har fyra insprutningsmunstycken.

Den kraftiga deltaboxramen har centralstötdämparfjädring bak. Bak sitter en stålsving och fram en konventionell framgaffel med 41 mm gaffelben. Den bakre stötdämparens fjäder är justeringsbar i sju steg. CBF 1000 har 17" fälgar både fram och bak och framdäcket är ett 120/70ZR17 medan det i bak sitter ett 160/60ZR17. Hjulbasen är för en sporttourer rimliga 1.483 mm.

Bromsutrustningen skiljer sig mellan de olika alternativen, med eller utan ABS/CBS. För den utan sitter fyrkolvsok/enkelkolvsok medan den med ABS/CBS har trekolvsok både fram och bak. Diametern på främre skivorna är 296 mm medan det bak sitter en 240 mm skiva.

För förarens komfort har sadelhöjden gjorts justerbar i tre steg. Skillnaden mellan högsta och lägsta läge är 30 mm (780-810 mm) men därutöver ger CBF 1000 möjlighet att justera styret genom att vända på överfallen. Det innebär att avståndet till styret kan ändras 10 mm, förutom att rörstyret kan vridas något.
Därutöver är kåpglaset justerbart i två lägen. Sammantaget ger det här ovanligt stora möjligheter att justera körställningen, kanske viktigt då maskinen körtekniskt kan användas på en rad olika sätt.

 

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!