SULOR I STÖVLAR

PERSONLIG UTRUSTNING

STÖVLAR

MEMBRAN-JACKOR

BYXOR

För att du ska få en stövel som fungerar bra måste sulan vara gjord på ett sätt som stämmer med stövelns användningssätt. Sulan görs inte med samma utgångspunkt till vad vi kallar en allmän touringstövel, off-road samt en racingstövel. Därutöver är det viktigt hur stöveln satts fast mot sulan. Vanligast är att stöveln endast limmas mot sulan. Mer påkostade stövlar randsys (då sys skons läder fast i sulan utöver att den limmas).

Sulans vridstyvhet anses viktig för stövelns totala säkerhet. En välgjord touringstövel har en sula som inte går att tvista i sidled alltför lätt. (ta tag i tå respektive häl och vrid dessa i motsatt riktning). Det är svårt att ange ett mått för detta men skillnaden är tydlig om du jämför en billig stövel (ca 1.000:-) mot en mer normalt prissatt stövel (ca 1.500:- eller mer)

En mer racingbetonad stövel har en mjukare sula för känslans skull, så jämför inte dessa rakt av mot gruppen touringstövlar.

En Off-Roadstövel har kraftigare och mer vridstyv sula mot en touringstövel. Därutöver har off-roadstöveln kraftigare skaft med mer skydd för vaden.

Det talas ibland om stålgelänk. Det är ett inlägg i sulan som gör att du bryter sulan på rätt ställe när du går. Egentligen är det en kvarleva från tiden då alla motorcyklar hade kick. Det är bra att det finns en förstärkning i sulan och det finns normalt i alla välgjorda modeller.

Det vanligaste felet kunden gör vid val av stövel är att välja i största laget. Det är vanligare än du tror att tappa stöveln i ett olycksförlopp!

Jämför även skaftets låsning.

MC-Poolen