STÖVLARS SKYDD

PERSONLIG UTRUSTNING

STÖVLAR

MEMBRAN-JACKOR

BYXOR

Det är viktigt att klargöra att ordet "skydd" inte får användas om skyddsutrustnings "skydd" om dessa inte är CE-godkända. Nu finns det dock ingen norm för just motorcykelstövlars skydd så vi använder ändå detta ord som också normalt används i resonemang om stövlars skyddsnivå.

De skydd som förekommer är vid tån (överkörningsskydd), skenbensskydd och vid fotknölarna.

Det vanligaste felet kunden gör vid val av modell är att inte titta på skaftets låsning. Det är vanligare än du tror att tappa stöveln i ett olycksförlopp! Därför är det viktigt att inte välja onödigt stor storlek eftersom det då inte finns någon anledning att diskutera övriga skydd. Även sulans utformning och vridstyvhet är viktig för den totala säkerheten. Vi vill påpeka att det kan vara väl ensidigt att bara titta på en aspekt av stöveln om du ska seriöst bedöma dess totala säkerhetsnivå.

Tåskydd förekommer på i stort sett alla motorcykelstövlar. Detta är i allmänhet utformat i plast och sitter på insidan av lädret. Syftet är att dina tår inte ska skadas om du hamnar i kläm mot något. Sådant skydd är inte givet bäst i stål, tvärsom kan plåten ge skador som plasten inte kan.

Ankelskydd, vid fotknölarna, kan vara olika väl utformade. Kontrollera att dessa hamnar rätt mot dina fotknölar. Viktigast är utsidan av stöveln men skydd för fotknölarna är också att föredra. Tyvärr tycker inte alla kunder att dessa är snygga (du får en liten knöl på lädret och oftast en söm runt denna).

Skenbensskydd är ett slagskydd mot just skenbenet, framsidan av vaden. Har störst betydelse om du är ute i tuffare terräng där kvistar och annat kan slå dig på benet. Är oftast inte särskilt kraftigt i gruppen touringstövlar och förekommer sällan på boots.

MC-Poolen