MOTORCYKELNYHETERNA ÅR 2001

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

ÖVERSIKT

TRENDSÄTTARE

TEKNIK

HONDA

KAWASAKI

SUZUKI

YAMAHA

PRISLISTOR

HONDA

KAWASAKI

SUZUKI

YAMAHA

LITE SKVALLER INFÖR NYA SÄSONGEN

Priserna blev något lägre i år än säsongen 2000. Mycket beror på att den saftiga extraskatten (ca 5.500:-) på motorcyklar äntligen tagits bort men sen är det kraftiga variationer. TL 1000 R går ner till 99.000:- från 127.900:-! Man kan fråga sig... Nu har långtifrån alla hojar blivit så mycket billigare, några har t.o.m. fått svagt höjda priser.
Dessutom har det varit omkastningar i marknadsandelarna under år 2000. Suzuki har minskat med ca 25%, Honda med ca 15% medan Yamaha har ökat med ca 5%. Kawasaki börjar bli ett uddamärke med sin stadigt sjunkande marknadsandel. Övriga fabrikat har ökat mer och den totala försäljningen år 2000 ser ut att öka med knappa 10%.

Årets färg är helt klart silver. Alla fabrikanterna kommer med silverlackade varianter och de saknar dessutom i allmänhet dekor. Som vanligt blir det sportiga mer sportigt, custom mer custom och touringmaskinerna ännu större och lyxigare. På touringsidan är väl snart frågan om det är intressant med större motorer, man ska ju kunna hantera maskinerna också. Guldvingen är numer på 1800 cc och liknar alltmer en Mercedes på två hjul. Vidare kan man nämna att fler modeller kommer i full-kits utförande. Du köper helt enkelt din fullt utrustade custom med ruta, väskor och sissy redan på plats eftersom det väntas ett förbud mot att efterutrusta år 2003.

Vi vill börja med att påpeka, en del av bilderna visar kittade cyklar. Eftersom alltfler av fabrikanterna tar fram originaltillbehör visas också dessa på mässorna, fabriksutförandet är dock i de flesta fall enklare. De hojar du köper av oss, liksom hos alla andra, är i fabriksutförande. Rutor, väskor etc är om inte annat anges extrautrustning.
Bland customhojarna kommer en ny Suzuki på 800 cc kallad VL 800 LC Intruder Volusia. Jämfört med Maraudern får den ett mer traditionellt customstuk, men Maraudern finns kvar. Vanlig framgaffel, ett mer satt utseende, ganska nära Kawasaki VN 800 Classic, och kromat mätarhus på tanken. Och så får den ekerhjul. Det är ju uppenbart att man inte vill låta Yamahas XVS serie stå utan konkurrens. Suzuki anger att den är högt växlad och endast har 4000 rpm vid 95 km/t. VL 800 är utrustad med katalysator för att möta nya högre avgaskrav. Fyra färgskikt och därtill klarlack ska hålla finishen på lacken på en ovanligt hög nivå. VL 800 finns i svart, svart/vitt, blå/blå samt svart/maroon.
Dessutom har Honda släppt sina nya VT-maskiner, VT 750 DC Black Widow under den gångna säsongen. Den visades i svart samt i mattgrå (en del kallar färgen titan) vilket Honda kallar silver. Eftersom den sålts i Sverige under senare delen av säsongen så tar vi inte upp mer detaljer här. Däremot kan man notera att ingen VT 1100 visades.
Mässan stals dock av Honda som visade en ny VTX 1800. Det är en fet 1800 cc stor maskin som är väldigt stilren. Utmärkande är den skärm som strålkastaren har. Tekniskt har den en vattenkyld V-Twin på 107 Hk, 163 Nm i vrid (!) och drivs med kardan. Fett avgassystem av 2-1 typ. Vikten anges till 320 kg torr. Framgaffeln är av up-side-down typ. Dubbla skivor fram, skiva bak och gjutna fälgar. Det är som sagt en mycket stilren maskin som ändå har karaktär. Lång, låg och fet kan man sammanfatta det hela. Stal klart showen i customklassen men kommer först senare under säsongen.
Kawasaki har inga stora nyheter. Driftern kommer med ensitssadel men tvåfärgad lack istället. Det svarta styret och andra svarta detaljer byts ut till traditionell krom/vitmetall. Allt för att göra den mer "vintage" enligt reklamen. VN 1500 Classic Tourer får en ny röd färg som är mörkare än 2000:an och dessutom får den 19 liters tank i stället för den hittillsvarande på 16.
Yamaha kommer med en ny fulldressad XV 1600 A som man kallar Silverado. Den är originalutrustad med vindskiva, sissy och packfickor och får väl därför kallas fulldressad. Det kommer en ny färg, mörk vinröd, men i övrigt händer inget avgörande rent tekniskt. XVS 1100 kommer i sparkling maroon och, som sagt, om man inte blir upphetsad av det och ett bredare styre händer det inget där heller. Jo, kardan blir tystare. Lillebror XVS 650 (inte classic) kommer med en ny strålkastare som är mer droppformad och lite små detaljändringar. XVS 650 Drag Star Classic får fotplattor fram.

På sportsidan kommer en helt ny stor Suzuki R-maskin, GSX-R 1000. Det blir alltså ytterligare en dräpare, förvillande lik GSX-R 750. Den är utrustad med insprutning och en servostyrd klaff i avgassystemet för att maximera vridmomentet vid alla varvtal, Suzuki säger att den har ett "grandiost" vridmoment på bakhjulet, det du! Torrvikten ligger på mycket måttliga 170 kg. Effekten anges till 158 Hk (118 kW) vilket naturligtvis placerar den i kategorin supersport (mer än 150 Hk). Den har inte riktigt en Hk per kilo, det fattas 12 Hk, och jämfört med allt annat ligger den i absoluta toppen i effektligan. Med sitt relativt korta chassi måste den bli grymt snabb i alla situationer. Färgerna är den traditionella blå/vita samt svart/röd och svart/silver.
GSX-R 600 får en uppdatering med insprutning och mer datakraft för motorns styrning. Motorn blir också lättare och har den undre delen av cyinderpaketet integrerat med motorblocket som är i magnesium.
Yamaha kommer med vad man kallar en ny YZF R-6 men det är i sammanhanget betydligt måttligare modifieringar. Att man satt på lysdiodsbakljus (vitt avslaget men med kraftigare synbarhet än traditionella glödlampsljus påslaget) ändrar knappast hojens totalegenskaper. Hur som får den smidda kolvar och får bättre effekt i det högre varvtalsområdet, även om inte maxeffekten ökar. Sadeln är också något modifierad. Sen beror det på om man vill kalla nya FZS 1000 Fazer för en sportmaskin. Den har ett ganska extremt yttre som innebär en stram linjeföring med kanska spetsiga kåpor. En hoj att älska eller hata. Motorn är en modifierad från R1:an och har förgasare. Den får 143 Hk och blir därmed ingen supersport. Ändå måste man betrakta den som väldigt sportig.
Honda gör en kraftig uppdatering av CBR 600 F som får insprutning. Även det yttre har fått en ansiktslyftning. Nyheten kommer egentligen med den nya CBR 600 F Sport. Annan sadel och kuts, annan instrumentering men i övrigt verkar tekniken lika. Vi ska försöka få lite mer info eftersom premiärvisningen var en timme innan denna text skrevs. VTR 1000 SP1 kommer i en ny färg, silver, annars händer inget där och inte heller med CBR 900 RR Fireblade.
Kawasaki kommer med en ny variant av ZRX 1200 som får tillägget S. Kubiktalet höjs alltså 100 cc och den utrustas med en sportig kåpa som kan jämföras med nya 1200 Bandit. Ingen effekt angavs och den får kanske närmast jämföras med just 1200 Bandit. Det sker inte så mycket mer i det sportiga segmentet hos Kawasaki.

På sporttourer-fronten kommer en helt uppdaterad GSF 1200 S Bandit. Den har betydligt mer uppkäftigt utseende och får "samma" kåpa som 600:an fick förra året. Motorn är uppdaterad på 116 punkter bland annat förstärkt koppling. Nya förgasare, större oljekylare och massor av mer.
Yamaha släpper en FZS 1000 Fazer med lite uppkäftigare stuk än lillebror på 600 cc. Motorn ger 143 Hk vid 10.000 varv med ett max vridmoment på 95 Nm vid 7.500 varv. Det är en vätskekyld femventilsmotor. Ramen är av rundrör och svingen i aluminium.

Bland de rena touringloken kan man sluta rykta om en ny Gold Wing. Den heter GLX 1800 Gold Wing och är en helt ny skapelse. Motorn är en boxersexa på 1800 cc med insprutning med en effekt på 119 hk. Ryktena om en automatlåda kom på skam, den har en 5-växlad manuell låda och elektrisk back. Kåpan blir mer som alla andra, projektorstrålkastare i en V-formad ljusramp. Annars är den som Guldvingar är, otroligt stor men med i sammanhanget måttlig vikt (363 kg torr) och låg tyngdpunkt vilket ger den bra hanterbarhet. Farthållare, radio och andra nödvändiga utrustningsdetaljer är naturligtvis standard. Det lär nog inte finnas någon annan hoj som slår den komfortmässigt. På mässan visades GLX 1800 i svart och vinrött.
Yamaha kommer med en ny modell, FJR 1300, som ska ta upp kampen i segmentet Pan European.

MC-Poolen