HJÄLMAR

ÖVERSIKT PERSONLIG UTRUSTNING

HJÄLMTILLBEHÖR SOM HUVOR, RENGÖRINGSMEDEL OCH LIKNANDE

ÖPPNA HJÄLMAR

INTEGRALHJÄLMAR I PLAST

INTEGRALHJÄLMAR I GLASFIBER/KOMPOSIT/KOLFIBER

ÖPPNINGSBARA HJÄLMAR

VÄLJ DIN HJÄLM MED OMSORG!

När du väljer hjälm måste du vara kritisk. Hjälmens form måste stämma med din skallform. Gör den inte det kommer du aldrig att bli nöjd med den. Därutöver kommer den inte att skydda dig på det sätt som du förväntar dig.
När vi har lagt upp vårt sortiment har vi utgått ifrån att det ska finnas både ovala och runda hjälmar i respektive prisklasser, eftersom passformen är viktig även för säkerheten. Många tänker inte på att att skallar är olika runda ovanifrån sett, men det är lika tokigt att välja en rund hjälm till en oval skalle som att välja en bred sko till en smal fot.
Eftersom de flesta av oss har en mer oval skallform passar generellt ovala hjälmar bättre, runda hjälmar ger dessutom generellt högre buller (de tätar ju inte lika bra runt öronen).


Nolan och AGV är ett typiska exempel på en runda hjälmar. Har du då en oval skalle (vilket är det vanligaste) kommer det att bli plats över vid öronen, för att måttet panna/nacke skall räcka, vilket kommer att innebära att hjälmen blir onödigt bullrig. Det går alltså inte att i förväg säga hur mycket en hjälm kommer att bullra eftersom det beror på hur lika i form din skalle och hjälmen är.
Men även om du väljer rätt form måste den dessutom vara i rätt storlek. De flesta väljer i största laget och vår grundrekomendation är att hjälmen skall bottna på skallen men heller inte vara större än så. Den ska sitta trängre när du provar den än vad du vill att den ska sitta senare eftersom den töjs ut och anpassar sig till varje individs unika skallform. Får man göra en grimage när man tar på sig hjälmen är det ett gott tecken. Känns det ändå fel ska du prova en annan modell. Hjälmen kommer nämligen att växa ca en storlek men inte ändra form. Trycker den mycket i pannan är måttet nacke/panna för kort och en sådan hjälm är för liten, inte bara trång, och kommer aldrig att bli bra.

Säkerheten på hjälmen är inte bara beroende av skalmaterial och pris utan i stor utsträckning på dig själv när du väljer passform.

Livslängden på en glasfiberhjälm är ca fem år, plasthjälmarna bör man byta ut efter ca 2-3 år. Använd inte hjälmen för länge eftersom du då inte får det skydd du kan få. Åldrandet av hjälmen beror även på inredningen så skalmaterialet är inte det enda som begränsar livslängden. Skulle du få användning för hjälmen ska den kasseras även om det inte syns mycket utanpå.

 I sammanhanget kan också påpekas att som en av de få (den enda?) volymhjälmarma är Nolan N01 inte E-godkänd (däremot för mycket många år sedan godkänd av SIS). I övriga Europa får endast E-godkända hjälmar säljas/användas. Men framför allt är det viktigt att känna till att reglerna tillkommit för din säkerhet, inte för att stötta vissa fabrikat.

Vi delar in hjälmarna i två kategorier, öppna hjälmar (jethjälmar) och integralhjälmar. Öppningsbara hjälmar tillhör gruppen öppna hjälmar. Vilket man väljer är personligt men att en integralhjälm ger bättre skydd står utom all rimlig tvivel.

Inom respektive kategori gäller att välja ett bra skalmaterial.
Vi rekomenderar helst en glasfiberhjälm men de är minst dubbelt så dyra som normala plasthjälmar. Oftast får man då också en mer påkostad inredning vilket innebär bättre komfort.
Eftersom säkerheten hänger ihop med passformen innebär det dubbelt bättre för glasfiberhjälmarna, bättre skal och bättre inredning.
Även inom gruppen kan kvalitén skilja avsevärt och därför kan visuellt likvärdiga hjälmar kosta olika. Det är sällsynt att inte den dyrare hjälmen är bättre. Eftersom de flesta av oss bara har ett huvud kan det ligga något i att inte snåla på just hjälmen.

Dyrare glasfiberhjälmar har oftast trikomposit eller laminerade skal i tre eller fyra lager. Detta är för att ytterligare fördela kraften.

Plasthjälmarna behöver inte vara direkt dåliga för att glasfiberhjälmar är bättre. Är passformen bättre för en viss plasthjälm kan den undantagsvis vara ett bättre alternativ än en dåligt passande glasfiberhjälm.
Eftersom säkerheten beror på hur bra hjälmen kan fördela kraften från slaget över hela skallbenet är naturligtvis glasfiberhjälmarna med laminerade (flerlagers) skal bäst. Tyvärr är de också dyrast.

Öppningsbara hjälmar blir därför mindre säkra än motsvarande hjälmar som inte är det, däremot tycker många att de är mer praktiska. Det finns modeller med låsning enbart på ena sidan men du bör välja en hjälm med låsning i metall på båda sidor. Väljer du en öppningsbar plasthjälm med inskjutbart visir har du sannolikt valt det alternativ som ger dig sämst odds. Att den är godkänd enligt E22.05 hjälper dig dåligt i en olyckssituation och det är du som måste avgöra om öppningsfunktionen är viktigare än säkerheten. Dessutom tar de flesta av oss av hjälmen när vi stannar för du har väl ändå inte tänkt att köra med den öppen under färd? Tänk på att de hjälmar som fabrikanterna anser är säkrast ofta är förstärkta med en metallring i hjälmens nederkant. Detta gör man för att bättre fördela kraft vid en smäll från sidan. En öppningsbar hjälm kan självfallet inte ha denna säkerhetshöjande osynliga detalj utan där blir det tvärsom inte osannolikt att man slår den hakpartiet. Har du tur försvinner det bara men har du otur kan detta parti skada dig. Det går därför inte att oreserverat säga att en öppningsbar hjälm är säkrare än en öppen.

Inskjutbara visir har blivit på modet. Tyvärr är inte detta mode till för att höja säkerheten. Hjälmens princip är att fördela kraft och det kan skalet inte göra när det inte har stöd av inredningen underifrån. Vi är mycket skeptiska till dessa visir om man ska diskutera hjälmen som en säkerhetsutrustning. Vi rekomenderar dig definitivt att inte välja sådana hjälmar och vi har bara ett begränsat antal sådana modeller i vårt sortiment. Vi ser betydligt mer seriöst på hjälmens säkerhetsfunktion. Tänk också på att för billiga hjälmar kanske inte har den passform mellan inredning och skal som krävs för att få en realistisk säkerhet.

Alla hjälmar som inte kan betraktas som mopedhjälmar har idag hakbandslåsning med D-öglor. Snabblåsningar på hakband är mindre säkra än D-öglor och det förs idag en seriös debatt om att förbjuda snabblåsningarna. Tävlingsförare får självfallet inte använda snabblåsning av säkerhetsskäl. Snabblåsningen skapar ytterligare en fästpunkt för hakremmen , utöver att man har en metalldel under hakan, och även det sänker säkerheten. Ställer man en samvetsfråga om när någon har smort upp låsmekanismen på snabblåset senast så får man räkna de som svarar ja i delar av promille för att få fram ett heltal.

Ventilationerna på hjälmarna är bättre ju dyrare hjälm du väljer. Det finns fler luftkanaler och så länge du kör fungerar allt tillfredsställande. Står du still i det kalla vädret vid t.ex. ett rödljus och andas ut fuktig varm luft på ett kallt visir så får man kondens och det är svårt att göra något annat åt det än att fälla upp visiret. Många hjälmar är idag utrustade med s.k. pinlock-visir och det gör anti-im-funktionen så bra som möjligt.

Vi vill också påpeka att man ska vara mycket försiktig med kemiska preparat på visiren. Vissa kombinationer kan göra plasten spröd och det kan vara mycket farligt vid ett olyckstillbud. Bäst är att göra rent visiret under rinnande ljummet vatten med hjälp av lite vanlig tvål eller diskmedel. Gnugga inte bort flugorna, lägg visiret i blöt över natten istället så slipper du onödiga visirbyten. Räkna med att det går åt ett visir per säsong för normalåkaren.

Spara hellre på någon annan del av utrustningen och unna dig en komfortabel och säker hjälm!

Läs gärna mer om hur hjälmar är konstruerade!

MC-Poolen