HONDA VTX 1800

01

02

03

04

05

06

INFO

2001 släppte Honda sin andra kung (den första måste ju vara Guldvingen som ju länge marknadsförts så), åtminstone påstår man så i reklamen på tyska och säger modest "Der King". På engelska brer man på lite till och skriver "Introducing the biggest, most powerful mass production V-twin cruiser there´s ever, ever been: The earth-shattering 2001 Honda VTX. This giant packs 1800 cc of pure power and truly staggering torque in the most radical running gear yet. Any questions?"

Men man måste nog hålla med. Till att börja med hade VTX:en den kubikstörsta motorn bland japanska custom-maskinerna. Med sina 1795 cc och ett vrid på hela 163 Nm vid 3000 varv håller inte ens den hittills största, Yamaha XV 1600 Wild Star, emot. Till skillnad mot Yamahan har Hondan betydligt slankare linjer och man kan bara konstatera att den stal showen i customklassen, och Hondafolket njöt. Nu har man återtagit positionen med en stor Custom och inte bara det, den största, Der King.
Framlyktan har en mycket karaktäristisk skärm (keps) som är mjukare i sin linjeföring än de eftermonterade varianter som finns till alla custom, det här ser bara mycket prydligt ut. Den elektriska hastighetsmätaren sitter monterad på styret och "hänger i luften" ovanför den traditionellt kromade ovansidan på tanken, ungefär på samma sätt som de flesta classic-custom. Det gör att den kromade "hastighetsmätarhållare" på tanken blir väldigt tunn eftersom den inte innehåller någon hastighetsmätare. Klart elegant från sidan. Fälgarna är gjutna och slitsarna följer den allmänna linjeföringen på hojen i övrigt. Baklyset är av "cykeltyp", slimmat mot skärmen. Dynan följer sedvanligt classic-stuk och lär behöva kompletteras med en sissybar. Sammantaget bedömde de flesta vi pratade med linjeföringen som ovanligt snygg. Designen känns helt enkelt rätt. Det här är en dräpare även i stilhänseende.

Den stora vätskekylda V-2:an är utrustad med tre ventiler per cylinder och har borr/slag på 101 x 112 mm. Bränsleinsprutning kommer just nu på allt fler modeller och VTX 1800 är inget undantag. Den digitala bränsleinsprutningen hjälper till att få en mjuk motorgång och det vill till att det går att tygla det höga vridet. Med sin enorma effekt och vrid kommer den här motorn säkert att vara "ensam" den här säsongen men tyvärr innebär den häftiga prestandan också en något högre driftskostnad. Som siffrorna är angivna hamnar den två försäkringsklasser högre än XV 1600 Wild Star och det kommer nog många tycka att hojen är värd. Möjligen kan det komma en hästkraftssvagare variant som lämpar sig för våra försäkringsregler. Motorn har dubbla stift och ett kompressionsförhållande på 9:1. Katalysator är numer standard på alla större motorcyklar.

Växellådan har 5 växlar och kraften överförs via kardan.

Chassit håller traditionell stil med rundrörsram och vanliga stötdämpare i bak. Med sin inverterade 45 mm framgaffel (32 graders styrvinkel) lär stabiliteten räcka till och därtill 180/70 x 16 bak samt 130/70 x 18 fram. Axelavståndet är hela 1.715 mm och hela maskinen ger ett mycket långt och lågt intryck. Med sina 320 torra kilon, ca 345 kg tjänstevikt, och en markfrigång 130 mm får man ändå en låg tyngdpunkt och man kan utgå ifrån att den blir hyggligt manövrerbar.

Skivorna fram har en diameter på 296 mm och till dessa hör trekolvsok, bak 316 mm skiva med trekolvsok. CBS (Combined Brake System) innebär att du bromsar både fram och bak samtidigt. Bromseffekten bör alltså räcka till med råge.

De maskiner som man närmast kan jämföra med är Kawasaki VN 2000 som lanserades 2004, Yamaha lanserade 2003 XV 1700 Road Star Warrior och Kawasaki 2004 VN 1600 Mean Streak som dessförinnan (2002) fanns som VN 1500 Mean Streak. Att jämföra maskiner av den här karaktären är alltid vanskligt men de här är de som borde ligga närmast till hands i hightech-gruppen. VN 2000 får nog anses ligga längst ifrån eftersom den avviker mest i fråga om stil. Den 2006 lanserade Yamaha XV 1900 Midnight Star kan också framstå som ett alternativ om man mest utgår ifrån motorvolym.

Några större förändringar har inte Honda behövt göra under modellens hittillsvarande historia och den står sig fortfarande mycket bra i konkurrensen. Den har också blivit stilbildare för den grupp megastora high-tech cusom som följt i spåren.

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!