VAD HÄNDE 1999

REFERENSBIBLIOTEK PER ÅRSMODELL

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

ÖVERSIKT

TRENDSÄTTARE

TEKNIK

HONDA

KAWASAKI

SUZUKI

YAMAHA

RAPPORT FRÅN HOJ-MÄSSAN "PÅ TVÅ HJUL" I GÖTEBORG 1999

VAD HÄNDE RESPEKTIVE ÅR?

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

För att kunna förstå trenderna har vi för avsikt att försöka ge en översikt av vad som hände under året, inte bara i år utan även bakåt i tiden. Vi ska försöka ge en blick av vad som hände på försäkringssidan, hur vi klädde oss, vad vi åkte på och hur många vi var.

Hittills (maj) har det registrerats ca 9.000 MC vilket är 20.4% fler än motsvarande period 1998 och trenden pekar på mellan 12 och 13.000 nyregistrerade MC.
De flesta, i Stockholm ca 75%, valde custom. Det kom lite fler och fetare varianter i den fetare klassen och så lanserades den ganska extrema Indian-kopian Kawasaki VN 800 Drifter och storebror VN 1500 Drifter. Nostalgi i sin fulländning kanske men fler valde den mer highteck-inspirerade Suzuki VZ 800 Marauder som betraktades som en medelstor prisvärd hoj. Yamaha presenterar flera stora custom som XVS 100 Drag Star och XV 1600 Wild Star. Kawasaki presenterade också en ren Triumph-kopia, W 650, som har en tvåcylindrig motor och den är så engelsk som en japansk motorykel kan bli. Chassitekniskt var gängse lösning rundrörsram med traditionell framgaffel och separata stötdämpare bak. HD behåller sin relativt stora marknadsandel på ca 15% och det rullar totalt ca 11.500 HD. Vi måste också nämna att HD lanserade sin nya motor.
Allmänt kan man väl säga att customtrenden går mot mer custom, sportstilen mot mer racing och touringstilen åt mer komfort.
Sporthojarna har väl två riktigt stora nyheter, Suzuki GSX 1300 R Hayabusa och Yamaha YZF-R6. Hayabusan naturligtvis för att den dokumenterat passerat 300 km gränsen i toppfart och dels för sin djärva design. Yamahan för att det är den första 600 kubikaren som sprängt 200 literhästars gränsen för registrerade fordon. Chassitekniskt hände inget revolutionerande även om ytterligare några hojar fick upside-down framgafflar. Fler hojar fick bränsleinsprutning även om förgasare dominerar. De flesta hojar har inte katalysator men de större hojarna har utrustats med dessa. Gängse chassilösning är deltaboxram i någon form, centralstötdämpar-fjädring och radialdäck.
Bland standardhojarna kom ett par intressanta nyheter i mellanklassen och man kan nämna Suzuki SV 650 S. En intressant maskin med sin V-motor och smäckra konstruktion. Annars var det mesta sig likt eller vidareutvecklingar på kända teman. Chassitekniskt har de flesta modeller centralstötdämpar-fjädring, rundrörsram och traditionell framgaffel.
Bland off-road hojarna kanske man främst kan nämna Honda XL 1000 V Varadero som Honda tyvärr fick byta 2000 motorer på. Honda lanserade även FX 650 Vigor.

Året präglades också av den kraftiga prissänkningen sen 1998 och en Suzuki VS 1400 Intruder gick ner med 15.000:- och en Honda VT 1100 C2 gick ner med 22.000:-! Sporthojarna prissänktes inte lika mycket. De här prissänkningarna som gjordes för att slå ut parallellimporten lyckades inte och priserna höjdes efter midsommar med ca 5%.

Det är svårt att peka ut någon modefärg och även sporthojarna är mer neutralt färgsatta mot tidigare. Eller det kanske är så att man har vant sig. Suzuki lanserar flera hojar i bruna nyanser både på customsidan och sportsidan. I stort sett alla custom är mörka och efterfrågan är störst för dessa. De blåa hojarna blev mer lysande blå och de röda mer tomatröda.

försäkringssidan slog sig Wasa och Länsförsäkringar sig samman och ett nygammalt bolag bildades, nämligen Bilsport & Mc Specialförsäkringar Atlantica. De introducerade en ny seniorförsäkring för de som fyllt 50 men sedan tidigare hade de 40-, 30-, tjej- och offroad-försäkring. SMR handlarna bildade en kartell och introducerade en ny försäkringsform med låga premier och höga självrisker. Indelningsgrunden skiljer sig ifrån de övriga bolagens indelning efter vikt/effekt och kategoriserar hojar som special eller vanliga. Förarens ålder spelar roll liksom bostadsort. Försäkringen är speciellt gynnsam för yngre förare i tätort med sportiga mc.

Vi klädde oss alltmer i textilkläder och Gore-Tex som fabrikat fick stå tillbaks lite för kopiemembranen. Ungefär hälften av hojåkarna valde textil och övriga valde i större utsträckning separata jackor och hängselbyxor. Vi lanserar en ny modellserie textilkläder av vårt fabrikat McPool Vanliga skinnställ går mot dovare färger och de raciga ställen blir ännu mer flaschiga. Dainese lanserar tre nya ställ K , Brave och Silver Spark men det traditionella helsvarta Luce köptes mer. Halvarsson kom också med ett nytt skinnställ, H2R.
Alltfler köpte ryggskydd och det är i huvudsak Dainese som väljs. Dainese har hårda kotor medan många andra har mjuka material.
Glädjande såldes det fler glasfiberhjälmar än tidigare. Glasfiberhjälmarna i integralmodell såldes från ca 2.000:- och plasthjälmarna låg på mellan 1.000:- och 1.500:-. Stora fabrikat var AGV, Shoei, Nolan och Arai. Shoei RFR var en vanlig hjälm. Det kom ytterligare några öppningsbara hjälmar, bland annat Shoei Syncrotech i glasfiber. Hojåkarna valde mörka hjälmar, ofta helt svarta.

EU-mopeden lanserades och SYM Jet 50 var en av de första på marknaden. Den såldes trots att kompetensbeviset för att 15 åringarna skulle få köra den inte ännu fanns. Det lovades klart runt halvårsskiftet men den tidpunkten passerades utan att något hände. Det kom många nya mopedfabrikat och det såldes många falska EU-mopeder som vanliga köpare lurades tro var äkta. Crossmopparna var mer utpräglat terränganpassade men det var scootertrenden som var starkast. Det såldes färre bruksmopeder i förhållande till tidigare.

Det var en ovetenskaplig sammanställning av vad som hände i den japanska hojvärlden 1999.

Framskärmen på Kawasaki VN 1500 Drifter.

Suzuki VZ 800 Marauder

Suzuki GSX 1300 R Hayabusa

Suzuki SV 650 S

Honda XL 1000 V Varadero

Dainese Airkiller



Tyvärr får Tyvärr får vi inte längre använda bilderna på skinnställen för
importören Grahn´s

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!