HONDA CB 750 F / F2

ÅRETS MC

81

82

83

INFO

Honda lanserade 1979 en 900:a, CB 900 F, som skulle visa sig bli en storsäljare. 1981 kom en uppföljande modell med något mindre motor med i stort sett samma chassi och utseende. Båda dessa modeller låg i samma försäkringsklass (600-1000 cc) vilket var en bidragande orsak till CB 900 F:ens försprång i försäljningsstatistiken. Både CB 750 F och CB 900 F fanns i en kåpförsedd variant som då kallades CB 750 F2 respektive CB 900 F2. 1983 följde Honda upp serien med CB 1100 F och den mer race-inspirerade CB 1100 R. 750:an fanns även i en tidstypisk Customvariant CB 750 C samt den mer touringbetonade CB 750 K. Alla dessa maskiners motorer var baserade på samma teknik. I USA såldes även en CB 1000 med kardan men den modellen kom aldrig till Europa. Bol d ´or i modellbeteckningen användes bara tll CB 900 F/F2 och CB 1100 F.

Honda har använt modellbeteckningen CB 750 F2 till tre helt olika modellserier som sinsemellan inte har något annat gemensamt. CB 750 F2 1978 har enkelkamsmotorn och en är en sportig version av CB 750 K. Denna CB 750 F2 som kom 1981 har dubbelkamsmotorn. CB 750 F2 Sevenfifthy är en 90-talsmodell av betydligt modernare snitt. Det hade förenklat livet för många om Hondas PR-avdelning kanske tagit ytterligare lite saké och hittat på någon ny fantasifull bokstavskombination.

Honda CB 750 F Silver 1981

CB 750 C

CB 750 K

Honda CB 750 Custom -82 blå

Honda CB 750 K -82 blå

CB 750 F2

CB 1100 R

Honda CB 750 F2 -82 vit

Honda CB 1100 R -83 röd/vit/blå

Den för sjuttiotalet dominerande chassitekniken med en rundrörsram i kombination med traditionell teleskopframgaffel och traditionella dubbla bakre stötdämpare användes. I början av åttiotalet kom den senare dominerande chassitekniken med centralstötdämpare men redan några år in på 80-talet var den dominerande. Den använda typen av chassi medförde att maskinen var ganska tung att köra men avvek inte från konkurrerande maskiner som Kawasaki GPZ 750, Yamaha XJ 750 och Suzuki GSX 750. De hjuldimensioner som användes var i allmänhet 19 tums framhjul och 18 tums bakhjul med en styrgeometri som senare har övergivits. Det är en påtaglig skillnad i hanterbarhet mot de maskiner med centralstötdämpare och mindre hjuldiametrar.
Gruppen ersätts av den nya generationen som tydligast representeras av Suzuki GSX 750 ES/EF som kom 1983 men bland de första på marknaden, utöver crossmodellerna, var Honda CBX 1000 (1981), CX 500 E (1982) och VF 750 F (1983). Det innebar att redan två år efter lanseringen kändes serien som omodern i chassihänseende och det är samma år som CB 750 F introduceras. Chassiutvecklingen var otroligt explosiv just i början av 80-talet och just 80-talet betydde mycket i utvecklingen av vägegenskaperna.

Under 1970-talet var (i bästa fall) den dominerande motortekniken fyrcylindriga maskiner med enkel överliggande kamaxel som den 1969 lanserade CB 750 K-serien som såldes ända till 1978. Denna tidigare CB 750 revolutionerade motorcykelbyggandet och banade väg för alla de maskiner som vi idag anser självklara. För 70-talet var motorernas årtionde. För första gången kunde man faktiskt köra motorcykel utan att ha en följebil med komplett verkstad bakom sig. För säga vad man vill om denna idag historiska period men den inleddes med engelska maskiner som knappast med bästa vilja i världen kunde anses tillförlitliga. BMW hade då en betydligt större marknadsandel i Sverige och kom 1970 med sin R75/5 serie som erbjöd en tillförlitlighet som dittills få sett maken till.
När Honda kom med den fyrcylindriga motorn med dubbla överliggande kamaxlar och brytarlöst tändsystem 1979 ansågs den som tekniskt revolutionerande i en volymmaskin. Kawasaki kom dock redan 1973 med Z 900, men Honda hade sedan 1969 med CB 750 skapat ett extremt gott rykte om Hondas relativt unika tillförlitlighet (BMW undantaget). Ändå måste det sägas att 80-talets början hörde ihop med motorernas årtionde och den utveckling som då revolutionerade motortekniken. Jämfört med det som redan rullade på vägarna var motorserien i hondorna mycket modern, tyvärr i ett ålderdomligt chassi redan då.
Motorn på denna CB 750 F hade till skillnad mot den äldre CB 750 K dubbla överliggande kamaxlar. De flesta nya maskiner kom med detta men det var inte alldeles givet. 1980 lanserade Honda CB 650 som byggde på den äldre CB 750 K-tekniken. Och CB 650 F var tillsammans med CB 400 N (båda med enkelkammar) de två i särklass mest sålda motorcyklarna på marknaden 1981. Båda dessa modeller sålde vardera ca 1.000 ex. Brytarlösa tändsystem var också en nyligen introducerad teknik och med både dubbla överliggande kamaxlar och brytarlöst tändsystem så ansågs motorn mycket modern. Honda CB 900 F hade fått rykte om sig att dra onödigt mycket bensin medan CB 750 F hade en mer normal bränsleåtgång (ca 0,5 liter/mil). Effekten på 79 hk ansågs hög. Trots alla moderniteter motormässigt gjorde den äldre chassitekniken att maskinen inte skulle bli särskilt långlivad. 1983 var den sista årsmodellen och CBX 750 F var den mest näraliggande efterföljaren 1984 eftersom den också hade DOHC radmotor medan VF 750 F hade en V-4:a. Båda dessa maskiner hade helt uppdaterade chassin och är påtagligt modernare koncept.
Det är intressant att se dessa modeller i backspegeln då 70-talets motorutveckling var extremt snabb. Förfiningen kom senare men alla de viktiga grundkonstruktionerna såg dagens ljus runt de här årtalen. Effekterna var inte alltför uppskrämda vilket gjorde att motorerna hade ett ganska brett användningsområde. Samma motor som den i CB 750 F användes i den mer touringinspirerade CB 750 K samt (får man nog säga) den mer custominspirerade CB 750 C. Custom med 90-talets ögon var det dock inte.

CB 750 F låg chassimässigt året efter storebror CB 900 F. Det innebar bland annat att gaffeln uppdaterades året efter och diametern var 35 och 37 mm. Däremot utrustades CB 750 F aldrig med CB 900 F 82/83 grova 39 mm gaffel. Honda kom också med en i tidsandan från fabrik kåputrustad variant som fick tillägget F2 i modellbeteckningen.

Bromsarna var godtagbara med dubbla skivor med enkelkolvsok i fram. Inte förrän i mitten av åttiotalet började utvecklingen mot dagens bromsteknik. Borrade skivor för att förhindra "vattenplaning" av bromsbeläggen hade inte blivit vanligt än utan kom i mitten av 80-talet. Bromsarnas effekt i regn minskar därför påtagligt jämfört med i torrt väglag men är inget specifikt för just CB 750 F.

Sammantaget kan man säga att det var en trevlig allroundmodell som dock blev omsprungen av utvecklingen samtidigt som den lanserades. Någon stor försäljningssucce blev den aldrig, den stod 900:an för.

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!