INFO HONDA CB 1100 R

CB 1100 R

81

82

83

INFO

Text ur AutoHansas prospekt 1983

Som ingen annan maskin vid åtttiotalets början har Honda CB 1100 R kommit att representera supersport i sin tidigaste form. Honda lanserade den som Ultra Sport men ändå kan sägas att 1981 års modell mer var en hottad CB 900 F (eller kanske närmare den 1983 lanserade CB 1100 F) med sin halvkåpa. Det fanns dessutom en naken version som inte såldes överallt (t.ex. såldes den inte i Sverige) och som inte är särskilt välkänd. Notera likheten mellan CB 1100 R kåpan 1981 och den på CBX eller CB 900 F2.
Det som de flesta räknar som första årsmodellen är 82:an. Då kom CB 1100 R med helkåpa och man kan säga att supersportkonceptet redan då mer eller mindre måste inkludera en helkåpa. Totalt kom det att tillverkas 4.050 ex av denna nu kultförklarade hoj varav ca 150 kan antas ha kommit till Sverige via den då officiella Hondaimporten samt som direktimporterade.

CB 1100 R 1981 med halvkåpa

CB 1100 R 1981 utan kåpa

Honda CB 1100 R -81 röd/vit/blå

Honda CB 1100 R -81

Det är noterbart vilken prestige Honda valde att ge CB 1100 R. Den skulle vara absolut top of the line för sin tid och man måste hålla med om att Honda lyckades. Med sina ovanligt påkostade konstruktionslösningar och materialval kom den att diskuteras mycket i hojgängen från framför allt 82 men den diskussionen har inte tystnat än. Och sådant är i allmänhet förbehållet kultmaskiner. CB 1100 R är definitivt en av dessa.

Det som vi här skriver om påkostade konstruktionslösningar måste jämföras med annat på marknaden 1981. Centralstötdämpare bak var något alldeles nytt som inte alltid bara togs emot med öppna armar av alla hojåkare, dessutom var det förbehållet ett mycket litet antal hojar (för Hondas del 1981 enbart CBX). Bara några år senare, men framför allt på 2000-talet, kommer ingen maskin som kan kallas top of the line utan centralstötdämpare. Så i backspegeln kan de mer påkostade maskiner som kom strax innan chassitekniken med centralstötdämpare och deltaboxramar verka rena stenåldern. Men 1982 kunde en maskin med vanliga stötdämpare, rundrörsram och kevlarförstärkt kåpa ändå vara något mycket speciellt. Kåpor köptes annars mest som tillbehör och monterades på av ägaren under många och långa svordomar. Det blev oftast inte som "fabriksgjort". Stötdämparna bytte de flesta som ville köra på lite till Koni, och det gjordes ofta innan maskinen ens rullat ut på gatan första gången. Inte heller hjuldimensionerna på 18 tum både fram och bak var udda på sin tid, även 1985 lanserades GSX-R 750 med dessa dimensioner. Tvärtom ansågs Comstarfälgarna vara moderna. De allra första maskinerna med Comstarhjul från Honda kom 1978 (Guldvingen och CB 750 F2) och även om versionen av dessa ändrades mellan 1981 och resterande årsmodeller behöll Honda konceptet under CB 1100 R:ens tillverkningsperiod. CB 1100 R 1981 hade den andra generationens Comstarfälgar medan 82:an och 83:an fick den tredje generationens med sex ekrar.

Honda CB 1100 R -82 röd/vit/blå

Motorn bygger i allt väsentligt på tekniken från den 1979 lanserade CB 900 F. Motorgenerationen har ganska stor bredd då bl.a. generatorn sticker ut en bit till skillnad från den 1983 lanserade CBX 600 E och den 1984 lanserade CBX 750 F. Det kan också vara värt att nämna att CBX (1000) som kom 1978 hade den nyare smalare konstruktionstekniken vilket gjorde att den sexcylindriga CBX:ens motor bara var en cm bredare än den på CB 900 F-serien (vilket borde vara samma på CB 1100 R).
CB 1100 R:ens motor är en luftkyld fyrcylindrig radmotor på 1062 cc med en toppeffekt på strypta 100 hk vid 9.000 rpm. Ostrypt lämnade 81:an 115, 82:an 120 och 83:an ca 125 hk. Fyra ventiler per cylinder var ett relativt nytt fenomen som även CB 1100 R utrustades med och den fick också dubbla överliggande kamaxlar med shimsade ventiler. Även brytarlösa tändsystem kom i denna veva och självklart fick CB 1100 R det. De fyra 31 mm traditionella förgasarna, från 82 på 33 mm, var av märket Keihin. Kompressionen var på 10,0:1 och borrning slag 70 respektive 69 mm. Vridmomentet angavs till 8,1 Kpm vid 8.000 rpm och motorn försågs med oljekylare. Sammantaget gav detta en effekt som var i toppklass 1981 även om man inte kan kalla den unik. Orsaken till uppgifterna om 100 hk beror på att importörerna 1980 enades om att inte importera fordon med högre effekt och detta ledde till strypta versioner i bland annat Sverige.

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1062 cc, 4 vent/cyl, b/s 70x69 mm, 10,0:1, 31 mm förgasare.
Effekt: 115 Hk / 9000 rpm
Vridmoment: 8,1 Kpm / 8000 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 238 Kg
Chassi: Rundrörsram, trad stötdämpare bak, rundrörssving, 39 mm framgaffel, däck fram 100/90x18, bak 130/80x18, hjulbas 1.490 mm
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med flytande tvåkolvsok fram, 296 mm skiva bak.
Tankvolym: 26 liter
Röd/vit, Stor bild, Detaljer

Honda CB 1100 R -81 röd/vit/blå

 

Chassit var av traditionell typ med rundrör. För att understryka den sportiga karaktären lackades ramen i rött i stället för den traditionellt svarta färgen. Även om det inte går att jämföra rundrörsramar med de från mitten av åttiotalet lanserade deltaboxramarna var chassikonstruktionen ansedd som mycket bra. Den för tiden ovanligt kraftiga luftassisterade framgaffeln på 39 mm med 140 mm slaglängd försågs med antidive som Honda valde att låta styras av bromsokets kraft. Då man bromsar vill bromsoket följa med skivans rotation och den kraften utnyttjades till att stänga en ventil som gjorde den positiva dämpningen kraftigare. Därigenom försvårade man den nigningstendens som annars alltid uppstår på en teleskopgaffel. Det gick dessutom att justera antidiven i tre olika steg med ett vridreglage i botten på gaffeln. De olika fabrikanterna löste antidivesystemet på sina egna sätt men Hondas system ansågs vara ovanligt bra genom sin enkla och tillförlitliga teknik som dock kunde ge ett knäppande ljud när oket flyttade på sig. 1983 försågs gaffen med ytterligare en justering för den negativa dämpningen medan luftassistansen behölls.
1983 byttes den dittillsvarande rundrörssvingen mot en fyrkantsprofil (som även den 1983 lanserade CB 1100 F utrustades med, däremot hade CB 750F/CB 900 F rundrörssvingen kvar under hela sina tillverkningsperioder). Detta gjorde att stabiliteten blev bättre (utan att ha varit dålig tidigare) och de traditionella bakstötdämparna med 95 mm slag var bland de bästa som fanns på produktionsmaskiner i början av åttiotalet. De var utrustade med extern behållare för oljan vilket gjorde att de inte mattades lika snabbt som normala stötdämpare.
Hjulbasen på 1490 mm får anses som normal med hänsyn till tidsepok och hjuldimensioner. Alla årsmodeller av CB 1100 R försågs med ett 100/90 V 18 däck i fram och ett 130/80 V 18 bak. Totallängden var 2.015 mm och den totala bredden 725 mm. Sadelhöjden var 765 mm och sadeln var inte ovanligt bred varför CB 1100 R inte kan anses som en hög maskin.
Det har alltså inte förekommit några större ändringar i chassiutförandet mellan årsmodellerna men det kan nämnas att 83:ans fotinnar blev smalare än 82:ans för att möjliggjöra kraftigare nerlägg.
Totalvikten blev 238 torra kilon och tankad angavs en tjänstevikt på 265 kg för samtliga årsmodeller.

Antidive

Rundrörssvingen 1982 byttes till en kraftigare 1983

Honda CB 1100 R -82

Honda CB 1100 R -82

Karossen ändrades radikalt mellan de olika årsmodellerna. När CB 1100 R lanserades 1981 fanns det en naken version samt en med halvkåpa att välja på. Halvkåpans ställning var betydligt tyngre än helkåpans varför vikten anges till samma på samtliga kåpförsedda versioner. Det är svårt att hävda att 81:orna kändes som supersport på samma sätt som den 1982 helkåpsförsedda versionen. Kåpan ändrades sedan till 1983 då fronten drogs bakåt för att möta kravet på att kåpan inte fick sticka ut framför hjulaxeln fram. Denna senare borttagna regel möjliggjorde fabrikanternas senare justeringar av utseendet till de från 90-talet dominerande spetsiga kåpfronterna. Den visuellt tydligaste skillnaden mellan 82:an och 83:an är att 83:an försågs med en blå lodrät linje vid strålkastaren samt att dekalen på tanken färgändrades. Därutöver kan nämnas att lacken ändrades från den plain röda till metallic röd på 83:an. Kåpan (82-83) förstärktes med kolfiber vilket också gjorde kåpan ovanligt lätt. Det får anses som en avancerad konstruktion för sin tid då de flesta maskiner tillverkades utan kåpa. De första Hondorna som originalutrustade med kåpa kom 1981 och de var CB 750 F2, CB 900 F2 och CBX.

1982 års kåpfront/tank

1983 års kåpfront/tank

Honda CB 1100 R -82

Honda CB 1100 R -83

Honda CB 1100 R -82

Honda CB 1100 R -83

Bromsarna var kraftiga för sin tid. De 1982 lanserade dubbla 296 mm ventilerade skivorna fram tålde ovanligt tuffa tag utan att bli överhettade. De ventilerade skivorna består att två sammanfogade tunna skivor med skovlar emellan. Dessa skyfflar in luft mellan skivorna och ser därigenom till att temperaturen inte löper amok ens vid kraftiga inbromsningar. Bromsoken hade två kolvar med flytande ok. 81:an hade dubbla 296 mm skivor som inte var ventilerade. Bak sitter enkel ej ventilerad 296 mm skiva på samtliga årsmodeller.

Det är svårt att hitta en jämförbar maskin i samma tidsera. CB 1100 R kom att ersättas av VF 1000 R 1984 men även om många menar att VF 1000 R tekniskt sett var bättre kom den aldrig att bli den kultförklarade maskin som CB 1100R blivit. CB 1100 R var först, störst och bäst. Åtminstone om man får tro Hondas marknadsföring och säkert om man frågar någon i CB 1100 R-klubben (www.cb1100r.se).
Att det blev ett stort generationsskifte i chassibyggande förkortade säkert CB 1100 R:ens tillverkningsperiod. Det som var top of the line 1981 blev hopplöst omodernt 1985 när GSX-R 750 kom. Därutöver kan nämnas att 1983 fanns det ett antal betydligt modernare chassikonstruktioner på marknaden, kanske bäst representerat av GSX 750 ES/EF som kom 1983. Men då kom det å andra sidan så många nya konstruktioner att det blev svårt att komma med nya maskiner som blev lika mycket kultförklarade, kanske ska man undanta just GSX-R 750. Det är svårt att för senare generationer förmedla den känsla som dessa supersportmaskiner i början av 80-talet representerar. Bara tre år innan CB 1100 R lanserades var CB 750 Four Hondas mest sålda och största maskin (CBX kom förvisso 1978). CB 750:an hade enkelkamsmotor och väsentligt enklare teknik, 1979 kom efterföljaren CB 900 F. Och vägegenskaperna på dessa, CBX:en inkluderad, var inte att jämföra med de hos CB 1100 R.

Honda CB 1100 R -83 Röd/vit/blå

Vårt aktuella sortiment hittar du i prislistan

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!