VAD HÄNDE 1982

REFERENSBIBLIOTEK PER ÅRSMODELL

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

ÖVERSIKT

TRENDSÄTTARE

TEKNIK

HONDA

KAWASAKI

SUZUKI

YAMAHA

VAD HÄNDE RESPEKTIVE ÅR?

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

00

01

02

03

04

05

06

1982 präglades av prisändringar. Inte bara uppåt utan såväl uppåt som nedåt. En Honda CB 900 F skiftade mellan 22.000:- och 25.000:-. Bristen på hojar blev i det närmaste akut när en båt med flera hundra hojar sjönk. Allt som allt skulle det säljas nästan 23.000 motorcyklar (ett rekord som står sig än idag) och Honda hade en dominerande ställning med nästan 50% i marknadsandel, även om den var fallande. Av det skälet följer att en stor del av de viktigare sakerna som händer kretsar runt Honda.

Årets stora händelse gäller försäkringarna. Vi begåvas med nya kubikgränser i det hittills gällande systemet (-300cc, 301-500cc, 501-) till ett med -400cc, 401-600cc, 601-1000cc och 1001cc-, utöver 125:orna. Det skulle innebära att alla 250:or utgick ur modellprogrammen och ersattes med 400:or. Honda presenterade CB 400 N och customvarianten CM 400 T, Kawasaki Z 400 R samt Z 400 LTD, Suzuki GSX 400 E samt GSX 400 T, Yamaha kom med XJ 400 för att nämna några.
Av motsvarande skäl försvann 650:orna från marknaden. Det var trist eftersom vi därigenom missade många intressanta modeller. Honda hade sålt otroliga mängder CB 650 F, ca 1000 ex för 81 års modell, och den såldes på priset. Vid introduktionen var priset 14.950:- och det höjdes bara måttligt 1982. Tekniskt var den kanske inte något mästerverk men det var en utmärkt medeldistanshoj. Den kom till 1982 i en version som ibland fått benämningar typ "amerikamodell" och hette CB 650 S (det C som man ibland kan se efter S avser "1982" enligt ISO:s årsmodellssystem) men det var en parallell modell till CB 650 C(ustom). Den betraktades som mycket snygg, dock med ålderdomlig teknik, men såldes bara i ett tiotal exemplar vilket bara var 1% av grundmodellens eller 2% av custommodellens försäljning 1981!

På mässan i Älvsjö premiärvisas Hondas nya värsting, CX 500 Turbo. Det hade ryktats om den här maskinen under lång tid och Honda hade faktiskt en 81:a som aldrig sattes i produktion och därför förekommer en del bilder med en annorlunda utformad kåpa. Dyr blev den och många frågade sig varför man inte skulle köpa en kubikstörre hoj (med en tekniskt mindre avancerad konstruktion) med samma prestanda för betydlig lägre slant. Yamaha visade XJ 650 Turbo (som inte blev särskilt varm mottagen den heller medan Suzuki och Kawasaki saknade turbo-maskiner i sina modellprogram.
Ytterligare en världspremiär var Yamaha RD 125 LC som med sina 22 Hk var starkast i klassen.
Övriga intressanta nyheter i mellanklassen var Honda CBX 550 F och Kawasaki GPZ 550. Yamaha presenterade sin XJ serie med maskiner alltifrån 400 cc till 750 cc. Honda presenterade ytterligare en ny maskin, FT 500 Ascot, som var en bushoj med sin off-road motor i ett landsvägschassi, möjligen jämförbar med Yamaha SR 500.
Kawasaki lanserar en tvåcylindrig custom 750, Z 750 LTD Twin baserad på gamla Z 750. Honda presenterar två nya varianter i V-motorserien, VF 750 S med mer touringinriktning och VF 750 C för customåkaren.
Det visades även andra godbitar som Suzuki GSX 1100 Katana, men även en lillebror GSX 550 Katana. Storebror åtföljdes av såväl rakspegel, skinnställ och numrerad tank. I övrigt var det ganska lugnt med nyheter i den större klassen och allmänt betraktades ca 750cc som en stor motorcykel.

Vi klädde oss alltmer i färggranna skinnställ och Kawasaki erbjöd ett färganpassat ställ till sin gröna hojfärg.
Nava presenterade sin "epokgörande" integralhjälm i fibernet (glasfiber) och Nolan presenterar N40 i glasfiber. Hakpartierna följer tidsandan med smalt hakskydd. Annars kanske vi åkte med en Kiwi som såldes av Grahn´s.

På utrustningsidan kunde vi köpa kåpor från Stalama, som var ett svenskt fabrikat från Malung. De sålde en kåpa liknande GL 1100 Gold Wings som de kallade Super Swede samt en enorm packficksuppsättning om 3 väskor med namnet Crusader. De flesta valde Krauser som hade ett flertal modeller samt den legendariska De luxe väskan på 35 liter.

 

Honda CB 650 S -82

Honda CX 500 Turbo -82

Suzuki GSX 1100 Katana -82

Honda GL 500 Silver Wing -82

Kawasaki Z 1000 J -82

Honda CB 1100 R -82

Ring oss gärna på 08 - 735 5000 för vidare info!