McPOOL ALLMÄN INFORMATION

 PERSONLIG UTRUSTNING

TILLBEHÖR

MC

MOPEDER

1989 skapade vi vårt eget fabrikat McPool för att möta mångas krav på hög kvalité i kombination med en vettig prisnivå. Dyra bra kläder finns det många som producerar, likväl som billiga men inte särskilt välgjorda kläder. Vi menar på att det är större skillnad mellan olika kläder än de flesta hojåkare är medvetna om. Billiga material kan i butiken se likvärdiga ut som de dyrare eftersom de tillverkats med syftet att vara kopior, men ganska snabbt visar sig skillnaden. Inte minst om du åker omkull och får nytta av de skyddsegenskaper som de riktiga materialen erbjuder. Som bonus får McPool-plaggen dessutom längre livslängd och du får tillfredsställelsen att åka med en välgjord utrustning. Genom vår genomgående satsning på erkända material har vi sällan några problem med produktionen och kan därför lämna en av de mest generösa garantierna, 2 år, på vår kollektion av jackor, byxor och skinnställ.

Eftersom vi som jobbar med kläderna samtidigt kör hoj vet vi vilka lösningar som fungerar och inte fungerar. Vi behöver inte först översätta hojspråket till någon designer som sedan ändå prioriterar bort funktionen för designens skull. Redan i början av 90-talet introducerade vi t.ex. vår löstagbara värmekrage som naturligtvis är integrerad i plagget och fastsatt på ett sätt som reducerar draget i halsen till ett minimum.
Nordiskt klimat kan som bekant vara både lynnigt och besvärligt. Plaggen ska fungera om det är varmt på dagen men också när kvällskylan kommer. Regnar det så blir det samtidigt kallt. Ventilationsöppningar som kan lösa en del av värmeproblematiken minskar samtidigt säkerhetsnivån. Skinn som utsatts för regn och blivit blött fungerar inte särskilt bra som säkerhetsutrustning. Det är inte givet att de lösningar som görs för ett betydligt varmare klimat fungerar här. Samtidigt kanske inte lösningar som gjorts för kallare klimat är gjorda med kunskapen om motorcykelåkning i kyligare väder.
Vi menar att vi har en rakare kommunikation mellan dig som kund och vår producent än nästan alla andra fabrikanter med större organisationer i otaliga organisationsnivåer. Eftersom vi kör hoj förstår vi lättare vad du vill säga. Det är mer troligt att vi kan fånga upp dina önskemål och krav snabbare och mer exakt än om du pratar med en försäljare i en av många butiker som sedan ska förmedla dina önskemål uppåt i en stor organisation. Därför har vi också många unika lösningar för både komfort och säkerhet och inte sällan är vi tidigt ute på marknaden med dessa lösningar.

Eftersom vi är en av de ledande företagen vad gäller klädförsäljning i Stockholmsområdet ser vi genom vår försäljningsvolym kvalitetsskillnaderna mellan olika plagg tydligt i t.ex. reklamationsfrekvens.

Orsaken till att vi kan vara billiga utan att pruta på kvalitén är att vi jobbar utan mellanhänder. Vi designar, konstruerar och säljer våra kläder utan att anlita andra företag vilket reducerar våra kostnader. Därför hittar du inte McPool någon annanstans än i vår butik, på mässor eller här på sajten. Vissa av våra tekniska lösningar hittar du inte ens på betydligt dyrare plagg och ofta är vi först på marknaden med nya säkerhetslösningar. Vi har inte prioriterat att vara allra billigast på marknaden med plagg som inte erbjuder en acceptabel säkerhetsnivå, vi vill både vara billiga och bra, helt enkelt prisvärda. Tyvärr är det vare sig oomtvistat eller enkelt att förklara ordet prisvärt.

När du läser om vårt sortiment försöker vi vara tydliga med vilka material som använts, var och varför. Det är nämligen din säkerhet vi hanterar och om vi inte är tydliga och förklarar på ett begripligt sätt blir det omöjligt för de flesta att förstå skillnaden mellan sämre kläder och kvalitetskläder. Tyvärr finns det även kläder med låg säkerhet till höga priser så det går inte att bara titta på prislappen och översätta det till kvalitét.
Stöter du på ett begrepp i förklaringen av kläderna länkar vi detta ord till en text där du kan informera dig närmare om vad begreppet innebär. Eftersom så många inte känner till begrepp som t.ex. Keprotec menar vi att detta är en viktig del av vår service och förklaring av säkerhetsnivån. På så sätt kan du välja en nivå som du tycker matchar dina behov.
Vi anger också en säkerhetsnivå för våra textilkläder då skillnaden i säkerhetsnivå är störst där. Vi graderar kläderna från 1 till 5 där 1 är lägst. Indelningar av denna typ tenderar att bli ganska grov men ger dig ändå en ganska klar bild av plaggets säkerhetsmässiga funktion.

Därför använder vi ofta devisen; det är skillnad på kläder man kan köra hoj i och riktiga hojkläder. Vi menar att det inte får bli en tom slogan. Vi gläds åt att flera försäkringsbolag upplyst oss om att våra kläder som varit inblandade i olyckor har en låg grad av skador och vi blir förbluffade över de skillnader som olika kläder uppvisar i olycksförlopp. Vi förvånas över att alltför många inte förstår denna skillnad. Kanske ännu mer av att inte alla företag som säljer din säkerhetsutrustning inte vill eller kan förklara skillnaderna. Vi gläds över att i stort sett alla trafikskolor i stockholmsområdet använder våra kläder och återkommer till oss när det är dags att komplettera och vi tycker att det är ett kvalitétsbevis när en trafikskola kan använda våra kläder dagligen i sju år och de fortfarande inte behöver bytas ut. Det är för oss tecken på att vi lyckats i våra ansträngningar att inte spara på produktionen så att det går ut över din säkerhet, den ökade livslängden på plaggen blir plus i kanten.
Vi vill att du ska känna att vi gjort allt vi kan för att du, oavsett vilken prisnivå du vill välja kläder i, ska ha fullt förtroende för din säkerhet. Därför byter vi inte heller leverantör eftersom de under de femton år vi samarbetat lärt sig vad vår inställning innebär. Vi kompromissar inte med din säkerhet men vi måste ändå kunna erbjuda dig kläder i olika prisnivåer. Vi menar att även våra billigaste kläder har en ovanligt hög säkerhet som slår även dyrare kläder av andra fabrikat. Tyvärr går det inte att skydda sig mot allt, men vi kan i varje fall flytta ribban en bit uppåt.

Inte heller tidningarna är alltid särskilt informativa. Ofta debatteras och jämförs faktorer som knappast kan anses objektiva. Hur kan man jämföra passform? Är du lika skapt som kompisen eller är det kanske lämpligt med både olika storlekar och form så att alla kan välja optimalt? Vilka fabrikanter har ett stort storleksutbud så att just du hittar rätt storlek? (vår textilhängselbyxa tillverkas i 44 storlekar) Inte alltid anges material och det görs sällan jämförelser mellan dessa. Men, och det är en del av poängen, olika material har olika egenskaper. Upplysningar om dessa materialskillnader hittar du i stort sett aldrig. Kanske beror det på att någon ska betala annonserna och stöter sig tidningen med annonsbetalarna får man inga annonser och du får ingen tidning. Intresset att förklara skillnaderna är inte heller alltid givna hos ledande fabrikat då de även tillverkar kläder i enklare och därmed sämre material eftersom de samtidigt måste konkurrera med lågprisfabrikaten.

När du jämför plaggen, oavsett vi pratar textil eller skinn, är det det yttersta lagret som står för rivtåligheten och den väsentligaste delen av säkerheten. Plagget måste hålla ihop för att du ska ha en rimlig chans att klara dig i en olyckssituation. Om yttermaterialet är svagt blir också skyddet dåligt. Har du otur sitter inte ens CE-skydden kvar. Men inte ens de bästa material fungerar om de inte sys ihop på ett sådant sätt att bitarna inte separerar. Därför lägger vi ner mycket kraft på att förbättra sömmar, förstärka sömmar och använda oss av förstärkningar på utsatta ställen.

Talar vi om textil finns två stora problem. Nylon tål inte värme. Åker du omkull och glider kommer friktionen att sänka din hastighet och friktionen omvandlas till värme. Är hastigheten tillräckligt hög blir friktionsvärmen så hög att den riskerar att börja smälta nylonen. Det är därför som nylon inte tllåts som foder i skinnställ som används i tävlingsbruk. För att förhindra att detta blir ett problem kan man förstärka plaggen på de ställen som anses mest utsatta, t.ex. knän, ärmbågar och axlar, så att de i varje fall inte separerar. Men det är inte alla fabrikat som har sådana förstärkningar. Oftast använder vi kevlar för sådana förstärkningar eftersom det är värmetåligt upp över alla tänkbara behov. Vi använder större partier med Kevlar på nästa säkerhetsnivå där hela insidan av ärmens utsida förstärkts, därmed blir förstärkningen osynligt på utsidan av plagget. Däremot höjer det säkerheten för dig eftersom skador kan uppstå även på mindre utsatta ställen. På de plagg som har högst säkerhetsnivå förstärker vi dessutom hela ryggpartiet samt ärmarna som strutar.
Byxorna förstärks på motsvarande sätt ettdera på utsatta ställen som knän eller i större partier ungefär som trekvartskalsonger. Det lär bli mycket svårt att separera dessa högsäkerhetsplagg även vid en höghastighetsolycka. Det är en del av resonemanget med riktiga hojkläder.
Det andra problemet är att förklara skillnaden mellan rivtåligheten i bättre och sämre nylon. Är det en tillfällighet att alla kvalitétsfabrikat använder sig av DuPonts Cordura i sin kvalitétsproduktion? Att yttertyg alldeles för ofta marknadsförs som Cordura, som är ett skyddat varumärke, även när det inte är Cordura? Vi menar på att det inte är en tillfällighet. Vi tror att det förekommer en omfattande plagiering av detta material bara för att du inte har en chans att avgöra om det är det ena eller andra. Inte förrän du åker omkull. Tyvärr är det försent i det läget.

Pratar vi skinn gäller det val av djurhud och tjocklek. Denna del av kvalitén är de flesta som åker hoj medvetna om. Lägger man däremot till kön och ålder på djuret, uppväxtklimat och garvningsteknik kommer vi till detaljer som de flesta inte är medvetna om. Vi använder inga tunna skinn, inte heller skinnbitar med tveksamma partier som mage och benhålor. Visst, plagget blir något stelare i butiken när det provas första gången men skinn blir snabbt mjukare. Vi förstärker till och med våra skinnställ på utsatta ställen med Kevlar. Därigenom förhindrar vi att skinnställen separerar om man slipar ner sömmar som i ändan eller på axlar. Vi syr fast metallblixtlåset i midjan i skinnpartiet, inte i fodret som allt för ofta förekommer hos andra fabrikat. Varför, jo för att vi tar seriöst på din säkerhet. De flesta av våra skinnställ sys i 1,3 mm nötskinn av hög kvalitét. På racestället med stora partier i extremt slitstarkt känguruskinn. Vi syr inga skinnplagg i nötskinn under 1,2 mm. Vi syr plagg i känguruskinn som har väsentligt högre rivtålighet (mer än dubbelt upp) och komfort än nöt och kan då reducera tjockleken och få plaggen smidigare och mycket starkare. Vilka andra fabrikat matchar det? Vi blir skrämda av att vissa fabrikat väljer att tillverka skinnplagg i 0,9 mm nötskinn. Dessa fabrikanter tänker i varje fall inte på din säkerhet. Vi vill att du förstår skillnaden innan du får nytta av säkerheten. Även om vi vill att du kör så att den aldrig behöver användas. Tyvärr kan ingen garantera att det inte blir fallet.

Vi hoppas att du förstår att vi inte försöker göra plagg som känns som en rustning. Om inte plaggen känns komfortabla kommer du ändå inte att välja dem. Som allmän regel kan ändå nämnas att det plagg som känns mjukast i butiken inte erbjuder den högsta säkerheten. Och vi tjatar om att du ska välja plagg i sådan storlek att du inte vrider plaggen runt kroppen i ett olycksförlopp. Vi tillverkar även barnkläder så att barnen inte heller ska behöva åka vare sig i fel storlek eller material. För att inte kostnaden ska skena iväg då barnen behöver byta storlek ofta har vi ett unikt utbytessystem.

Det som du just läst är vår inställning om tillverkningen och varför vi inte vill sälja billigt utan att ta hänsyn till din säkerhet. Det vi tycker är en sak, plaggen måste också tillverkas av någon som också förstår att slarv kan vara ödesdigert.

Vi tillverkar våra kläder i Pakistan. Pakistan är ledande sedan många år i tillverkning av både skinn och textilkläder. Andra länder som tillverkar kläder i större omfattning är Vietnam, Kina och Filipinerna. Inget av dessa länder har den djupa tradition av tillverkningen som Pakistan har. Vår leverantör är i sin tur ledande i Pakistan och vi har ensamrätt på deras produktion i Sverige. De har flera moderna fabriker och fick 2005 utmärkelse från Pakistans exportråd som ledande fabrikant. De är ensamma i Pakistan om att kunna erbjuda flera av de högteknologiska material vi använder. De har även utbredda kontakter i USA genom att den pakistanier som äger fabrikerna samtidigt är amerikansk medborgare. Vi vill inte erbjuda dig plagg som inte är tillverkade med högsta möjliga teknologi och du skulle bli förvånad om vi radade upp flera ledande fabrikat som tillverkas just där vi tillverkar vår produktion. Självklart är vår leverantör ISO 9002-certifierad.

Vi hoppas att även du kommer att uppleva våra produkter som genomtänkta. Titta gärna vidare på sortimentet och prova ut de plagg som passar dig i stil och funktion. Vi erbjuder generösa öppettider och du kan alltid komma in och diskutera plaggens funktioner med vår kompetenta pesonal.

Vår leverantörs fabrik i Lahore, Pakistan

MC-Poolen