ARAI RX7 GP INFO

PERSONLIG UTR

JET-HJÄLMAR

PLASTINTEGRAL

GLASFIBER-INTEGRAL

ÖPPNINGSBARA

RX7-GP EGEN HEMSIDA

BILDER PÅ SAMTLIGA ARAI RX 7 GP

Arai logo "there is a difference"

RX7 GP

Ska man verkligen betala så mycket för sin säkerhet? Blir oddsen så mycket bättre om jag väljer den här mer professionella säkerhetsnivån? Och visst, säkerhet kostar. Frågan som också bör ställas är vad man tycker den dan säkerheten behövs. Var prioriteringen på den extra prylen hemma värt det? Vilken prioritering gör du? Eller vill du köpa "hjälm" i livsmedelsaffären medan du plockar ner chipspåsen? I så fall är RX7 GP inget för dig. Sannolikt har du ingen hemförsäkring heller. För då måste du leva i tron att allting drabbar andra och absolut inte dig.

RX7 GP är ARAI´s mest påkostade hjälmserie och uppfyller alla tänkbara säkerhetskrav så även ECE 22.05 samt betydligt hårdare hjälmnormer. Även om inte normen ECE 22.05 kräver det så klarar RX7 GP t.ex. test med en trekilos konad vikt från 300 cm höjd.

Modellen, som är helt ny 2009, har ändelsen "GP" (den parallella modellen heter Corsair). Tillsammans med ett större antal tävlingsförare, bland många andra Freddie Spencer och Randy Mamola, har ARAI vidareutvecklat både material, inredning, form och ventilation för att nå optimerad säkerhet för professionella förare samt naturligtvis alla vi andra som också vill ha maximala odds i en olyckssituation.

Skalet, som numer kallas PB SNC (Structral Net Composite) skiljer sig från det tidigare SNC (som lanserades i RX7 Corsair 2003) bland annat genom att pannan skyddas av ett nytt strukturellt organiskt kompositlager. ARAI RX7 GP har ett skal uppbyggt i fyra laminatskikt.

Grundprincipen i skalet är även för andra ARAI-modeller att ARAI jobbar med en lamineringsteknik för att sprida kraften bättre så att mindre G-krafter når hjärnan även om RX7 GP har den mest avancerade tekniken. Det är samma grundprincip som används i skottsäkert glas samt som lagstadgat skydd i bilars vindrutor. ARAI RX7 GP använder sig av vad man kallar Super Fibre men i och med RX7 GP med förbättrad fiberdensitet. Detta tillsammans med utveckling av än mer optimala hartser (för att binda fibrerna), organiskt material ”AR Mat” i pannloben samt optimerad fibertjocklek ger ett ännu mer kraftfördelande och styvare skal jämfört med RX7 Corsair. Även vissa flexibla egenskaper som behövs har kunnat vidareutvecklas med det nya skalmaterialet.

Som alla högsäkerhetshjälmar har RX7 GP en ordentlig förstärkning runt halsöppningen för att både sprida kraft och minska risken för sprickbildning. Om inte halsöppningen kan sprida kraften runt hjälmen minskar naturligtvis säkerhetsnivån (det är därför ARAI inte tillverkar öppningsbara hjälmar då man ju till och med ”sågar sönder” hjälmens nederkant och därmed förhindrar denna kraftspridning).

Det nya ytterskalet är mer äggformat jämfört med RX7 Corsair för att få förbättrade aerodynamiska egenskaper. Tillsammans med den nya justerbara spoilern för ventilationen, ”Air Wing”, bidrar detta till reducerad turbulens vid större luftmotstånd som t.ex. när man lyfter skallen mer än normalt. Detta är viktigt vid professionell användning där tekniken används vid kraftigare inbromsningar. Även luftintagen i visirets ovankant har fått en ny utformning, allt för att få ytterligare effekt i ventilationen utan turbulens och vindljud. Ventilationen vid tinningarna har också blivit förbättrad och RX7 GP har fått nykonstruerade utsug på sidorna.

RX7 GP har fått ett bredare siktfält (+5 mm per sida) och ny övergång mellan visir (nya Super Adsis I) och skal. Den nya visirövergången skall bidra till att minska risken för att visiret lossnar i olyckssituationer samt sänka ljudnivån.

Passformen är lätt oval (något rundare än Chaser) och ARAI´s passform är mycket svårslagen.

För att maximera säkerheten används olika skalstorlekar för de olika storlekarna vilket innebär att ingen storlek är en kompromiss mellan storlek och säkerhet. Andra hjälmar kan ha tunnare inredning för en större storlek samt tjockare inredning för de minsta storlekarna. Att variera inredningens tjocklek innebär en kompromiss i säkerhet och ARAI RX7 GP kompromissar inte med säkerheten. Detta innebär att det krävs fler godkännanden eftersom varje skalstorlek måste typgodkännas separat. När Sharp gör uppföljningar testas enbart storlek M.

Alla ARAI-hjälmar s.k. skiktad frigolit eftersom människor inte tål slag lika bra från alla håll. Arai´s skiktad frigolit är frigolit i ett stycke med olika densitet på olika ställen.

Ventilationen är i toppklass med insläpp i haka och hjässa och har justerbar spoiler. Luften sugs ut med de bakre ventilerna samt de nya sidoventilerna. Ett brett parti över hjässan har luftkanaler. Effektskillnaden mot enklare hjälmars ventilationssystem är påtaglig. Du kan också styra hakventilationen till visiret alternativt till kindkuddarna.

Under hakpartiet hittar du ett inbyggt dragskydd som enkelt kan fällas ut och framför allt alltid finns tillgängligt.

Kindkuddar och inredning är utbytbar och hjälmens inredning (tyget Dry Cool) kan tas ur för enklare rengöring. Det finns också möjlighet att välja annan storlek på kindkuddarna för optimal passform (utbyteskindkuddar kostar extra)

Inredningen har fått ett ny typ av snabbfästen som möjliggör snabb demontering av inredningen, även när hjälmen sitter på skallen. Detta är viktigt vid olyckssituationer men kräver att det är känt bland sjukvårdspersonalen. På tävlingsbanan lär detta knappast vara något problem.

Vikten är ca 1380 gram och balansen på hjälmen är extremt god. Balansen är också viktig för säkerheten eftersom god balans minskar risken för slungskador som t.ex. wipplash. Vikten måste också alltid ställas i relation till skalets kraftfördelningsegenskaper. Det är inte givet att den lättaste hjälmen är den säkraste.

Som alla seriösa hjälmar har RX7 GP hakbandslåsning med D-öglor.

Hjälmen används i samma utförande (inte bara en som är lackad likadant) av ARAI´s tävlingsförare.

Den här hjälmen ska du köpa om du inte vill kompromissa med säkerheten, säkrare hjälm finns förmodligen inte. Det här är ARAI´s top of the line serie, dessutom finns Chaser och Viper med trelagers laminat som inte går av för hackor de heller.

 

Visdomsord från ARAI

He who pays too little takes the risk of losing everything, because the product might not, or hardly not, fulfil the task where it's bought for in the first place. It is unwise to pay too much, but it is even worse to pay too little. He who pays too much loosens money unnecessary. According to the laws of economics, it is impossible to get much value for little money. When you accepted the lowest offer, then you have also calculated the risks you were taking and made a financial reservation for it. Can you afford this? Yes?

Then you probably have enough financial reserves to buy something better in the first place&ldots;

John Rustein

Economist

 

Arai RX-7 GP Okada Ruy

 

MC-Poolen